Je bent dagelijks tot wekelijks te vinden op social media. Er wordt lekker gescrolld op LinkedIn, je volgt je favorieten via Facebook of Instagram en misschien maak je af en toe wel een rondje op Clubhouse of Tiktok voor wat inspiratie. Maar zelf posten? Dat blijft lastig… Want waar zitten mensen op te wachten? Er zijn al zóveel blogs, podcasts, webinars, posts op social media… Wat moet je dan plaatsen?
Je weet niet wat je op social media moet posten
Herkenbaar? Dat je niet weet wat je op je socials moet plaatsen? Of dat je niet weet waar je dan een blog of een vlog over moet maken? Voor mij wel tot een jaar geleden. Tot ik halverwege vorig jaar besloot: Fuck it. Ik ga gewoon ergens beginnen en zie wel hoe het afloopt. Inmiddels post ik bijna dagelijks en krijg ik oprecht wekelijks de volgende soort opmerkingen:
“Jij bent lekker bezig zeg, zo leuk wat je allemaal op LinkedIn deelt”
“Ik lees trouw je nieuwsbrieven hoor, haal er meestal wel wat uit”
“Waar haal jij al die inspiratie vandaan voor nieuwe blogs? Het lijkt heel natuurlijk allemaal!”
Je bent een lurker
In dit artikel deel ik graag met je wat ik heb gedaan om op dat punt te komen. Want ook bij mij ging dat uiteraard niet vanzelf. Ook ik begon als lurker: iemand die alles volgt van anderen, maar vrijwel nooit zelf bijdraagt met een update of een post. Yes, jij bent een lurker. Lelijk woord he? Tijd om daar verandering in aan te brengen dus, want je wilt geen lurker zijn.
Je hebt er weinig aan om een lurker te zijn, het levert je geen klanten op en je frustratie wordt waarschijnlijk groter wanneer je weer een uur al scrollend hebt vergooit zonder er écht iets aan te hebben. Stap over van consumeren naar produceren. Na het lezen van dit artikel ga jij dus gewoon een mooie post plaatsen (tag me dan vooral even, leuk om te zien!).
Waarom je wilt posten op social media
Misschien heb je er niks mee. Maar het blijft stiekem wel een interessant fenomeen he, dat social media? Want je leest dit artikel nu toch ook weer. Je wílt dus wel… Tijd om de socials volledig te omarmen, want het kan écht bijdragen aan de groei van jouw business. Regelmatig plaatsen op de socials heeft meerdere doeleinden:
- Het Mere Exposure effect treedt op als mensen je vaker zien
- Uit het oog, uit het hart. Als mensen je lang niet zien, denken ze ook niet aan je bij nieuwe klussen
- Je kunt jezelf neerzetten als expert, als autoriteit op jouw vakgebied
- Social media is perfect om het gesprek te openen met potentiële klanten of partners
- Het draagt bij aan naamsbekendheid en klantenbinding en sales
Maar hoe bedenk ik een social media post?
Allright, het praktische deel van deze blog. Hoe verzin je nou goede content voor je social media, voor je blog, voor je podcast, video’s of advertenties? Daar zijn een aantal trucs voor, zodat jij nooit meer zonder inspiratie zit. Dit is hoe ik mijn social media posts en blogs bedenk:
Boeken over je vak
Echt. Boeken over je vakgebied bevatten honderden social media posts. Maar let op, zomaar kopiëren en dat online gooien werkt niet. Naast het feit dat het ordinair jatwerk zou zijn, is het ook al een keer gezegd door iemand anders. Het geheim van scoren met iemand anders z’n kennis is het toevoegen van waarde. Ik gebruik best veel kennis van andere mensen. Ik refereer naar onderzoeken, geef soms een quote uit een boek of leg een strategie van iemand anders uit. Maar ik voeg er ALTIJD iets aan toe. Meestal door een voorbeeld te geven, een eigen herkenbare situatie te schetsen, te laten zien hoe ik de strategie heb toegepast etc.
Je kunt dus prima pronken met de veren van een ander, maar vermeld altijd je bron zodat die ook de verdiende credits krijgt én voeg er altijd zelf iets aan toe.
Answer the public
Deze website is er voor mensen die niet kunnen bedenken wat ze op social media moeten plaatsen. Ideaal als je inspiratie zoekt dus. Voer een zoekwoord in op www.answerthepublic.com en check welke vragen er over jouw onderwerp worden gesteld online. Zo krijg je niet alleen inspiratie, je schrijft ook nog eens een tekst die waarschijnlijk iets toevoegt voor je doelgroep. De vragen die worden gesteld zijn échte vragen van je doelgroep, deze worden gefilterd uit Google. Kies een vraag en geef er antwoord op in je social media post of via een ander marketingkanaal.
Answersocrates
Deze website werkt ongeveer hetzelfde. Na het invullen van jouw zoekwoord krijg je een enorme lijst met vragen die je kunt stellen over dit zoekwoord. Ik vind deze zelf iets overzichtelijker dan answerthepublic, dus een eervolle vermelding voor Answersocrates voor het vinden van inspiratie.
Maak een enquête
Toen ik startte met Bureau Snugger had ik nog geen klanten aan wie ik kon vragen waar ik ze het beste bij kon helpen. Dus ik postte een bijdrage op LinkedIn met een linkje naar een vragenformulier. Ik stelde vragen als “waar worstel je mee op gebied van marketing” en “welke marketingmiddelen hebben jouw voorkeur”. Zo’n 50 ondernemers en marketeers vulden de vragenlijst in. Ik kreeg zo een aardig beeld van de vragen die leven in mijn doelgroep. Dus zelfs als je nog geen klanten hebt, kun je erachter komen met welke vragen jouw (potentiële) klanten rondlopen. Zorg ervoor dat jij een goed antwoord hebt op die vragen en post daarover.
Volg podcasts, luister een boek of schrijf je in voor een webinar
Om ideeën op te wekken, is het handig om wat ‘ruis’ te creëren voor je brein. Wanneer elke dag hetzelfde is (je gaat naar kantoor, zelfde plek, zelfde mensen, zelfde werkzaamheden), verlies je je al snel in de dagelijkse gang van zaken. Killing voor je creativiteit en dus ook voor inspiratie. Zorg dus voor externe prikkels die je normaal niet ‘zomaar’ krijgt. Ga eens wandelen met een podcast of een luisterboek over je vak. Volg webinars, ga naar events, beurzen en seminars. Doe ook eens iets wat een beetje buiten je comfortzone ligt. Zo krijg je nieuwe prikkels en dus nieuwe ideeën. De kleinste dingen zijn al goed voor een nieuwe blog.
Kijk om je heen voor inspiratie
Ook in de dagelijkse dingen zit inspiratie. Je kunt er een social media post omheen bedenken. Zo zag ik tijdens de verkiezingen een klein verschil in de campagne van de VVD en de rest van de partijen en ik ging eens op onderzoek uit. Ik schreef er een blog over (De kinderwens van Mark Rutte) én een social media post die beiden bovengemiddeld goed scoorden. Ook tijdens een avondje Suits op Netflix bedacht ik me dat die quotes uit de serie zó verdomde goed waren, dat ik er een artikel over schreef. Daarna ontdekte ik dat je eigenlijk uit heel veel series goede marketinglessen kunt halen, dus het werd een e-book dat je kunt downloaden. Maar denk ook aan een boekenrecensie over een boek dat je las of leg uit hoe jouw werkwijze tot stand is gekomen. Allemaal alledaagse dingen waar andere mensen oprecht in geïnteresseerd zijn.
Dwars door het Imposter Syndrome heen
Nog een tip, want ik wéét hoeveel mensen er eigenlijk bang zijn voor de socials, jij misschien ook. Je bent bang dat wat je online zet niet helemaal 100% klopt. Je bent misschien bang dat mensen het niet met je eens zijn, je verhaal wegzetten als onzin. Of dat ze er niks aan hebben. Je bent misschien bang dat je schrijfstijl of je kennis niet goed genoeg zijn.
In de overtreffende trap heet dit fenomeen ook wel het Imposter Syndrome: Je legt de lat idioot hoog voor jezelf en je onderschat je eigen prestaties. Hoeveel complimenten je ook krijgt, hoeveel goed werk je ook oplevert, je houdt het gevoel ontmaskerd te worden omdat je twijfelt aan je eigen kwaliteiten.
De beste manier om het Imposter Syndrome te verslaan, is om je angsten juist op te zoeken. In dit geval: hoe vaker je iets gaat posten op LinkedIn of Instagram, hoe makkelijker het wordt. De eerste paar keren zul je het spannend vinden, maar het wordt steeds gewoner. Tot het moment dat het je niet eens meer uitmaakt hoeveel likes er op je post komen 😉
Bedenk iets kleins voor op social media
Wil je iets bedenken voor een post op social media? Maak het dan klein. In een blog zoals deze kun je lekker uitweiden over een onderwerp en meerdere kanten belichten. In een post op de socials heb je die tijd en de ruimte er niet voor. Je hoeft dus niet volledig te zijn. Echt niet. Je hoeft niet álles te vertellen over het onderwerp waar jij veel van weet. Dus: maak het klein. Hou het bij 1 onderwerp en maak je punt.
Wát wil je dat je doelgroep doet nadat ze jouw post hebben gelezen? Wil je dat ze ergens mee ophouden, ergens mee starten? Ergens verder lezen of nadenken over jouw standpunt? Of iets kopen of hun mening geven? Focus je daar op in je tekst. Een paar ideeën om een goede post te bedenken voor social media:
- Bespreek maar 1 onderwerp, voordeel, nadeel of boodschap per post op social media
- Maak een bold statement in je eerste twee zinnen. Zo trek je de aandacht, nuanceren kan in de zinnen eronder wel
- Vertel een persoonlijk verhaaltje en maak een link naar jouw vakgebied
- Deel een blogpost op in een aantal social media posts
- Bouw een tekst van een pagina uit je website om tot een post voor social media
- Gebruik een testimonal van een klant als post
- Verbaas je ergens over binnen je vakgebied
- Geef je mening en vraag hoe anderen hier tegenaan kijken
- Plaats een poll of een raadsel
Nog steeds moeite met het bedenken van jouw social media?
Heb je na het lezen van dit artikel nog steeds moeite met het bedenken van een goede social media post of het schrijven van een blog? Ook dan is er nog geen reden voor paniek. Je hebt alleen begeleiding nodig. Lucky you, want ik heb speciaal voor ondernemers zoals jij een Contentsprint ontwikkeld. In twee dagen tijd gaan we samen aan de slag met het maken van bergen content. Goed voor maandenlang posten op jouw social media. Je leest hier meer over de Contentcreatie sprint, ik help je er graag bij zodat jij vol zelfvertrouwen op weg kunt naar de top van LinkedIn, Facebook of Instagram!