arrow_drop_up arrow_drop_down
29 juni 2020 

Een podcast inzetten als marketingmiddel, zo dus! (interview)

Als marketingcoach adviseer ik mijn klanten over de inzet van freaking veel marketingmiddelen. Want my god, wat bestaan er veel tegenwoordig. Maar wanneer zet je nou welk marketingmiddel in? Wat werkt het beste in jouw geval? In een serie interviews vroeg ik specialisten over hun vakgebied. Deze keer een interview over de podcast met Mirjam Hegger, podcast maker én trainer. Ik leerde Mirjam kennen via Instagram en was super benieuwd naar haar antwoorden, want ik ben groot fan van de postcast als marketingmiddel. Let’s go!

Een podcast is een audio-uitzending (te luisteren via bijvoorbeeld Spotify) op internet. Een podcast is gratis voor de luisteraar en kan over van alles gaan. Ook over jouw vakgebied dus! Het publiceren van een podcast is ook gratis. Je hoeft dus geen kosten te maken om jouw eerste podcast live te zetten.

Wil je kort iets over jezelf vertellen?

Mijn naam is Mirjam Hegger, podcast maker en liefhebber van het eerste uur. Met mijn eigen podcast Hooked on Business inspireer ik wekelijks ondernemers en bedrijven over het ondernemerschap. Inmiddels maakte ik meer dan 100 afleveringen, stond mijn podcast meteen op nummer 1 in de categorie business en werd mijn podcast meer dan 50.000 maal gedownload.

Steeds vaker kreeg ik de vraag: “Ik wil wel mijn eigen podcast starten als marketingmiddel, maar hoe begin ik?” Daarom maakte ik het Podcast Stappenplan en organiseer ik regelmatig Podcast Masterclasses en help ik ondernemers om zelf hun eigen succesvolle podcast te starten in mijn Podcast Mastery Training. Daarnaast verzorg ik podcasts van bedrijven, waaronder de podcast van winst.nl. Ook begeleid ik bedrijven om hun eigen podcast succesvol te (her)starten.

Je bent podcast specialist, vanwaar die keuze?

Zelf ben ik echt ‘hooked’ aan het luisteren van podcasts. Bijvoorbeeld true crime podcasts, zoals De Brand in het Landhuis, De Moord op Patrick en Laura H. Maar ook business podcasts zoals die van Marie Forleo, Gary Vee en Amy Porterfield vind ik geweldig om te luisteren. De stap was klein om ook zelf mijn eigen podcast te starten.

Toen leerde ik de kracht van podcasten kennen. Er zijn nog maar zo weinig bedrijven die de podcast als marketingmiddel echt serieus nemen! Grote bedrijven als bijvoorbeeld Nike en Tinder doen het al, maar kleinere bedrijven zien de potentie nog niet zo. Sterker nog, ze zien een podcast vaak als een ‘dingetje erbij’. Mijn ervaring is dat een podcast juist een enorm laagdrempelig medium is wat super makkelijk is om te maken (bijvoorbeeld in vergelijking met video) en je uiteindelijk geld en tijd bespaart in plaats van kost. Ik vind het geweldig om te zien dat steeds meer (ook kleinere bedrijven) de kracht van podcasten inzien en inzetten.

Wat vind je zo leuk aan de podcast als marketingmiddel?

Poe, waar zal ik beginnen 😉 Allereerst, zoals ik al aangaf zijn er nog maar weinig bedrijven die podcasten écht succesvol inzetten. Daarmee kun je je echt onderscheiden met je podcast, alleen al omdat je iets doet wat nog maar heel weinig andere bedrijven doen. Een ander concurrentievoordeel als je je eigen podcast start, klinkt een beetje flauw en vooral voor de hand liggend, maar is wel een heel belangrijke. En dat ben jij zelf. Jij kunt in jouw podcast helemaal jouw (bedrijfs-) visie en boodschap etaleren, zoals geen ander bedrijf en niemand anders doet. Dat maakt jouw podcast al uniek ten opzichte van andere marketingmiddelen én andere podcasts.

Wat ik ook enorm leuk vind aan podcasten als marketingmiddel, is dat het je een heel nieuw netwerk erbij geeft. Ik nam inmiddels meer dan vijftig interviews op met super inspirerende mensen. Ik kwam bij ze thuis en op kantoor en we hadden prachtige gesprekken. Dat schept een band. Waardoor ik deze mensen nu gewoon kan bellen als ik een vraag heb, terwijl ik eerder nooit toegang zou hebben. Dat is natuurlijk heel gaaf!

Welk soort mensen luistert podcasts? Is elke doelgroep te bereiken?

Ruim 5 miljoen Nederlanders luisteren naar podcasts. Uit onderzoek blijkt dat vooral mensen tot 45 jaar podcasts luisteren, simpelweg omdat het medium nog niet zo bekend is en oudere mensen wat meer moeten wennen aan nieuwe media. Ik denk dat het niet lang duurt voordat podcasten ook die doelgroep gaat bereiken, maar voor nu zie je een wat jongere doelgroep (< 45 jaar) aanhaken. Uit onderzoek blijkt ook dat podcast luisteraars over het algemeen boven modaal verdienen. Dat maakt podcasten voor bedrijven ook zo interessant, want een podcast luisteraar is niet alleen heel loyaal, maar ook nog eens koopkrachtig.

Vooral mensen onder de 45 jaar luisteren naar podcasts

Vooral mensen onder de 45 jaar luisteren naar podcasts

Welke kansen biedt het marketingmiddel podcast?

Ik denk dat het interessant is om er wat cijfers bij te pakken. Geen andere markt in de media stijgt zo hard als de podcast markt. Vorig jaar luisterden ruim 5 miljoen Nederlanders een podcast. Daarnaast stijgen de advertentie inkomsten van een podcast momenteel met meer dan 20% per jaar.

Heel vaak hoor ik: “maar er zijn al zoveel andere podcasts!” Maar is dat zo? Als we naar de cijfers kijken, zie we dat er wereldwijd 500 miljoen blogging sites zijn, 31 miljoen You Tube kanalen en maar 800.000 podcast kanalen. In Nederland zijn dat er volgens de laatste schatting een kleine 6.000. Een groot aantal daarvan zijn actuele podcasts over bijvoorbeeld politiek of sport.

Daarnaast: welk bedrijf neemt podcasten nu echt serieus? En met serieus bedoel ik: bedrijven die consistent nieuwe podcast afleveringen publiceren en niet afhaken zoals het overgrote gedeelte na het maken van 7 afleveringen. En daarnaast geld verdienen met hun podcast. In Nederland staat dit nog echt in de kinderschoenen en is er ook hier ruimte genoeg voor jouw eigen podcast.

Een podcast luisteraar ervaart de band met de maker als heel persoonlijk en luistert doelbewust, loyaal en vol aandacht naar een podcast. Maar liefst 85% van de luisteraars luistert een aflevering helemaal. Een overgroot deel van de luisteraars (88%) luistert de meeste of alle afleveringen van 1 podcast show. Waar andere bedrijven enorm veel geld investeren in manieren om klanten aan zich te binden, met bijvoorbeeld loyalty programma’s en spaar systemen, blijkt uit de cijfers dat een eigen podcast een heel natuurlijke manier is om luisteraars te krijgen en behouden.

Er is in een podcast ruimte voor specialistische content over jouw specifieke expertise. Hiermee kan jouw bedrijf unieke, relevante én waardevolle content maken voor jouw specifieke doelgroep en jij kunt je als ondernemer uniek als expert in jouw niche profileren. Met een podcast kun je dus echt jouw niche aanspreken.

Een goede podcast is op een laagdrempelige, snelle en goedkope manier te maken en er zijn podcasts in alle soorten en maten. Er zijn talloze manieren om voor jouw bedrijf een waardevolle en onderscheidende podcast te maken, van Q&A’s tot interviews, van monologen tot hoorspelen, het kan allemaal.

85% van de luisteraars luistert de hele aflevering

85% van de luisteraars luistert de hele aflevering

Welke trends zie je op op gebied van podcasts?

Ik heb hierover een trend rapport geschreven, deze is hier te downloaden.

Als je mensen 2 tips mag geven over podcasten, welke zouden dat dan zijn?

  • Begin. Dus stel niet langer uit, want ik spreek zoveel ondernemers die heel graag een podcast willen, maar niet in actie komen. Het is echt niet moeilijk en jij kunt het ook. Dus begin.
  • Maak een plan. Want uit onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de podcast makers na zeven afleveringen alweer stopt. En dat komt 9 van de 10 keer omdat ze beginnen zonder na te denken over fundamentele zaken als: voor wie maak ik deze podcast? Hoe vaak ga ik afleveringen maken? Wat worden de onderwerpen van mijn eerste tien afleveringen?

Hoe begin ik een eigen podcast?

Je kunt gewoon beginnen door via je voicerecorder op je telefoon audio op te nemen. Super simpel, goedkoop en laagdrempelig. Op deze manier oefen je en ontdek je wat bij je past. Ook hierbij raad ik je aan om even het Podcast Stappenplan in te vullen en heb je op 1 A4-tje jouw Podcast Plan klaar. En daarna start je met opnemen: it’s easy!

Hoe help jij klanten met hun podcast plannen?

Toen ik zelf in 2016 startte met podcasten, waren er nog weinig Nederlandse podcasters. Ik zocht alles zelf uit door uren YouTube video’s te kijken en Google was my BFF. Na een paar maanden startte ik en stond mijn podcast in 1x op nummer 1 in de categorie zakelijk. Nog steeds is mijn podcast enorm goed beluisterd en interview ik hele bijzondere gasten. Daardoor kreeg ik steeds vaker kreeg ik de vraag: “Ik wil wel mijn eigen podcast starten, maar hoe begin ik?” Daarom maakte ik het Podcast Stappenplan en organiseer ik regelmatig Podcast Masterclasses en help ik ondernemers om zelf hun eigen succesvolle podcast te starten in mijn Podcast Mastery Training.

Vond je dit interessant? Lees ook hoe je SEO inzet als marketingmiddel. Of wat dacht je van het marketingmiddel bloggen?

Deze website gebruikt cookies