Een persbericht verspreiden, hoe doe je dat?
08 juni 2020 
5 min. leestijd

Een persbericht verspreiden, hoe doe je dat?

Een persbericht verspreiden is misschien wel net zo belangrijk als een persbericht schrijven. Natuurlijk moet je eerst een goed bericht hebben geschreven, maar dat leer ik je hier: Hoe schrijf ik een goed persbericht aan de hand van de 5 W’s. Zodra jouw nieuws op papier staat, wordt het tijd om het naar al die redacties te sturen! Oh wacht… Of misschien toch niet?

Focus op één journalist met jouw persbericht

Je hebt een lekker verhaal op papier gezet, dan wil je eigenlijk ook wel zekerheid dat het wordt geplaatst toch? Als je er veel moeite voor hebt gedaan zeker.  Weet je wat de grote pr-bureaus doen? Zij pitchen het nieuws van hun klanten bij maar één journalist.

Waarom zou je die werkwijze kopiëren en niet gewoon tegelijk je persbericht verspreiden onder alle redacties? Op het moment dat je jouw verhaal bij één journalist neerlegt, wordt het exclusief. De journalist voelt minder druk om zo snel mogelijk te plaatsen en je verhaal is exclusief voor dat ene medium. Jullie hebben dan samen de tijd om er een mooi artikel van te maken, eventueel aangevuld met een interview en/of fotoshoot.

Je kunt natuurlijk een pr-specialist inzetten voor het verspreiden, maar je kunt er ook zelf mee aan de slag. Bedenk bij welk blad, bij welke krant, welke zender dit verhaal zou passen. Check vervolgens op LinkedIn of Twitter of je iemand kunt vinden die hier werkt. Of wellicht ken je zelf een aantal journalisten of redacteurs die je zou kunnen benaderen. Natuurlijk kun je ook gewoon bellen naar de redactie om te checken of er interesse is in jouw verhaal. Vraag vooral wie je moet hebben om jouw verhaal te doen. Maak contact met de journalist die verhalen maakt over jouw onderwerp, daar heb je de meeste kans op plaatsing/uitzending.

Persbericht verspreiden als je eigenlijk geen tijd hebt

Allright, ik kan me voorstellen dat je nu denkt: “Wat een hell of a job”. Die pr-experts bestaan natuurlijk niet voor niets. Dat uitzoekwerk en pitchen kost veel tijd. Als het goed gebeurt, levert het óók vaak zichtbaarheid op. Maar als ondernemer of marketeer heb je daar natuurlijk niet altijd tijd voor. Je hebt ook nog gewoon werk te doen zeg maar.

Zelf verspreid ik ook vaak mijn persberichten via een perslijst.  Dit zijn e-mailadressen die ik door de jaren heen heb gespaard, gecategoriseerd op mediatype en onderwerp. Denk aan: alle media in Drenthe (bijv. RTV Drenthe). Of alle redacties die nieuws brengen over marketing (bijv. MarketingTribune). Als ik schrijf over een nieuw onderwerp waar ik nog geen contacten van in mijn lijst heb staan, dan zoek ik via de websites van die media de mailadressen. Vaak staan ze wel in het colofon of onder de contactgegevens. Stuur je persbericht alleen naar redacties waarvoor het bericht belangrijk zou kunnen zijn. Nieuws over je bedrijf in Amsterdam sturen naar de redactie van RTV Drenthe heeft geen zin. Zij zullen daar nooit over schrijven, omdat hun nieuwsgebied Drenthe is.

Je persbericht verspreiden gaat het makkelijkst via e-mail

Je persbericht verspreiden gaat het makkelijkst via e-mail

Je nieuws als bijlage, of in plakken in de mail?

Je hebt nu je persbericht en je perslijst klaar. Maar hoe stuur je die mail nou precies? Denk eraan dat je zoveel mogelijk werk uit handen wilt halen van de journalisten. Zij krijgen knetterveel mailtjes, dus moeten snel selecteren wat interessant is. Geen vaagtaal dus, maar helder en gestructureerd communiceren. In de onderwerpregel kun je bijvoorbeeld zetten:

Persbericht: En dan vervolgens de titel van je bericht

Zo weet de redactie direct waar de mail over gaat. Bij interesse openen ze de mail. In de mail zelf zet ik altijd een persoonlijk berichtje voor de redactie. Wil je een invultemplate voor zo’n e-mail gebruiken? Die heb ik voor je opgeschreven in de handleiding persberichten schrijven (download hier).

Vervolgens plak je het persbericht onder je handtekening, gewoon als tekst. Zo kan de journalist direct het bericht lezen zonder iets te hoeven downloaden. Daarnaast kun je altijd je persbericht in de bijlage meesturen als Word-document zodat ze hem zelf kunnen aanpassen.

Rechtenvrije foto’s alsjeblieft

De meeste media plaatsen tegenwoordig ook hun nieuws en verhalen online. Dat betekent dat er vrijwel altijd plek is voor een afbeelding of foto. Je maakt het de journalist makkelijker, door alvast één of twee afbeeldingen mee te sturen bij je persbericht. De redactie kan deze foto’s dan doorplaatsen. Maar let op, de foto’s die je meestuurt moeten wel rechtenvrij zijn. Dat betekent dat je ze niet zomaar van Google kunt trekken, want er zitten rechten op foto’s die online zijn geplaatst.

Fotografen verdienen hun geld met die foto’s, dus jij mag ze niet zonder toestemming gebruiken voor je eigen middelen. Zorg dus voor je eigen fotografie. Heb je geen eigen foto die je kunt meesturen? Download dan een hoge resolutie, rechtenvrije (gratis) stockfoto en stuur deze mee in de bijlage. Je kunt ook je beelden in de cloud zetten en daarnaar verwijzen. De journalist kan ze dan zelf downloaden indien gewenst.

Nabellen, knetterirritant of briljant?

Ga je een persbericht nabellen nadat je hem hebt verspreid? Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Als je er toch al tijd aan wilt besteden, zou ik ervoor kiezen om vooraf te bellen om je verhaal te pitchen. Dan weet je direct of er interesse is en hoe je je verhaal kunt insteken zodat het voor de redactie van dát medium interessant is. Nabellen achteraf doe ik vrijwel nooit, maar soms levert het nog wel wat op. De keuze is dus aan jou.

Het kan zijn dat het niet goed wordt ontvangen door de journalist. Ze hebben je bericht immers ontvangen en er om welke reden dan ook niets mee gedaan. Maar soms is nabellen een reminder voor de journalist, die er op dat moment misschien wél plek voor heeft. Ik heb geen goed of fout antwoord op deze vraag dus. Proberen maar zou ik zeggen, dan weet je snel genoeg wat voor jou werkt en of je dit fijn vindt werken.

Je persbericht nabellen kan een goed idee zijn

Je persbericht nabellen kan een goed idee zijn

Lifehack: stel een Google Alert in

In het verleden had ik regelmatig dat ik werd gebeld of dat mensen me een berichtje stuurden. Dat ze me in een krant hadden gezien bijvoorbeeld, nadat ik mijn persbericht had verspreid. Zeker als je echt een mooi verhaal hebt, wordt dit door verschillende media opgepikt. Je kunt dan soms zelf weleens iets over het hoofd zien.

Om die reden heb ik zelf een Google Alert ingesteld op mijn naam en bedrijfsnaam. Een Google Alert is superhandig, want zo hoef je zelf niet meer in de gaten te houden of jouw verhaal ergens online wordt gezet. Zodra er érgens online een artikel wordt geplaatst met jouw naam, krijg je automatisch een e-mail met een linkje van Google. Zo weet je waar en wanneer er over je wordt geschreven. Je kunt ook een alert instellen op een productnaam of op welk woord je ook maar wilt. Een Google Alert instellen doe je hier.

Wil jij weten hoe je een goed persbericht schrijft, voordat je je persbericht gaat verspreiden? Download dan mijn handleiding persberichten schrijven, handig om te bewaren voor jouw volgende nieuws! Of check mijn training 'hoe kom je in de media', als je met je eigen nieuws in de media wilt komen.