Als marketingstrateeg adviseer ik mijn klanten over de inzet van freaking veel marketingmiddelen. Want my god, wat bestaan er veel tegenwoordig. Maar wanneer zet je nou welk marketingmiddel in? Wat werkt het beste in jouw geval? In een serie interviews vroeg ik specialisten over hun vakgebied.
Deze keer Frank Schouten van RTV Noord in de spotlight, met het marketingkanaal tv. Ik werk al ruim 6 jaar met veel plezier en bewondering samen met Frank. Heb enórm veel van hem geleerd. Hij vertelt met passie over zijn liefde voor marketing, de regionale omroep en zijn favoriete marketingkanalen. Lees mee over tv als marketingkanaal!
Kun je kort iets over jezelf vertellen?
Oh kort wordt lastig! Ik werk met heel veel plezier bij RTV Noord sinds 2003. In een supertof sales & marketing team. En al heel lang in andere Sales & Marketing functies. In veel verschillende branches van automotiv en verpakkingstechniek tot sanitair producten en maatwerk winkel- en kantoorinrichting. Zowel in b2b als b2c. Wel altijd voor topmerken in hun branche. En elke dag nog met veel plezier, omdat er veel uitdaging is en er ook altijd veel te leren valt. Kijk toch gelukt.
Heb je bewust gekozen voor een baan in de media?
Ja dat was een bewuste keuze. Ik had in die branche nog niet gewerkt, er wel mee gewerkt. En werken met tv en radio als medium leek mij heel uitdagend. Ik wilde minder reizen en toen kwam die functie bij RTV Noord voorbij in Groningen. Ook weer een topmerk in de regio.
Is adverteren op tv nog wel interessant?
Adverteren op TV is nog steeds zeer interessant. Niet alleen vanwege het grote bereik, maar vooral voor de impact. Daarnaast zijn de kosten voor werkelijk bereik t.o.v. online media veel lager. Alleen wil men dat nog niet altijd weten of begrijpen. Met TV bereik je nog altijd de grootste effecten en TV bouwt als geen ander medium supersterk aan je merk. In de combinatie van TV en online is ook een zeer grote succesfactor.
Welke voordelen biedt adverteren op tv ten opzichte van online?
Impact en effectiviteit. Alleen al het formaat van een gemiddeld TV-scherm! En de commercials op TV krijgen veel meer aandacht dan reclame op online kanalen. Het langere termijneffect van TV op sales is vele malen groter dan van online video. Lees maar na in het onderzoek “Not all reach is equel” uitgevoerd door Karen Nelson-Field.
Welke doelgroep bereikt een klant met jouw marketingmiddel? En hoeveel mensen zijn dat dan?
Naast tv als marketingkanaal, heeft RTV Noord ook een heel sterk online kanaal en natuurlijk radio. Ons totale bereik in Groningen is 89%. Dus wij bereiken bijna alle Groningers via veelal meerdere kanalen.
Elke week bereiken wij met TV Noord gemiddeld meer dan 190.000 Groningers en buiten de provincie Groningen nog eens 200.000 mensen. Dat is alleen in de avonduren. Overdag bereiken wij met Dag-TV wekelijks in de provincie meer dan 90.000 kijkers.
Profiel van onze kijkers is als volgt:
- 22% = 18 t/m 30 jr
- 22% = 31 t/m 44 jr
- 29% = 45 t/m 59 jr
- 28%= 60 t/m 75 jr
Verdeling naar Opleidingsniveau: hoog 26%, midden 55% en laag 20%. Wij kijken echter veel meer naar lifestyle doelgroepen van het Mentality model van Motivaction. Daarmee kun je een betere aansluiting bij het profiel van onze klantendoelgroepen.
Wanneer zet je tv als marketingkanaal in?
Heel kort door de bocht? Wanneer je wil bouwen aan de naamsbekendheid van je bedrijf, dienst of product. Tv is bij uitstek geschikt voor het bouwen aan je merk. Tv heeft naast een langere termijn effect ook een direct effect. Zeker wanneer je merk al enige bekendheid heeft. Dat hebben wij de afgelopen maanden tijdens de lockdown wel gemerkt. Veel regionale bedrijven hebben via een Tv-commercial direct traffic gerealiseerd door op tv duidelijk te communiceren dat ze open waren en de nodige maatregelen hadden getroffen om veilig bij hun te komen shoppen.
Wat kost zo’n commercial uitzenden op tv?
Wat kost een huis? Helemaal afhankelijk van doel, doelgroep, uitzendfrequentie, lengte van de commercial en campagne looptijd. Maar je kunt bij RTV Noord al een goede campagne draaien voor € 10.000,-. Meer dan 400 spots van 20 seconden, verdeeld over zo’n 14 weken. Dan ben je wel heel veel weken op tv en bereik je een grote doelgroep.
Wist je overigens dat de gemiddelde CPM voor een uitgekeken, inzicht, met geluid aan video ad op tv veel goedkoper is dan op Youtube en Facebook. Cijfers die steeds duidelijker bewijzen dat tv nog steeds super krachtig een boodschap kan overbrengen.
Op welke manier help jij je klanten?
Door vooral goed te luisteren, vragen te stellen en soms ook eigenwijs te zijn wanneer ze al een keuze hebben gemaakt die echt niet het communicatieprobleem gaat oplossen. En door heel goed de ontwikkelingen te volgen en te luisteren naar experts in het marketingvak. En daar in de dagelijkse praktijk weer gebruik van te maken. Wij maken ook vaak gebruik van een multi disciplinair team, om zo de beste kennis in te zetten voor een optimaal resultaat.
En… wanneer wij er niet in geloven zeggen wij dat de klant ook eerlijk. Alleen het resultaat voor de klant telt.
Waarom zouden we tv moeten inzetten?
Puntsgewijs:
- bouwt het sterkst aan je merk
- heeft de hoogste contactimpact
- hoge reclame aandacht en herinnering
- hoge effectiviteit
- versterkt online campagnes
- langere termijn op sales is hoog
- uitdagend voor een creatief concept
- goede commercials gaan vaak viral, dat gebeurt niet met een advertentie, haha
Moet ik nog doorgaan…….
Welke trends zie je op dit moment in jouw vakgebied?
- Men komt langzaam tot inzicht hoe online en offline kanalen feitelijk een bijdrage leveren aan marketingdoelstellingen. De groei uit onlinereclameomzet vlak af. De mediamix wordt weer slimmer van opbouw.
- Er veel te weinig wordt gedaan aan het ontwikkelen van een degelijke marketing en communicatie strategie. Men begint gewoon een paar, vaak online kanalen, te vullen met veel van dezelfde content. En zeer slechte investering van geld en tijd.
- Communicatie opleidingen proberen hun achterstand in online kennis te compenseren door veel te veel aandacht te besteden aan bijna uitsluitend online marketing in hun lespakket. Hierdoor stromen er veel jonge marketeers de markt in de beperkte kennis hebben op het gebied van marketing en communicatiekanalen.
- Marketing wordt vaak ‘vervangen’ door online marketing, dat is een grote fout. Marketing blijft leidend voor het bouwen van een merk. Online is slechts een extra, mooi en nieuw kanalen- platform. Je moet goed kijken in welke fase je de consument of ondernemer wilt raken. Kotler heeft dat in zijn laatste boek (marketing 4.0) haarfijn uitgelegd.
- Dat veel marketeers veel te weinig feitelijke kennis hebben over effecten en kansen van nieuwe en bestaande media én te weinig doen om bij te blijven. Er wordt veel te veel ge- en verprutst in de marketing en marketingcommunicatie.
Als je mensen 2 tips mag geven over het gebruik tv, welke zouden dat dan zijn?
- Investeer eerst in een goed doordacht creatief concept, vertaal dat naar één of meerdere commercials. Laat de creatie wel aansluiten bij wat je als bedrijf doet en/of wilt zijn. Stem de andere communicatiemiddelen ook goed af op je strategie.
- Ga dan uitzenden en houd dat vol. Je zult soms niet meteen effect hebben, maar wanneer de commercial impact heeft, hoeft het echt niet lang te duren en dan wil je nooit meer anders. Wij hebben zoveel adverteerders, ook nog van het eerste uur, die zeer succesvol zijn en nog steeds op TV adverteren.
- Bonus tip: ga niet alleen voor Youtube of Facebook een videocommercial maken, vaak kost het veel tijd en geld en wordt die video door heel weinig mensen helemaal bekeken. Kies het juiste kanaal wanneer je veel bereik wilt.
Vond je dit artikel interessant? Check dan ook mijn blog over podcasten als marketingmiddel ook eens. Of wat dacht je van e-mail automation als marketingmiddel?