5 Toffe boeken over marketingpsychologie
30 november 2020 
3 min. leestijd

5 Toffe boeken over marketingpsychologie

Wil je je eens verdiepen in de psychologie achter marketing? Dan is het lezen van een boek natuurlijk een logische stap. Maar… Daar komt de keuzestress. Zo gauw je de pagina’s vol boeken op bol.com ziet over marketing en psychologie klik je hem waarschijnlijk weer weg na een tijdje scrollen. Want er is teveel. En wat is voor jou interessant? Omdat ik de laatste tijd veel vragen kreeg over de boeken die ik aan zou raden, heb ik een lijstje voor je gemaakt met de boeken die ik las over marketingpsychologie en beïnvloeding van gedrag. Ik lees in het Nederlands, maar van de meeste boeken zijn ook originelen in het Engels verkrijgbaar. Komt ie!

Kahneman - ons feilbare denken

Ons feilbare denken – Daniel Kahneman

De bijbel van de beïnvloedingspsychologie denk ik. Kahneman won niet voor niets een nobelprijs. Zijn vriend Amos Tversky en hij deden honderden onderzoeken en ze kwamen veel en vaak met bijzondere conclusies. Bijvoorbeeld over de peak-end rule, of loss aversion. Eerlijk is eerlijk, het is een beetje doorworstelen maar als je tot de bodem wilt gaan, is dit een mooie start om inzicht te krijgen in ons brein en ons gedrag. Bestellen kan hier.

Invloed - cialdiniInvloed – Robert Cialdini

Als je het hebt over marketingpsychologie, dan is dit ‘m wel zo ongeveer. Dit boek was écht een lekkere om uit te lezen. In razend tempo ga je er doorheen en ik begrijp waarom Cialdini zo vaak wordt geciteerd. Hij heeft beïnvloedingsprincipes op een rij gezet en in dit boek vertelt hij je hoe de principes werken. Vol met onderzoeken, uitkomsten en tips. Lekker geschreven en een dikke aanrader als je even iets dieper wilt ingaan op zijn principes. Want de samenvattende blogs over bijvoorbeeld wederkerigheid, autoriteit of schaarste kunnen niet álles vatten. Dit boek geeft een soort ‘kijkje achter de schermen’, is vlot geschreven en je houdt je aandacht er makkelijk bij. Bestellen kan hier.

Click - aartjan van erkelClick, verleiden op internet – Aartjan van Erkel

Sinds ik deze man vorig jaar zag spreken op een event, ben ik fangirl. Ik las al zijn boeken, waarin hij gedragsbeïnvloeding combineert met copywriting. Hij geeft je oneindig veel tips in zijn boeken over het schrijven van goede, toegankelijke teksten. Natuurlijk pas ik die principes ook veel toe inmiddels. Een boek vol humor, waarbij je onderweg superveel leert. Gouden combinatie wat mij betreft op gebied van marketingpsychologie. Bestellen kan hier.

motivatie - dan arielyMotivatie – Dan Ariely

Eén van de leukste gedragspsychologen om te lezen of luisteren. Deze man presenteert met humor en herkenning, zijn TED talk is ook een aanrader. Na het lezen van dit boekje, herkende ik het IKEA-effect in onze plaatselijke supermarkt direct. Ik schreef er een blog over dat ruim 30.000 keer werd gelezen op Marketingfacts. Het boek is toegankelijk, niet heel dik en leest lekker weg. Je leert over onze persoonlijke drijfveren en hoe mensen te motiveren. Bestellen kan hier.

dale-carnegieHoe je vrienden maakt en mensen beïnvloed – Dale Carnegie

Dit boek is heel oud (1936) en heel Amerikaans. Dus je moet even wennen aan de schrijfstijl. Ik luisterde dit boek trouwens, daardoor werd het wat makkelijker te processen. Het boek staat vól mooie verhalen, inspiratie en tips over hoe je met anderen omgaat om ze te beïnvloeden. En het is niet zo moeilijk in theorie. De afgelopen weken paste ik een aantal technieken bewust toe en ik kreeg direct complimenten uit mijn omgeving. Bizar haha. Bestellen kan hier.

boek zintuigen beinvloedenBonustip: Waarom witte wijn beter smaakt als je naar Blondie luistert – Russel Jones

Een nieuwe binnenkomer die ik recent las en toch heel graag wil toevoegen aan dit lijstje. Dit zesde boek is dus een bonustip geworden! De schrijver gaat in op al je zintuigen en hoe je deze kunt beïnvloeden. Het gaat niet alleen maar over marketingpsychologie, maar ook over het dagelijks leven. Je kunt jezelf én je omgeving op positieve wijze beïnvloeden aan de hand van al je zintuigen. Wist je bijvoorbeeld dat Hunkemöller door een bepaalde geur in haar winkels de verkopen zag stijgen? Dat en meer inzichten uit onderzoeken in dit fantastische boek! Bestellen kan hier.