In de afgelopen jaren zijn marketeers steeds meer van hun budget gaan uitgeven aan online advertising. Banners, YouTube, influencers, e-mail automation etc. Hoewel de oudere marketingkanalen zoals tv en radio nog steeds extreem veel impact maken, blijven we onze portemonnees trekken voor de kraaltjes en glimmertjes van online marketing.
Online advertenties en marketingpsychologie
Online adverteren biedt veel kansen, maar je kunt je er ook lelijk in vergissen. Bijvoorbeeld als je ‘zomaar’ wat doet. Aankloten, noem ik dat ook graag. Nouja, dat aankloten kan aardig in de papieren lopen, zonder enig resultaat. Je wilt dus wél online adverteren, maar dan wel op de juiste manier. Gelukkig zijn er binnen de marketingpsychologie een heleboel beïnvloedingstechnieken die je kunt inzetten om ons onderbewuste te triggeren met jouw banners, video’s en online advertenties.
Mijn banners werken niet
Wanneer je start met online adverteren, kom je negen van de tien keer terecht bij Google Adwords. En wanneer je hier zelf mee aan de slag gaat, heb je wellicht snel de conclusie: mijn banners werken niet.
Dat komt omdat:
- je doelgroep niet altijd direct actie neemt na het zien van jouw banner
- Je doelgroep de banner niet bewust heeft gezien
- Je doelgroep op dit moment (nog) geen interesse heeft
- Je doelgroep jou nog niet kent
Online advertenties dringen door in het onbewuste brein
Maar je banners werken áltijd. Je banners worden wél gezien. Misschien niet altijd bewust, maar ons reptielenbrein merkt je online advertentie ongetwijfeld wel op. Hoe vaker dat reptielenbrein jouw uiting ziet, hoe meer het is geneigd er iets mee te doen. Dat heet het Mere Exposure Effect: hoe vaker we je zien, hoe eerder we er iets mee gaan doen.
Denken dat online banners dus niet gezien worden is onjuist. Ze worden zeer waarschijnlijk wel gezien, maar niet altijd door het bewustzijn van je klant.
Online advertenties die aanwezig zijn in het onderbewustzijn van je doelgroep bieden nog steeds een mogelijkheid om koopoverwegingen te vergroten. Bij zo’n koopoverweging hoeven consumenten zich niets te herinneren uit het geheugen. Het gaat om de merkkennis. Doordat het onderbewuste jouw merk al vaker heeft geregistreerd, is het bekend in het hoofd van je doelgroep. Daardoor wordt de kans op een aankoop groter.
Hoeveel invloed heeft het onderbewustzijn?
Natuurlijk is het fijn als je doelgroep jouw banners zowel bewust als onbewust registreren. Maar ook van alleen het onderbewuste kun je flink profiteren. Hoe enorm groot de rol is van ons onderbewuste brein, zie je in deze fantastische video van illusionist Darren Brown. Hierin worden reclamemakers onbewust beïnvloed tijdens het maken van een creatieve marketingcampagne. Kijk en huiver, want zó werkt ons brein…
Vijf tips voor betere online banners die in je hoofd gaan zitten
Wil je aan de slag met online banners of online advertenties én wil je het onbewuste brein prikkelen? Let dan op de volgende vijf punten:
1. Call-to-action
Doe een oproep tot actie: de call to action. Ons brein is lui en komt niet graag in actie. Door letterlijk te vertellen wat we moeten doen, zullen we het gedrag ook eerder vertonen. Gebruik teksten die precies vertellen wat mensen kunnen verwachten, bijvoorbeeld “Download het e-book”.
2. Houd het simpel
Eén boodschap is voldoende voor een online advertentie. Probeer niet te veel te vertellen, maar hou het simpel. Hoe beter ons onderbewuste dingen kan verwerken, hoe sneller we het registreren.
3. Creëer urgentie
Gebruik het beïnvloedingsprincipe Schaarste, van Robert Cialdini om wat urgentie te creëren. Communiceer in je online advertenties een tijdelijke actie of laat de beperkte voorraad zien. Wedden dat het invloed heeft op het onderbewuste van je doelgroep? Let er wel op dat je de waarheid blijft verkondigen.
4. Zorg voor herkenbaarheid
Beetje een open deur wellicht, maar zorg voor een consistente look in je huisstijl en alle uitingen. Dit gaat oprecht nog best vaak mis, ook bij grotere bedrijven. Wanneer mensen op een online advertentie klikken, komen ze op een website die er qua stijl hetzelfde uit moet zien. Als dat niet het geval is, is de bezoeker in de war en zal hij eerder afhaken.
5. Contrast
Het Von Restorff Effect zorgt ervoor dat we onbewust én bewust afwijkende elementen snel zien. Bijvoorbeeld een rode auto, tussen de gele auto’s. Je kunt dit effect gebruiken om jouw call to action op te laten vallen. Zo zal ons onderbewuste er sneller aandacht voor hebben (en erop klikken). Gebruik contrastkleuren voor je buttons, zodat deze extra opvallen.
Meer weten over hoe jij doordringt in het onderbewuste van je klanten? Check het hier!