arrow_drop_up arrow_drop_down
21 maart 2020 

3 marketinglessen van Raymond Reddington uit The Blacklist

The Blacklist is één van de betere series op Netflix (yes, mijn mening). Raymond Reddington is Amerika’s meest gezochte crimineel en werkt samen met de FBI om andere gevaarlijke criminelen op te laten pakken. Hij is geraffineerd, ongekend slim en hij ziet het leven als een spel. Maar “Red” leert ons tussen alle actie door ook van alles over marketing…

1. Goed verpakt is half verkocht

Reddington zul je niet zien in een joggingbroek. The man come’s in style. Dikke auto, chauffeur & prive bodyguard Dembe in de buurt. Je ziet hem nooit zonder zijn driedelig pak dat hij op maat laat maken door de beste kleermakers. Een fancy horloge om en hij is good to go. Red laat je niet raden of hij veel centen bezit.

Mijn opa (type nuchter, boer en trotse inwoner van Twente) had vroeger de wijsheid ‘Goed verpakt is half verkocht’. Dat gold dan met name voor producten. Maar ook bij mensen is dit het geval. Wanneer je Raymond Reddington ziet in The Blacklist, gelóóf je hem. Er komt iemand binnen die de ruimte vult met zijn aanwezigheid. Hij heeft het principe ‘goed verpakt is half verkocht’ begrepen. Ook bij jou en je merk is dit goed toe te passen. Besteed aandacht aan je uiterlijk, mensen beoordelen je binnen twee seconden nadat ze je zien. Zie je er goed uit én past je uiterlijk bij je werk? Dan scoor je pluspunten, net als Reddington. Met je merk is het niet anders. Denk je dat Tony Chocolonely zo succesvol was geworden als de verpakking van de chocolade niet zo opvallend anders was dan de rest van het schap in de supermarkt? Ga niet voor onopvallend, maar zorg voor een fijne verpakking.

2. Storytelling á la Reddington

Raymond Reddington is gék op verhalen, vaak tot grote ergernis van zijn omgeving. Bij vrijwel elke ontmoeting met Liz, Ressler, Mr. Kaplan of Dembe begint Red zijn gesprek met een prachtig stukje storytelling. Hij leidt het niet in, maar start gewoon zijn verhaal. In zijn verhalen zien we een vaste lijn terug, zoals bij storytelling vaker het geval is:

– Wat is de situatie? (neem toehoorders mee, door middel van een schets van de situatie)
– Wat gebeurde er? (wat deed jij, wat deed een ander?)
– Hoe voelde je je? (deel je emoties, vertel vanuit de ik-vorm)
– Hoe liep het af? (de ontknoping of wending in het verhaal)
– Wat is de link met deze situatie? (waarom vertel je me dit verhaal, wat is de boodschap)

Deze lijn kun je gebruiken bij presentaties, bij gesprekken, in vlogs of Instagram Stories en zelfs in commercials. Het is een fijne opbouw voor een verhaal, waardoor mensen je content beter onthouden. Ze krijgen sympathie voor je en kunnen zich identificeren met je. Allemaal geheimen waar Red zich heel bewust van is.

3. Raymond Reddington = consistent

Red is een taaie. Als hij een keuze maakt, blijft hij vrijwel altijd bij zijn keuze. Hij doet geen concessies. En hoewel dat soms grote gevolgen heeft voor hem en zijn omgeving, is dat wel de reden dat hij nog steeds leeft.

Hij is ook consistent in zijn uiterlijk. Je kunt hem uittekenen in een driedelig pak, wit overhemd, nette jas en hoed. Het maakt hem herkenbaar van grote afstand. Veel merken kunnen hier nog wel wat van leren, want als het op vormgeving en keuzes aankomt, zijn de meeste merken minder consistent. Kies. Kies waar je voor staat, wat je kernwaarden zijn, welk archetype je uitstraalt en kies een duidelijke huisstijl die niet verandert bij elke uiting die je maakt.

Ben je net als ik fan van marketing én Netflix? Check dan hier ook de 3 marketinglessen van Otis uit Sex Education!

Deze website gebruikt cookies