arrow_drop_up arrow_drop_down
20 december 2019 

Neuromarketing: Hoe we prikkels ontvangen en verwerken

Neuromarketing is al een aantal jaren een woord met magische impact. Waar het woord neuromarketing valt, daar gaan ogen open. Want iedereen wil graag weten hoe we een ander beïnvloeden. Om onze zin te krijgen, om meer te verkopen óf om mensen te helpen in de goede richting. Die laatste natuurlijk het liefst, als we naar de ethische kant kijken… Maar de term neuromarketing brengt ook verwarring. Want het klinkt alsof het een vorm van marketing is, terwijl het in feite om een manier van onderzoek gaat.

Wat is neuromarketing?

In haar boek ‘Basisboek Neuromarketing’ legt Eveline van Zeeland heel mooi uit wat neuromarketing nou exact is:

“Neuromarketing is de vakdiscipline waarbij neuro-onderzoek als onderzoeksmethodiek wordt ingezet. Neuro staat voor ons zenuwstelsel, dat bestaat uit de hersenen, het ruggenmerg en de zenuwen in de rest van lichaam. De hersenen vormen het centrale aanstuurpunt, waardoor veel neuro-onderzoek is gericht op hersenactiviteit. Bij neuromarkering worden neuro-onderzoekstechnieken gebruikt om reacties van het zenuwstelsel op een marketingprikkel te meten.”

Hoe werkt het zenuwstelsel?

Als ‘neuro’ voor ons zenuwstelsel staat, moeten we allereerst weten hoe dat werkt. Het zenuwstelsel communiceert namelijk met onze hersenen en bevat miljarden zenuwcellen (neuronen). Er zijn drie verschillende neuronen, die omgaan met de prikkels die we krijgen:

  1. Sensorische neuronen: Deze krijgen informatie van de buitenwereld, en geven deze door aan onze binnenwereld
  2. Interneuronen: Deze geven de informatie door van de ene neuron naar de andere, als een postbode
  3. Motorneuronen: Deze activeren spieren, organen en klieren en zetten dus prikkels om in actie

De uitwisseling tussen de diverse neuronen is chemisch, en daardoor zijn ze goed meetbaar met behulp van een EEG-scan of een fMRI. Die onderzoeken worden gedaan door een klein aantal partijen in Nederland.

Neurotransmitters geven kleur

Neurotransmitters ‘kleuren’ de uitwisseling tussen de neuronen. Het zijn stofjes die vrijkomen in bepaalde situaties, bij bepaalde prikkels.

Een aantal bekende neurotransmitters zijn:

  • Dopamine (sensatie zoekend, plezier en genot)
  • Noradrenaline (stimulerend/opwekkend effect)
  • Serotine (brengt zenuwstelsel tot rust)
  • Endorfine (natuurlijke pijnstiller)

Samenvatting en toepassingen neuromarketing

Afhankelijk van de situatie wisselen onze neuronen informatie uit, waarbij de neurotransmitters kleur geven aan deze informatie. Die informatieoverdracht is weer te zien bij neuromarketing-onderzoek. Op basis daarvan kunnen er aanbevelingen worden gedaan over marketingmiddelen.

Deze website gebruikt cookies