arrow_drop_up arrow_drop_down
5 snelle PR-tips voor jouw zichtbaarheid in de media
28 december 2020 

5 snelle PR-tips voor jouw zichtbaarheid in de media

Zichtbaar worden in de media, het is een droom die voor veel mensen nooit werkelijkheid wordt. Omdat ze niet goed weten waar ze moeten beginnen met hun PR. Omdat de redactie van een krant, tv-zender of magazine een black box voor ze is. Omdat ze niet weten hoe ze een persbericht moeten schrijven óf omdat ze gewoon nooit de stoute schoenen aantrekken. Zonde, want door jezelf zichtbaar te maken in de media profiteer je van een heleboel voordelen… Met deze PR-tips maak jij een einde aan die situatie.

Nieuw avontuur maar geen bezoekers

Dit jaar begon ik een nieuw avontuur: Bureau Snugger. Een bureau voor marketingstrategie en marketingpsychologie. Met masterclasses, workshops en strategische sessies. Ik had precies 0 bezoekers op mijn nieuwe website, geen volgers op Instagram en Facebook en geen enkel artikel of e-book. Ik kon wel een flinke boost aan zichtbaarheid gebruiken. Daar ging ik volle bak mee aan de slag en de resultaten zijn écht tof. Ik deel mijn PR-tips met je over hoe ik zonder kosten zichtbaar werd voor tienduizenden mensen.

Zichtbaar voor tienduizenden mensen

Dit jaar stonden mijn artikelen o.a. op/in Marketingfacts, De Ondernemer, Marketing Tribune, het Dagblad van het Noorden, Libelle, VIVA, het Nederlands Dagblad, Workjuice en RTV Drenthe. Dat gaf veel traffic naar mijn website, autoriteit op mijn social media én de nodige backlinks voor de zoekmachine optimalisatie. Heel fijn bij de start van je nieuwe business. Door mijn zichtbaarheid in de media werd ik gezien als een expert. De meeste leads kwamen via publicaties in de media binnen. En daarnaast kon ik alle publicaties weer delen via mijn eigen kanalen. PR helpt je je rol als autoriteit te claimen.

Eerlijk is eerlijk, in de afgelopen jaren heb ik al wat oefening gehad op gebied van PR en de media. In mijn vorige bedrijf stonden we geregeld in de vakbladen en ook de landelijke pers hebben we meerdere keren gehaald. Zo wist ik al goed waar een journalist naar zoekt en wanneer een verhaal interessant is voor een bepaald medium. Maar het blijft proberen en zoeken naar de juiste insteek. Soms heb je een toevalstreffer en soms doet een verhaal helemaal niks omdat er plotseling toch andere prioriteiten zijn op een redactie. Blijven proberen is altijd het antwoord.

5 PR-tips om in de media te komen

Maar hoe kom je nou gratis in de media? Word je zichtbaar als expert en gaan mensen jou en je bedrijf vinden? Ik schreef al eerder over het zoeken naar een ‘ste'. Met deze 5 PR-tips in je achterhoofd kom je alvast een heel eind:

  1. Bedenk altijd waarom jouw nieuws interessant is voor de doelgroep van het medium waar je je bericht naartoe stuurt. Deel dat met de journalist.
  2. Een commerciële boodschap = geen nieuws. Probeer het objectief te brengen en vermijd sfeerwoorden als uniek, bijzonder en fantastisch.
  3. Stuur journalisten een persoonlijke e-mail met jouw aanbod. Wat kun je ze bieden? Maak er geen lang verhaal, deze mensen werken ALTIJD onder tijdsdruk.
  4. Maak je nieuws zo dichtbij mogelijk. Stuur je een bericht naar een Groningse krant? Zet dan in de titel iets met de regio. Bijv: Ondernemer uit Groningen heeft oplossing voor… Hoe je dat precies doet, lees je in dit artikel over persberichten personaliseren.
  5. Schrijf eens een gastblog. Een artikel over een specifiek onderwerp in jouw vakgebied. Je levert het artikel vervolgens aan bij een medium uit jouw branche en vraagt of ze het willen plaatsen omdat het interessant is voor hun lezers. Zo werd mijn gastblog op Marketingfacts ruim 32.000 keer gelezen. Dat had ik via mijn eigen website nooit gehaald.

Wil je aan de slag met je eigen persbericht? Via deze link download je mijn handleiding persberichten schrijven, inclusief een voorbeeld van een persbericht dat meerdere keren is opgepakt en geplaatst.

Wil je meer weten over PR en zichtbaar worden in de media? Of zoek je meer PR-tips? Ik geef ook workshops en masterclasses over zichtbaar worden in de media.

Deze website gebruikt cookies