Het geheim van gepersonaliseerde persberichten
23 februari 2020 
2 min. leestijd

Het geheim van gepersonaliseerde persberichten

Schrijf je weleens een persbericht? Dan weet je dat het soms lastig is om er ‘door’ te komen bij redacties. Er is veel concurrerend nieuws, je kent de journalisten niet persoonlijk of jouw nieuws neigt misschien iets meer naar ‘commercieel’ dan dat het echt nieuws is. Maar hoe krijg je jouw bericht dan tóch geplaatst? Gepersonaliseerde persberichten zijn de oplossing…

Maak je nieuws dichtbij

Elke redactie heeft te maken met een eigen doelgroep. Bij tijdschrift Libelle ziet die doelgroep er heel anders uit dan bij radiostation SlamFM. Elke redactie brengt verhalen die interessant zijn voor haar eigen doelgroep. Het is dus van belang dat je aansluit bij de doelgroep van het medium.

Hoe groter de afstand tussen jouw nieuws en de doelgroep, hoe minder interessant een redactie jouw verhaal vindt. Wil je een plaatsing in de lokale media? Schrijf dan over je dorp of stad en noem deze ook het liefst in de titel. Lokale en regionale media plaatsen geen berichten die niet specifiek over hun gebied of hun (oud) inwoners gaan. Wil je een plaatsing in de Flair? Zorg er dan voor dat je een interessant verhaal hebt voor meiden van 20 tot 30 jaar. Ook als je zelf niet die leeftijd hebt, kun je nieuws maken voor die doelgroep (bijv. door een voorbeeld te zijn voor deze meiden, een probleem aan te kaarten waar ze mee zitten etc.).

Welke kanaal bij welk verhaal?

Stel je deze situatie voor:

Je hebt een kledingwinkel. De verkoop werd de laatste jaren steeds iets minder, daarom zocht je hulp. Je hebt een eye-tracking onderzoek laten doen in je winkel door een onderzoeksbureau. Nu heb je je winkel helemaal opnieuw ingericht op basis van hun adviezen en ben je klaar voor de heropening.

Uit deze situatie is veel media-aandacht te halen. Zelfs op meerdere vlakken, maar dan zul je je persbericht wat moeten aanpassen. Ik schrijf in zo’n situatie altijd een lijstje met media op, waarvan ik denk dat ze de situatie interessant vinden. Dat maakt de focus al een stuk sterker.

Het verhaal van de winkel gaat over verschillende onderwerpen, die interessant kunnen zijn voor meerdere media en kanalen. De titel en de eerste alinea van het persbericht maak ik vaak op maat, zodat je de aandacht krijgt van het aangeschreven medium. Je hebt namelijk nieuws dat exact aansluit op de doelgroep van de redactie. Na die eerste intro kun je door naar de boodschap die je wilt overbrengen.

Vijf persberichten voor hetzelfde nieuws

In het geval van de winkel zou je een aantal persberichten kunnen verzenden over dit onderwerp. 90% van het persbericht blijft hetzelfde, de titel verandert én eventueel de eerste alinea. Die sluiten aan op de doelgroep van het medium dat je aanschrijft. Je kunt bijvoorbeeld deze persberichten schrijven en verzenden over dit onderwerp:

  1. Retailer krijgt tweede kans door moderne onderzoekstechnieken
    (naar vakbladen en blogs voor neuromarketing en onderzoek)
  2. Ondernemer uit Assen richt winkel compleet anders in na eye-tracking onderzoek
    (naar lokale en regionale media)
  3. Deze moeder kiest voor een radicale verandering in haar winkel en hoopt haar omzet te verdubbelen (naar glossy’s en blogs voor ouders)
  4. Retailer gooit inrichting overhoop na eye-tracking onderzoek
    (naar vakbladen en blogs voor retail)
  5. Ondernemer van de toekomst gelooft in eye-tracking in winkels
    (naar vakbladen, blogs en podcasts voor marketing)

Doordat je nu de titels op maat hebt geschreven, is de kans op plaatsing vele malen groter. Denk de volgende keer bij het schrijven van een bericht eens na over welke boodschap je naar welk medium kunt sturen. Met een gepersonaliseerde persberichten bereik je vaak veel meer!

Wil je precies weten hoe je een persbericht schrijft? Download dan de handleiding Persberichten schrijven, met al mijn tips én een goed voorbeeld!