E-mail automation: wat is het en hoe gebruik ik dit marketingmiddel?
27 juli 2020 
3 min. leestijd

E-mail automation: wat is het en hoe gebruik ik dit marketingmiddel?

Als marketingcoach adviseer ik mijn klanten over de inzet van freaking veel marketingmiddelen. Want my god, wat bestaan er veel tegenwoordig. Maar wanneer zet je nou welk marketingmiddel in? Wat werkt het beste in jouw geval? In een serie interviews vroeg ik specialisten over hun vakgebied.

Sietse van der Weg - email automation expert

Sietse van der Weg

Deze keer een interview met Sietse van der Weg van Offroad marketing over e-mail automation. Een woord dat ik tot een jaar geleden uit de weg ging, omdat ik niet zo goed wist wat het nou betekende en hoe het werkte. Totdat het me irriteerde dat ik niet precies wist wat het was. Ik ging op onderzoek uit, verdiepte me er flink in en sindsdien ben ik fan van e-mail automation als marketingmiddel. Sietse specialiseerde zich in dit onderwerp en zet samen met zijn klanten marketingfunnels op. Sinds kort werk ik met hem samen en zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. Lees mee wat e-mail automation voor jouw marketing kan doen!

Kun je kort iets over jezelf vertellen?

Ik ben Sietse van der Weg en ik houd me bezig met het verhogen van webprestaties voor mijn klanten. Dit doe ik middels het inzetten van marketing automation en e-mail marketing. Hiervoor werk ik in het marketing automation programma ActiveCampaign, voor mijn klanten maak ik strategieën waarmee contacten aangezet worden tot actie.

Wat is e-mail automation precies?

E-mail automation is het geautomatiseerd versturen van een e-mail, denk bijvoorbeeld aan een mail die je ontvangt wanneer je een bestelling bij een webshop hebt gedaan. Of een reeks aan e-mails die geautomatiseerd opstart op het moment dat je een gratis e-book hebt gedownload.

Is dat hetzelfde als marketing automation?

Het verschil met marketing automation is dat marketing automation een stap verder gaat dan e-mail automation. Als voorbeeld kun je denken aan het kwalificeren van leads, middels acties die de leads uitvoeren in jouw mails of op de website kun je hoogwaardige leads uitfilteren en deze op een andere manier benaderen dan leads met minder waarde. Een voorbeeld: Wanneer iemand in een e-mail klinkt op een linkje over ‘hondenvoer’, kun je dit zien als trigger. Hij is geïnteresseerd in hondenvoer. Vervolgens kun je deze persoon automatisch een advertentie laten zien op Facebook, over (je raadt het al) hondenvoer.

Heb je bewust gekozen voor dit marketingmiddel?

Nadat ik leerde over deze manier van marketing was ik direct enthousiast, het eenmalig investeren in een methode die herhaaldelijk ingezet kan worden vond ik interessant.

E-mail automation als marketingmiddel

E-mail automation is het geautomatiseerd versturen van een e-mail

Wat vind je zo leuk aan e-mail automation als marketingmiddel?

Het maken van een marketing automation strategie of funnel is elke keer weer een puzzel, dit vind ik erg leuk. Ik kijk hoe we mensen kunnen aanspreken zodat ze de afzender leren kennen, leuk gaan vinden en gaan vertrouwen. Daarna ontstaat er meestal pas een verkoop. Het is leuk om mooie resultaten te behalen voor mijn klanten waardoor deze klanten ook weer blij zijn 🙂

Welke doelgroep bereikt een klant met jouw marketingmiddel?

Net welke doelgroep de klant wil bereiken, het is wel handig dat de doelgroep online aanwezig is. Waar jij je op richt, daar richt de e-mail automation zich ook op.

Wanneer zet je e-mail automation in?

In de tweede fase van de customer journey, de consideration fase. Mensen moeten al in aanraking met je zijn geweest door een ander marketingmiddel. Vervolgens laten ze hun e-mail adres achter en gaan ze naar de consideration fase, de fase waarin ze nadenken over de aankoop. Vanaf dat moment kun je ze goed opvolgen met e-mails om de klant verder te helpen.

Op welke manier help jij je klanten?

Middels het maken van een marketing automation strategie en het implementeren van deze strategie in (meestal) ActiveCampaign. Dit is in de wereld wel het grootste platform voor e-mail automation.

Waarom zouden we e-mail automation als marketingmiddel moeten inzetten?

Omdat het een effectieve methode is van benaderen van je klanten, daarnaast is het vaak een mooie ondersteuning van andere marketing campagnes. Mensen moeten je uitingen gemiddeld 7 keer voorbij zien komen voordat ze besluiten of ze er iets mee gaan doen.

Er is steeds meer personalisatie mogelijk, hierdoor worden de e-mails steeds meer gepersonaliseerd en werken ze ook beter. Als je je persoonlijk voelt aangesproken met je naam en op je voorkeuren, doet dat meer met je dan wanneer er ‘geachte heer/mevrouw’ boven een algemene e-mail staat.

Als je mensen 2 tips mag geven over het gebruik van funnels, welke zouden dat dan zijn?

  1. Start niet te ingewikkeld, je verdwaald makkelijk in de mogelijkheden van een marketing automation programma. Je kunt dit altijd later uitbreiden naar steeds moeilijkere automations.
  2. Werk een automation altijd eerst op papier uit voordat je hem implementeert, anders heb je er veel meer werk van wanneer je iets wilt wijzigen

Ben je er klaar voor om te starten met e-mail automation als marketingmiddel? Dan is ActiveCampaign een aanrader qua platform. Je kunt in dit systeem je gebruikelijke e-mail nieuwsbrieven aanmaken, maar ook volledig geautomatiseerde e-mailreeksen.

Vond je dit artikel interessant? Check dan ook mijn blog over podcasten als marketingmiddel eens! Of bloggen als marketingmiddel!