Sinds 1,5 jaar maak ik veel gebruik van LinkedIn als marketingkanaal. Ik vind het een tof kanaal, maar begrijp het algoritme niet altijd even goed. Hoe krijg je een groter bereik? Waar haal je leads mee binnen? Tijd voor een paar tips dus van een LinkedIn Expert! Lees mee in dit interview met Victor Huiting, die ik ken van... LinkedIn natuurlijk ;)
Kun je kort iets over jezelf vertellen?
Sinds 7 jaar ben ik ondernemer en 100% LinkedIn specialist. Opdrachtgevers help ik alles uit Linkedin te halen! Ik heb een kantoor in Utrecht: Rivercloud. Met een groeiend team van professionele specialisten zorgen we ervoor dat LinkedIn optimaal wordt ingezet en groei gestimuleerd wordt.
Hoe word je LinkedIn expert?
Ik heb als sinds 2007 een LinkedIn account en vond toen binnen een week een baan via LinkedIn, ongekend in die tijd. Toen ik 7,5 jaar geleden als ondernemer startte, werd ik ook snel spontaan benaderd en ingehuurd via LinkedIn.
Ik merkte dat ik LinkedIn het allerleukste medium vond om te groeien in kennis, netwerk en klanten. Ik begon veel kennis te delen, mensen te helpen en dit platform slim in te zetten. Dit heb ik vanuit enthousiasme in het begin veel gratis gedaan, ik vond -en vind nog steeds- dat iedereen maximaal over de voordelen moeten kunnen beschikken.
Op een gegeven moment werd de vraag zo groot dat ik me puur op LinkedIn ben gaan richten. Ik doe het allerleukste werk ter wereld en zou niets anders willen doen!
Welke doelgroep bereik je met LinkedIn?
Voornamelijk (MKB) ondernemers, sales professionals en marketeers. Al zit in principe iedereen op LinkedIn, ca 85% van de beroepsbevolking in NL heeft een LinkedIn account. In dat opzicht zijn we wereldkampioen.
Wat kan een gemiddelde MKB-er met LinkedIn?
LinkedIn is hét middel om te werken aan je zichtbaarheid, je vindbaarheid en om echt te bouwen aan relaties. Ik vergelijk LinkedIn vaak met een congres of netwerkbijeenkomst, daar kom je om gelijkgestemden te ontmoeten, kennis op te doen, mensen bij elkaar te brengen en alert te zijn op zakelijke kansen. LinkedIn is een netwerkbijeenkomst. 24/7 open om jezelf in de kijker te spelen en mensen aan te trekken die bij je passen. Zo groeit je business.
Ik las ergens dat maar 4% van de LinkedIn gebruikers updates plaatst. Waarom zo weinig?
Goede vraag! Bij sommigen zit dit niet zo in hun systeem of ze vinden het een beetje spannend. Het leuke is wel dat als ik samenwerk met opdrachtgevers, de ogen vaak snel opengaan als ze zien welke kansen LinkedIn biedt. Zo zijn ze top of mind en groeit hun netwerk.
Als je wilt starten met posten, waar moet je dan rekening mee houden?
Het is belangrijk dat je vooral je doelgroep goed kent, weet wie dat zijn en wat hun uitdagingen zijn. Zo creëer je herkenning. Met dat in gedachten kun je eens een foto delen. Of deel eens een vraag die je hebt gehad in de praktijk. Er zijn vaak veel meer mensen die dezelfde vraag hebben. Hoe cool is het als je hen kunt inspireren? Zo werk je aan je expertstatus en word je vaker als autoriteit gezien.
Zelf merk ik dat LinkedIn heel grillig is. De ene post krijg 10.000 weergaven, de volgende dan ‘maar’ 400. Waar ligt dat aan?
Dat is altijd weer een verrassing! Je bereik hangt van een aantal factoren af. Het helpt als je post snel interactie krijgt na het publiceren, dit stimuleert enorm. Het vermelden van 3 á 4 hahstags ook. De beste tijd om te posten is tussen 08.00 en 10.00 uur op dinsdag, donderdag en zaterdag. Maar in z'n algemeenheid helpt het als je bijdrage opvalt of als je mensen triggert.
Het type content kan ook meespelen, op dit moment doen polls/opiniepeilingen het extreem goed, maar ik verwacht dat het binnenkort minder wordt. Het noemen/taggen van een naam in een bijdrage stimuleert ook om hierop te reageren, zo krijg je vaak meer interactie.
Je kunt ook eens in de LinkedIn tijdlijn kijken welke bijdragen het goed doen en bestuderen waardoor dit komt. Doe dit dan ook op je eigen manier, probeer te leren van anderen.
Ik lees weleens over social selling, kun je vertellen wat dat is en hoe het in z’n werk gaat?
Social selling is de inzet van social media en bijbehorende tools om te bouwen aan relaties, met als doel sales.
Het is overigens niet direct 'selling', het is een mix van personal branding, jezelf als autoriteit/specialist neerzetten met goede content en waarde toevoegen. Al leidt het bij mij wél vaak tot een afspraak of business, mijn sales achtergrond helpt daarbij :-)
Hoe maak je een connectie met je potentiële klant?
Dat kan op diverse manieren:
- Ga connecten met je klanten en prospects. Kijk in je CRM of telefoon voor namen, zoek ze op en connect met persoonlijke tekst.
- Kijk wie je profiel heeft bekeken. Wie weet staat je droomklant daar tussen. LinkedIn is het enige social medium waarbij je kan zien wie je profiel heeft bezocht. Maak hier dus gebruik van. Tip: volg een connectie altijd op met een welkomstbericht.
- Spot de kansen in je tijdlijn, je tijdlijn is een goudmijn. LinkedIn is een conversatie platform, dus reageer, zoek verbinding en ga in gesprek.
Welke trends zie je op dit moment?
De tijdlijn wordt drukker/voller, mensen posten en reageren veel meer. Ik vermoed dat dit blijvend is, wat komt door het thuiswerken/hybride werken. Dit maakt organisch bereik uitdagender.
En ik verwacht dat LinkedIn (vooral in 2022) veel meer inzet op video. Je kan nu al direct vanuit LinkedIn videobellen met een connectie. Livestreaming zal een grotere vlucht nemen, dit wordt nu al makkelijker gemaakt.
Wellicht dat er op je profiel meer video komt, hier is in 2021 al een mooi begin gemaakt met je profielvideo. Dit hoeft allemaal niet superprofi, gewoon een authentieke, korte video vanaf je gsm is vaak prima. Experimenteer eens!
Als je mensen 2 tips mag geven over LinkedIn, welke zouden dat zijn?
- Stel je profiel concreet, compleet en klantgericht op. Je profiel is je persoonlijke website dus laat online de beste versie van jezelf zien.
- Reageer eens op een update van iemand anders met een doordacht commentaar. Comments werken fantastisch! Ze zijn heel goed voor je zichtbaarheid en meer profielbezoekers. Zo groeit je LinkedIn netwerk en creëer je meer kansen.
- Wil je meer tips over LinkedIn? Link dan vooral even met Victor!
Vond je dit een leuk artikel? Bekijk dan ook mijn interviews met andere experts over hun favoriete marketingmiddelen. Bijvoorbeeld over Instagram, een Podcast, TV, de Krant of Zoekmachine Optimalisatie!