Spreekwoorden als ‘onbekend maakt onbemind’ komen meestal niet zomaar uit de lucht vallen. Het Mere Exposure effect heeft hiermee te maken. Datgene dat we kennen, kiezen we onbewust eerder. Mensen hebben dus de neiging om dingen betrouwbaarder te vinden wanneer ze er al bekend mee zijn. Hoe vaker mensen jou, je bedrijf of je logo dus zien of horen, hoe positiever hun houding tegenover jou wordt.
Toen ik startte met posten op social media zag ik dit effect écht. Mensen spreken me nog altijd wekelijks aan over hoe leuk ze het vinden om mij en mijn werk te volgen. Na een aantal weken zichtbaarheid via de socials, volgden de eerste klussen. De positieve houding ontstaat onbewust als vanzelf in ons reptielenbrein en zoogdierenbrein. Op het moment dat mensen ons vaker zien, vinden ze ons leuker. Zelfs als hun houding tegenover ons in eerste instantie niet positief is.
Het Mere Exposure effect en de holbewoners
Je kunt het Mere Exposure effect herleiden naar de oertijd. Alles wat daar nieuw was, werd met argwaan bekeken. Want je wist niet of het een bedreiging of een vriend was. Wanneer het onbekende object (bijv. een eekhoorn) vaker tevoorschijn kwam, werd duidelijk dat het geen bedreiging was. Het werd normaal. De holbewoners werden vertrouwd met de eekhoorn en zo leerden ze dat deze dieren geen bedreiging vormen.
Na al die miljoenen jaren werkt ons brein nog steeds ongeveer zo. Nieuwe dingen zien we in een reflex soms als bedreiging, of we zijn in ieder geval argwanend tot het tegendeel is bewezen. Pas na rationeel nadenken, nieuwsgierigheid of door het vaker blootstellen aan dit nieuwe ‘ding’, raken we er vertrouwder mee.
Zo pas je het Mere Exposure effect zelf toe
Zorg dat je op regelmatige en consistente manier zichtbaar wordt of blijft. Zo treedt het Mere Exposure effect vanzelf op. Denk aan:
- Stuur geregeld een e-mail (mag geautomatiseerd) naar je potentiele klanten
- Laat je vaak zien op de socials en reageer op anderen
- Bel je klanten. Vraag of je ze kunt helpen, of ze meegaan naar een event etc.
- Gebruik af en toe een foto van jezelf en/of je logo
- Zet een retargeting campagne in (bezoekers van je site, zien daarna banners van jou)
Bron: Gordon, P. C., & Holyoak, K. J. (1983). Implicit learning and generalization of the “mere exposure” effect. Journal of Personality and Social Psychology