Als marketingcoach adviseer ik mijn klanten over de inzet van freaking veel marketingmiddelen. Want my god, wat bestaan er veel tegenwoordig. Maar wanneer zet je nou welk marketingmiddel in? In een serie interviews vroeg ik specialisten over hun vakgebied. Instagramqueen Kirsten Jassies leerde ik natuurlijk kennen via Instagram. Ze schreeft het boek Instaproof en deelt veel over het kanaal en hoe je het goed inzet als ondernemer. Persoonlijk en echt lijken haar toverwoorden. Lees mee hoe Kirsten denkt over wat je het beste kunt plaatsen, hoe vaak en check wat zij de laatste tijd steeds meer ziet op Instagram…
Kun je kort iets over jezelf vertellen?
Ik ben Kirsten Jassies, ben 45 jaar en ik heb twee kids. Ik kom uit Utrecht, werk al meer dan 20 jaar in de online business en ben sinds 6 jaar zelfstandig als Instagram trainer, auteur en spreker.
Je bent specialist op gebied van Instagram, is dit je favoriete social media kanaal?
Instagram is natuurlijk mijn favoriete kanaal sinds de app in 2010 in de appstore verscheen. Ik was altijd al team social media omdat ik het zo mooi vind dat je direct contact kunnen hebben met mensen. Ik hou van beeld, en de mashup van tekst en video en op Instagram komt dat samen. Daarnaast is Instagram naar mijn mening ook het enige kanaal waar echte levens met elkaar worden gedeeld, het is authentiek. Op LinkedIn bijvoorbeeld is het veel te functioneel en op Facebook gebeurd niet zoveel meer. Dus Instagram is echt het visuele dagboek, maar ook een plek waar je vooral met mensen praat.
Wat vind je zo leuk aan Instagram?
Je kunt je levensverhaal daar kwijt en daar met gelijkgestemden over praten. Je kunt je passie en de expertise laten zien, je kunt er business uithalen. Het is een heel veelzijdige kanaal door het vertellen van verhalen.
Waarom zou een ondernemer een instagram account moeten openen?
Voordat je met Instagram begint, moet je er wel over nadenken of je het leuk vindt. Dat is wel een voorwaarde. Je moet het leuk vinden om over je expertise of passie of leven te vertellen. Daarnaast is het handig dat je geïnteresseerd bent in je klant en in je potentiële klanten.
Als je daar allemaal aan voldoet en dagelijks bezig wilt zijn, dan is dit kanaal en hele goede plek om business te doen. Om je volgers om te toveren in klanten.
Draagt Instagram ook echt bij aan salesdoelen?
Instagram draagt er zeker bij aan salesdoelen, al is het lastig deze te meten. Bijna al mijn business komt uit Instagram. Dat hoor je van veel andere ondernemer ook. Je hebt in je biografie maar één linkje dat je kunt plaatsen in je profieltekst. Om het beter meetbaar te krijgen, kun je mensen die contact opnemen natuurlijk gaan vragen hoe ze jou hebben gevonden. Dan krijg je heel vaak het antwoord ‘via Instagram’.
Het letterlijk meten van verkopen kan, als je een webshop hebt. Maar die getallen zijn niet hetzelfde als het aantal dat je ook inspireert. Dat zullen er veel meer zijn.
Welke doelgroep bereik je met Instagram? Wie gebruikt het?
De doelgroep die je kunt bereiken op Instagram is heel divers. Vind je tribe. Dus gaat jouw interesse of business over hardlopen, dan sluiten mensen zich aan die dat leuk vinden. Je kunt praten over bier drinken, stationionary, interieur,maakt niet uit. Die tribes of die clubjes mensen die zijn er allemaal. Zij zijn geïnteresseerd in die onderwerpen en vinden dat leuk. Alle leeftijden zijn aanwezig op Instagram en deze mensen kun je dus bereiken. De iets oudere doelgroep zit misschien wellicht nog een beetje op Facebook, maar alles is naar Instagram aan het verschuiven.
Zet je Instagram in op persoonlijke titel of op naam van je bedrijf?
Instagram kun je inzetten op zowel persoonlijke titel als bedrijf titel. Let erop dat als je als bedrijf aan de slag gaat, dat je je menselijk gedraagt. Geef je personeel of business dus een gezicht. Instagram is menselijk, het woord zakelijk komt niet voor op Instagram.Je moet wat meer laten zien voor jezelf, tenzij je übercoole producten hebt. Dat werkt ook op Instagram. Shoppen en mooie spullen doen het goed op dit kanaal. Heb je dat niet? Dan werkt het om erg persoonlijk, echt en authentiek te zijn. Ook als ondernemer.
Hoe vaak zou je moeten posten op Instagram? Wat is ideaal?
Dat hangt een beetje af van hoe vaak jouw doelgroep op insta zit. De meeste gebruikers zitten er behoorlijk vaak, dus eigenlijk kun je zo vaak als je wilt posten. Dagelijks posten is hartstikke mooi, vooral op stories. In je feed twee tot drie keer per week is een mooi aantal. De combinatie tussen je gewone feed en je stories is ideaal, beide plekken zijn namelijk belangrijk. De stories zijn vooral belangrijk voor de echte connectie met je volgers, de diepgang.
Welke trends zie je op dit moment op Instagram?
Trends zijn er zoveel! Bijvoorbeeld op dit moment zie ik bij de jongeren heel veel het inspringen op nieuws dat ze niet vinden op traditionele media. Denk aan Blacklives Matter, body positivity, gendergelijkheid en seksualiteit. Dat zijn echt onderwerpen die veel meer naar voren komen op Instagram dan op andere kanalen. Om de trends te ontdekken kun je jongeren volgen, stories en memes bekijken, zo blijf je een beetje op de hoogte en kun je erop inspelen.
Als je mensen 2 tips mag geven over het gebruik van Instagram, welke zouden dat dan zijn?
Als ik 2 tips mag geven dan zijn dat:
- Maak content die jouw volgers interessant vinden, help met jouw content mensen.
- Ga in gesprek met mensen. Via de direct messages kun je contact maken, maar ook via de reacties onder een post. Dat gaat vaak over één-op-één gesprekken, dus het is best veel werk. Die gesprekken zijn echt belangrijk, zo kun je mensen uiteindelijk omturnen tot klanten.
Vond je dit een leuk artikel? Lees dan ook de interviews over andere marketingmiddelen en check welke het beste bij jou past! Je leest hier over de podcast als marketingmiddel, lees hier meer over de voordelen van sponsoring, of lees hier over het marketingmiddel SEO.