Is sponsoring als marketingmiddel een goed idee? (interview)
06 juli 2020 
4 min. leestijd

Is sponsoring als marketingmiddel een goed idee? (interview)

Als marketingcoach adviseer ik mijn klanten over de inzet van freaking veel marketingmiddelen. Want my god, wat bestaan er veel tegenwoordig. Maar wanneer zet je nou welk marketingmiddel in? In een serie interviews vroeg ik specialisten over hun vakgebied. In dit interview komt Edwin Froma aan het woord, ik leerde hem een paar jaar geleden kennen. Inmiddels organiseren we al een aantal jaren een event voor Groningse marketeers. Edwin weet heel veel van marketing en de inzet ervan, dus tijd om hem eens te vragen naar het marketingmiddel sponsoring!

Kun je kort iets over jezelf vertellen?

Ik ben Edwin Froma, marketingmanager FC Groningen en ik werk hier nu 7,5 jaar. Mijn verantwoordelijk ligt bij de afdelingen Marketing, Communicatie, Supporterszaken, Ticketing, Merchandise en Stichting FC Groningen in de Maatschappij. Daarnaast ben ik lid van het 6-koppig MT.

Bij voetbalclubs is sponsoring wel een ‘ding’. Hoeveel sponsors heeft FC Groningen?

Meer dan 650 sponsors. In alle soorten en maten. Van kleine ondernemers tot multinationals. Puur regionaal actief of internationaal.

Welke manieren van sponsoring zijn erin te zetten bij jullie?

Ledboarding, videowall, online, nieuwsbrieven (database), activatieprogramma, shirtsponsoring, naamgeving stadion of ruimtes, business seats / skybox, print media advertenties, Ledboarding langs de A7, via content, Open Dag, of nog andere evenementen via eSports, Junior Club of Amateurconvenant.

Wat vind je tof aan sponsoring als marketingmiddel?

Allereerst de associatie met sport. Sport is voor mij echt iets heel moois waar alles in zit. Sport leidt tot vriendschappen, draagt bij aan ontwikkelingen van kinderen (leren omgaan met winst en verlies, samenwerken, sociale contacten, etc). FC Groningen is voor veel mensen een gezamenlijke passie. Dat schept een band, wat weer erg belangrijk is als je relaties wilt opbouwen. Daarom werkt netwerken bij de business club van een voetbalclub ook erg goed. Veel mensen hebben moeite met netwerken. Bij een voetbalclub kun je makkelijk contact met elkaar leggen door alleen al over de wedstrijd, of die slechte scheids, te beginnen. Daarnaast werkt exposure ook heel goed omdat zodra FC Groningen erbij betrokken is mensen meer aandacht hebben voor de inhoud van het bericht. FC Groningen heeft ‘stopping power’ in een wereld waarin heel veel reclame boodschappen op je afkomen.

Welke doelgroep bereikt een klant met sponsoring bij jullie club?

Dit is heel breed. Voetbal is van iedereen en dat zie je ook aan onze database. Voor onszelf werken wij met 9 supportersprofielen. Wat wel belangrijk is om te vermelden dat het niet zo is dat je bij FC Groningen alleen een brede doelgroep kan bereiken. Voor sommige sponsorrelaties hebben wij mooie campagnes gedaan waarbij content met een FC Groningen-link centraal stond. En dat verspreiden wij via onze FC kanalen. Op bijvoorbeeld Facebook pak je dan een groot organisisch bereik maar als we daarnaast adverteren kun je de doelgroep ook heel gericht bereiken. Bijvoorbeeld passend binnen de leeftijd 24 – 30 jaar. Zo kun je heel gericht campagnes voeren. Dit weten veel sponsors niet en dan denken ze uitsluitend aan traditionele LED Boarding. Wat trouwens ook gewoon goed werkt! Sponsoring als marketingmiddel is heel interessant. Cijfers van Nielsen onderbouwen dit.

Wanneer kies je als ondernemer voor sponsoring als marketingmiddel?

Dat kan vanuit verschillende invalshoeken. Kort door de bocht:

  • Je hebt relaties waarmee je de relatie wilt onderhouden of verbeteren. Die neem je mee naar de wedstrijd en dan heb je minimaal 2 uur quality time
  • Je wilt nieuwe ondernemers ontmoeten; lees andere sponsors
  • Je hebt exposure nodig voor je bedrijf of product. Of ter werving van nieuw personeel. Dit kan zowel structureel of campagnematig
  • Je wilt je maatschappelijk gezicht laten zien. Wij hebben een eigen Stichting FC Groningen in de Maatschappij

Op welke manier adviseren jullie de sponsors?

De basis is de behoefte van de betreffende organisatie. Wij willen graag vraaggericht werken. Hoe kunnen wij bijdragen aan de doelstellingen van de sponsor. Daarover adviseren wij dan wat het beste werkt.

Heb je concrete voorbeelden van de voordelen van sponsoring?

Ik beschreef als hierboven rapporten van Nielsen die de mediawaarde laten zien exposure uitingen in het stadion. Bijvoorbeeld shirtsponsoring. Maar ook LED Boarding. En we hebben een uiting op een garagedeur staan onder het uitvak. Die komt erg vaak op tv in beeld. Maar we kunnen ook gewoon genieten van als sponsors onderling zakendoen. Zojuist hoorde ik een voorbeeld van een ondernemer uit de Boerenbox dat bij een ander een taxatie had laten doen. Prachtig als wij ze hebben kunnen verbinden. Zo werkt sponsoring niet alleen als marketingmiddel, maar ook ter verbinding.

Sponsoring als marketingmiddel

Onderzoek Nielsen – welke sponsoring heeft welke waarde?

Dat met name de rol voor data en content groter wordt. Dus er zal steeds meer waarde gehecht worden aan onze database. Deze moet kwalitatief op orde zijn maar kwantiteit speelt ook zeker een rol. Dat bepaalt waarde. Verder zie je de ontwikkeling dat het maken van branded content, waarbij wij distributiekanaal zijn, maar ook soms helpen met ontwikkelen, steeds groter wordt.

Als je mensen 2 tips mag geven over het gebruik van sponsoring, welke zouden dat dan zijn?

De eerste is eigenlijk algemeen: zorg dat jij jouw doelstellingen op orde hebt. Op basis van wat je wil bereiken kun je zo goed mogelijk invulling geven aan de wensen. Qua netwerken geldt dat proactiviteit erg belangrijk is. Veel ondernemers zijn te afwachtend en is toevalligheid de reden of het wel / niet succesvol is. Dat is zonder. Zeker als je ook moeite hebt met netwerken maar wel van voetbal houdt dan is lid worden van een business club interessant omdat voetbal het ijs al heeft gebroken.

Qua exposure: overweeg exposure via voetbal. Het zit niet bij iedereen in het systeem. Denken mensen aan advertenties, abri’s, tv-reclames of radio maar staan ze niet stil bij sportsponsoring terwijl de kracht echt groot is. Juist ook vanwege de verbondenheid die veel mensen met ons hebben. Tv-reclames zappen sommige mensen weg. Nieuws gerelateerd vanuit jouw favoriete club niet. Daarbij is het wel belangrijk ook hier creatief invulling te geven met het merk van het bedrijf als basis. En daar liggen zeker kansen!

Vond je dit artikel over het marketingmiddel sponsoring interessant? Check dan ook eens of SEO een geschikt marketingmiddel voor jou is!