Zakelijk bloggen: 4 redenen om nu (nog steeds) te beginnen
13 maart 2020 
2 min. leestijd

Zakelijk bloggen: 4 redenen om nu (nog steeds) te beginnen

“Ja maar, tegenwoordig blogt iedereen toch al? Waarom zou ik nu nog beginnen met zakelijk bloggen, dan heb ik toch allang de boot gemist?” zei een klant van me een tijdje geleden. En tóch adviseerde ik hem om te beginnen met een eigen zakelijke blog. Een nieuwe blog beginnen heeft namelijk nog altijd voordelen. Ik geef je vier redenen waarom je nog steeds prima kunt beginnen met zakelijk bloggen:

Je blogs worden gevonden door Google

Wanneer mensen in Google zoeken op bepaalde woorden in jouw ‘hoek’, kun je goed worden gevonden door middel van een blog. Je kunt echt over van alles bloggen. Van het verzorgen van je bloemen tot het wisselen van een band. En van de nieuwste ontwikkelingen voor Google Adwords tot welke instellingen je moet kiezen op een Canon camera. Zoek jouw specialisme op, schrijf voor een niche. Weet je niet wat je moet schrijven? De website Ubersuggest kan je laten zien op welke woorden veel wordt gezocht. Kies de woorden uit met hoog zoekvolume en weinig concurrentie. Plaats je juiste SEO woorden in jouw teksten, gebruik kopjes en linkjes in je teksten en zorg voor een goed inhoudelijk artikel. Schrijf in korte alinea’s, maak gebruik van bullet points en start je tekst met de belangrijkste info. Meer weten over hoe je de perfecte SEO tekst schrijft? Dat vindt je in dit artikel heel uitgebreid. En vind je schrijven lastig? Er zijn tegenwoordig zó veel contentmakers dat het uitbesteden van blogteksten steeds makkelijker wordt!

Deel je zakelijke blogs voor meer bereik

Elke blog die je schrijft is een stukje content dat je elders weer kunt delen. Denk aan een nieuwsbrief, je social media kanalen of via een gastblog op een andere website. Je schrijft dus niet alleen voor je websitebezoekers óf voor Google, maar ook voor je netwerk en je volgers op Facebook, LinkedIn of Instagram. Voor je volgers is dit ook een mooie stukje info, jij helpt en inspireert ze met hun kennis. Zet altijd een linkje naar je blog erbij, zodat mensen het hele artikel goed kunnen vinden.

Je wordt een autoriteit door middel van je blog

Wanneer je gaat bloggen vertel je inhoudelijk iets over het onderwerp waarover je blogt. Hoe handiger en inspirerender die kennis is voor je volgers, des te eerder mensen je zien als specialist. Als je ooit van Robert Cialdini hebt gehoord, weet je dat het van grote waarde is dat mensen je zien als autoriteit. Dat is één van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini, hij bewees dat we met dit principe meer omzet kunnen behalen. Onbewust kiezen mensen eerder voor een autoriteit. De moeite waard dus! Meer weten over autoriteit? Ik schreef er een blog over.

Door zakelijk te bloggen, treedt het Mere Exposure effect op

Het Mere Exposure effect komt ook uit de psychologie en heeft te maken met bekendheid. Datgene dat we kennen, kiezen we onbewust eerder. Mensen hebben dus de neiging om dingen leuker te vinden wanneer ze er al bekend mee zijn. Hoe vaker mensen je zien of horen, hoe positiever hun houding richting jou wordt. Toen ik startte met posten op social media zag ik dit effect écht. Mensen spraken me wekelijks aan over hoe leuk ze het vinden om mij en mijn werk te volgen. Daarna volgenden de eerste klussen. De positieve houding ontstaat onbewust als vanzelf. Op het moment dat mensen ons vaker zien, vinden ze ons leuker. Zelfs als hun houding tegenover ons in eerste instantie niet positief is.

Ik zou zeggen: genoeg redenen om te beginnen met zakelijk bloggen! Heb je wat hulp nodig met je blog, zoek je ideeen of wil je een sparringspartner die eens met je meedenkt over je blog? Let me know!