Je wilt zichtbaarder worden met je business, om extra sales te genereren of om naamsbekendheid op te bouwen en het liefst via verschillende kanalen én het liefst in de media, want dan wordt je verhaal geloofwaardiger.
Het wordt door iemand (een hoog aangeschreven krant, een vakblad, een tv-zender met duizenden kijkers) anders verteld, dus hechten mensen er meer waarde aan. Daarnaast luisteren er opeens duizenden mensen naar jouw verhaal. Prima redenen om aan de slag te gaan met een plan om de media te benaderen!
Vind een ‘ste’
Een aantal jaren geleden leerde ik in een training van Cor Hospes over de ‘ste’. Een hele handige manier om te toetsen of je goed bezig bent. Cor pleit ervoor dat ieder bedrijf een ‘ste’ moet hebben. Een soort Unique Selling Point, bijvoorbeeld ‘Wij zijn het duurzaamSTE automerk ter wereld’ of ‘Wij verkopen de grappigSTE sokken van Nederland’. Op het moment dat je zo’n ‘ste’ te pakken hebt, kun je je daar volledig op focussen. Dát is hetgeen dat je onderscheidend maakt, ook in de pers.
Je ‘ste’ in een persbericht
Eerste, beste, grootste, kleinste. Wanneer je een ‘ste’ te pakken hebt, zit je goed als het op pers aankomt. Daarmee bedoel ik de overtreffende trap van iets, waardoor het altijd bijzonder is en afwijkt van de norm. Dit hoeft dus niet per se de ‘ste’ van je bedrijf te zijn, het kan ook een eenmalige actie zijn of een tijdelijke situatie. Veilinghuis Catawiki speelt hier bijvoorbeeld regelmatig op in. Ze veilen bijvoorbeeld de duurste Legosteen ooit of de kleinste bijbel ter wereld.
Eerste werkt altijd goed
Bij mijn vorige bedrijf pasten we dit een aantal keren toe. Zo hebben we ooit het NK Mascottes georganiseerd. Een hilarische wedstrijd om de strijd wie de beste mascotte van Nederland zou worden. De persaandacht was enorm, want een ‘ste’ én funfactor. We kregen landelijk een podium via onder meer RTL Nieuws, Koffietijd, 3FM en De Telegraaf.
Twee jaar geleden waren we het eerste bedrijf in Nederland waar je kon solliciteren via Snapchat. In België kon dit al, maar in Nederland was het nog uniek. Daar zagen we een kans. Landelijke kranten en radiostations, vakbladen en vrijwel alle lokale en regionale media plaatsten ons nieuws, met als gevolg een mooie stroom aan nieuwe sollicitaties die we zo hard nodig hadden.
Blijf zoeken voor persaandacht
De bovenstaande voorbeelden zijn allemaal van tijdelijke aard. Er is even aandacht voor en dan kun je weer op zoek naar een nieuwe invalshoek of een nieuw onderwerp. Wat wordt jouw ‘ste’? Help je hulp nodig bij jouw persaandacht? Bekijk dan de masterclass ‘Zichtbaar in de media‘ eens.
Wil jij leren hoe je een persbericht schrijft dat wordt geplaatst? Download dan nu de gratis handleiding Persberichten schrijven!