5 tips om zichtbaar te worden tijdens de Coronacrisis
15 april 2020 
3 min. leestijd

5 tips om zichtbaar te worden tijdens de Coronacrisis

Wordt jouw business getroffen door de Coronacrisis? Ongetwijfeld, als je dit artikel nu leest. Misschien moet je je fysieke locatie tijdelijk sluiten, gaan je events niet door of kun je even geen écht contact meer maken met je klanten. Dat is natuurlijk zuur, maar zegt niet dat je niet kunt blijven werken aan je marketing! Want wie nu stil blijft staan en bevriest, verliest. Als ik je één tip mag geven: blijft zichtbaar, of wórdt zichtbaar. Je kunt het je nu niet veroorloven om pauze te nemen van je marketing. Wanneer je zichtbaar blijft, verliezen jouw klanten je niet uit het oog en met een beetje geluk, krijg je er nieuwe sympathieke klanten bij!

Blijf je zichtbaar? Dan profiteer je van het Mere Exposure Effect

Als we kijken naar de psychologie, dan heeft zichtbaar zijn en blijven een groot voordeel. Op het moment dat jij regelmatig voorbij komt bij de klant, treedt het Mere Exposure Effect op. Het is onderzocht dat wanneer we regelmatig geconfronteerd worden met een merk of persoon, we er uiteindelijk positiever over oordelen. Ongeacht wat we in eerste instantie vonden van die persoon of dat merk. We zijn eerder geneigd iets te kopen van merken of personen waarbij we een positief gevoel hebben. Het loont zich dus absoluut dat je zichtbaar blijft, het zal de verkoop nu en/of in de toekomst stimuleren.

Goed, dat Mere Exposure effect wil je dus. Maar krijg je dat voor elkaar? Ik heb vijf manieren voor je op een rij gezet om zichtbaar te blijven of worden.

E-mail marketing

Via e-mail marketing blijf je op een laagdrempelige manier in contact met je klanten. Heb je nog geen e-mailadressen van klanten of potentiële klanten? Dan is dit wel ongeveer hét moment om die te gaan verzamelen. Vraag bij aankopen een e-mailadres, noteer die in een excellijst en ga starten met een e-mail nieuwsbrief die je regelmatig verstuurd. Laat je klanten weten dat je er bent en dat je aan ze denkt. Met een e-mailprogramma zoals Mailchimp is een nieuwsbrief zelfs gratis te verzenden. Wil je iets geavanceerder starten met geautomatiseerde e-mails? Ook dat is goed zelf in te richten, bijvoorbeeld met Active Campaign.

Stuur een berichtje naar de pers

Vorige week legde ik de laatste hand aan mijn e-book ‘Deze marketinglessen haal je uit 6 populaire Netflix series‘. Omdat we nu natuurlijk heel veel vrije tijd hebben, zal Netflix bij jou misschien ook meer uren draaien dan normaal. Ik haakte daarop in door mijn vakgebied te combineren met Netflix. Magazine VIVA pikte het persbericht op en plaatste het door op hun website en Facebookpagina. Superleuk, want daardoor werd ik zichtbaar voor potentiële nieuwe klanten. Daarnaast kon ik het bericht doorplaatsen op mijn social media kanalen. Dubbele winst dus!

Heb je iets leuks, bijzonders of moois bedacht waarmee je denkt dat je zichtbaarder kunt worden in de media? Zoek de pers ermee op! Schrijf een gedicht voor je klanten, houdt een online open dag, organiseer een prijzenbingo via Facebook live. Verzin iets dat anders is dan anders en benader de media om te kijken of zij de actie willen doorplaatsen via hun kanalen. Denk ook aan inhakers voor Koningsdag, de meivakantie of ons vakantiegeld.

Adverteer

Kun je je dienst of product op dit moment gewoon verkopen? Dan is adverteren op dit moment ook gunstig, want het bereik is gegarandeerd. Ons gedrag is heel anders op dit moment. We kijken meer tv, luisteren meer radio, lezen kranten en we zijn meer online. De prijzen voor het adverteren zijn bijna overal gelijk gebleven, terwijl het bereik flink is gestegen voor de meeste kanalen. Je krijgt dus meer voor minder. Veel thuisblijvers vervelen zich en hebben meer tijd dan normaal. Daardoor hebben ze ook meer tijd voor jouw reclame-uiting en zullen ze deze dus wellicht beter bestuderen. Wanneer je nu kúnt adverteren, zou ik de kans niet laten liggen.

Zichtbaar blijven via social media

Laat via social media zien wat er wél kan. Bijvoorbeeld een afspraak maken in je winkel? Of heb je online mogelijkheden voor advies? Heb je een webshop waar mensen nog gewoon kunnen kopen? Of heb je een bezorgservice in het leven geroepen? Laat het zien! Heb je al deze mogelijkheden niet en ben je echt afhankelijk van het einde van de Corona? Dan is er nog stééds genoeg te vertellen. Laat via de socials zien wat de Corona met je doet. Mensen vinden dat nog steeds interessant om te zien, hoe ondernemers omgaan met deze uitdaging. Neem mensen mee achter de schermen en laat het proces zien. Mijn ondernemersavonturen en lessen deel ik ook via LinkedIn en Instagram.

Het bestaat nog: post!

Als het goed is, zijn je (potentiële) klanten nu allemaal thuis. Heb je een adressenbestand met fysieke adressen? Dan is dit natuurlijk een topmoment om daar gebruik van te maken. We houden van post en uit onderzoek van PostNL doet een direct mail het nog steeds heel goed (zeker in combinatie met e-mailmarketing). Ben je een lokale ondernemer? Denk er dan over na om huis-aan-huis flyers te verspreiden. Dit kun je zelf doen of je schakelt vrienden en familie in.

Het vakantiegeld komt er weer aan binnenkort én onze vakanties gaan waarschijnlijk niet allemaal meer door… Een mooi moment om een direct mail per post of brievenbus te verspreiden met een mooie actie! Heb je geen actie of geen mogelijkheid om je producten te verkopen op dit moment? Kijk dan eens naar de mogelijkheid van het verkopen van cadeaubonnen.

Heb je nog tijd over én heb je zin om direct aan de slag te gaan? Met een account op Google Mijn Bedrijf kom je hoger in Google en word je zichtbaarder voor je doelgroep. Ohja, en zo’n account is gratis. Lees gauw verder hoe je het aanmaakt!