5 Trucs uit de marketingpsychologie voor de beste vakantie van je leven
21 juni 2021 
7 min. leestijd

5 Trucs uit de marketingpsychologie voor de beste vakantie van je leven

Je eigen vakantie beïnvloeden? Klinkt wat bizar misschien, maar het kan echt! Haal dit jaar álles uit je vakantie en ga voor maximaal genieten door je eigen vakantie te beïnvloeden voor een optimale beleving en de beste herinneringen. Marketingpsychologie op vakantie dus, met deze tips ben jij er klaar voor!

Betaal vooraf (of pin alles)

In één van de hersenonderzoeken naar prijspsychologie, bleek dat onze insula actief wordt wanneer we prijstekens (zoals dollartekens of eurotekens) zien. De insula is een centrum in ons brein dat o.a. actief wordt bij pijn, afkeer, angst en woede. Wanneer de insula dus oplicht in de scans, betekent dat, dat we die negatieve emoties ervaren. Het tonen van eurotekens én het fysiek betalen van iets, doet letterlijk een beetje pijn in ons brein. Net zoals wanneer we ons hoofd stoten. Daar kwam de onderzoekers Yang, Kimes en Sessarego achter in een onderzoek naar prijstekens.

Goed, dat betalen doet dus pijn. Op vakantie wil je zorgeloos kunnen genieten, zonder telkens pijn te hoeven lijden (let op, deze pijn ervaar je onbewust. Het is beïnvloed je terwijl je het rationeel niet opmerkt). Betaal je vakantie dus vooraf. Zo heb je alle pijn van het betalen al achter de rug en kun jij heerlijk chillen op vakantie. Natuurlijk is een all-in concept helemáál pijnvrij, maar als je daar niet van houdt, is pinnen een goed alternatief.

Het doet namelijk nóg meer pijn als je fysiek geld ziet verdwijnen uit je portemonnee. Door met een pinpas te betalen wordt de reis zo pijnloos mogelijk.
Let op: Deze tip is alleen om je vakantie leuker te maken, niet goedkoper 😉

Koop een Ibizajurk die je thuis nooit meer gaat dragen

Op de beste vakantie ever zorgt je kleding voor de finishing touch. Professor Adam Galinsky bedacht de term Enclothed Cognition (geklede cognitie) na een serie onderzoeken. Het beschrijft welke invloed onze kleding heeft op onze denkwijze. Studies hebben aangetoond dat het dragen van bepaalde kleding ons denken beïnvloed. Zo voel je je machtiger wanneer je je formeel kleedt en door een pyjama te dragen word je absoluut niet productiever.

Galinsky kwam er in één van zijn studies achter dat je door het dragen van een labjas, preciezer wordt. Deelnemers van zijn experiment associeerden de labjas met een dokter en gingen dus zelf ook nauwkeuriger werken, zoals ze van een dokter zouden verwachten.

enclothed cognition-ibizajurk

Een vakantie-outfit zorgt ervoor dat je meer in de vakantiestemming komt

Voor een vakantie geldt dat dus ook en het is een prima reden om zo’n échte Ibizajurk te kopen, die je thuis nooit meer zult dragen. Door zo’n speciale vakantie-outfit kom je maximaal in de stemming en zul je je relaxter, vrijer en meer ontspannen voelen dan met een ‘gewone’ outfit van thuis. Marketingpsychologie op z’n best wat mij betreft…

Sneller beslissen bij welk restaurant je gaat eten

In mijn familie kon het vroeger nog weleens een discussie zijn en je herkent het vast. Je wilt met je gezelschap uit eten en daar ontstaat altijd toch een soort gedoe over. Want: waar heeft iedereen zin in, wie heeft de grootste stem in de beslissing, waar is nog plek, wat zijn leuke eettentjes in de buurt etc.

Voor je het weet eindig je in een levendige discussie over Google Reviews of eindeloze zoektochten via Tripadvisor. Er zijn twee manieren om dat te vermijden:

  1. Beperk de keuze
    Een vraag als ‘waar wil je eten vanavond’ is best lastig voor ons brein. Want we zijn op een plek waar oneindig veel mogelijkheden zijn (meestal dan). We kennen niet alle mogelijkheden, dus er is ook een kans dat we niet goed kiezen. Dat is hard werken voor ons brein. Er ontstaan te veel keuzes, wat Choice Overload heet in de marketingpsychologie. En als we te veel keuzes krijgen, kiezen we helemaal niks meer. Een antwoord als ‘kies jij maar’ is dan gauw uitgesproken, iets wat kan irriteren bij je gesprekspartner.Beperk dus de keuze voor je vakantiegenoten. Stel bijvoorbeeld de vraag:”Ik heb drie leuke restaurantjes gevonden hier in de buurt. Wil je liever pizza, sushi of tapas eten?” De keuze is nu veel gemakkelijker te verwerken voor ons brein. Zo ben je er snel uit en geniet je van een lekker avondje uit.
  1. Doe wat anderen doen
    Op vakantie zijn er veel onzekerheden. Je kent de buurt niet, je weet niet waar je lekker kunt eten en je hebt geen idee wat er op de kaarten staat. In zo’n geval is social proof onze redding: we doen graag wat anderen ook doen. Dus: kijk waar het terras vol zit, vraag waar andere vakantiegangers hebben gegeten en bezoek diezelfde plekken.

Het zijn misschien niet altijd de allerbeste hotspots, maar dat geeft niet. Je hebt het gevoel dat je bij een grote groep hoort en dat voelt veilig en vertrouwd. En da’s ook wat waard op vakantie…

Peak End Rule

Wil je het maximale uit je vakantie halen? Dan is het minstens net zo belangrijk om een fijne herinnering aan jouw vakantie vorm te geven. Onze herinneringen blijven namelijk langere tijd, ook nadat de vakantie voorbij is.

Het mooie is: je kunt die herinnering op een positieve manier beïnvloeden met een truc uit de marketingpsychologie. Daniel Kahneman schreef erover in zijn boek ‘Thinking fast and slow’ en sindsdien richt ik mijn vakanties ietsje anders in, voor het optimale resultaat op lange termijn.

Onze herinneringen zijn gebaseerd op de Peak-end Rule. Bij een ervaring (bijvoorbeeld je vakantie) onthoud je op lange termijn alleen de piek en het einde. De rest er omheen vergeten we of wordt heel wazig. Een vakantie met één piek (bijv. een uitje naar een pretpark) en een leuk einde (héérlijk uit eten) wordt bijvoorbeeld als veel fijner beschouwd dan een lome vakantie met alleen maar stranddagen en een vertraagd vliegtuig op de terugweg.

peak-end-rule-achtbaan

Een bezoek aan een pretpark is een perfect Peak om je vakantie te beïnvloeden

Zorg dus voor een positieve afsluiter van je vakantie. Denk aan een extra overnachting in een relaxt hotel op de terugweg, een cadeautje op de laatste dag of een spectaculair uitje (liefst met stoot adrenaline) vlak voor vertrek. Plan je piek en het einde goed, voor maximale herinneringen.

Neem nooit wijn mee naar huis

De Paradox van de Provinciaalse wijn, zoals Russel Jones het noemt in zijn boek ‘Waarom witte wijn beter smaakt als je naar Blondie luistert’. Op het terras in Frankrijk smaakte de wijn fantastisch, dus je nam een paar flessen mee naar huis. Eénmaal thuis, blijkt de wijn echter helemaal niet zo fantastisch te zijn. Eigenlijk is het gewoon niet te haggelen. Waarom smaakte hij dáár dan zo goed?

Dat komt omdat je beleeft met je al je zintuigen. Je wordt omgeven door geluiden, geuren en kleuren die bijdragen aan een ervaring: het drinken van de wijn. Je omgeving én je emotionele toestand veranderen waardoor de wijn zo goed smaakt op dat terras in de Franse zon. Zo koppelt je brein al die fijne dingen aan de wijn. Thuis zijn alle andere factoren in de omgeving anders, waardoor de magie (en dus de goede smaak) van de wijn verdwijnt.

Wil je de herinnering goed tot leven brengen? Schenk je wijn dan in een aardewerken kruik, leg een rood-wit geblokt kleed op tafel en zet Franstalige muziek op. Je zintuigelijke omgeving verandert zo, waardoor je weer een heel klein beetje teruggaat naar dat moment.

arrow_drop_up arrow_drop_down