arrow_drop_up arrow_drop_down
28 maart 2020 

3 Marketinglessen van Tom Kirkman uit Designated Survivor

Designated Survivor is een Amerikaanse serie die te zien is op Netflix. Nadat Het Capitool is opgeblazen, is er één aangewezen overlevende die het presidentschap op zich dient te nemen. Tom Kirkman is een gewone ambtenaar, die opeens de machtigste man van Amerika wordt na de aanslag. Dat verloopt logischerwijs niet zonder slag of stoot. Tom Kirkman leert je niet alleen over het leven als president, maar hij geeft je ook drie lessen over marketing…

Wees eerlijk en oprecht

Hoewel zo ongeveer iedereen om hem heen gaat voor eigenbelang en het grote geld, wil de ‘designated survivor’ Tom Kirkman hier niets van horen. Hij vervult de functie van president van Amerika en is niet van plan zijn eigen normen en waarden te verloochenen. Hij was eerlijk en oprecht en blijft dat nog steeds tijdens zijn presidentschap.

Het is een heel ander uitgangspunt om je functie boven je eigen belangen te zetten. Dat is een andere manier van kijken, die soms de beste oplossing biedt. Een voorbeeld: Ik kocht vorig jaar een nieuwe badkamer, we hadden mooie granieten waskommen uitgezocht en kiezels voor op de vloer. Daar wilden we graag een robuuste kast bij, die paste in dezelfde stijl. De adviseur (niet verkoper, dit was officieel zijn functie) had dit niet in zijn assortiment, maar probeerde ons koste wat het kost een strakke kast te verkopen. Die paste in onze ogen niet bij de rest van de badkamer.

Als hij zijn functie van adviseur boven zijn eigen belang had gesteld, had hij ons geadviseerd om deze specifieke kast ergens anders te kopen of te laten maken. Hij had zelfs kunnen adviseren om de kast via zijn eigen netwerk te laten maken. Dat zou voor ons perfect zijn geweest, en hij had er nog steeds een provisie op kunnen pakken. Daarnaast zou hij een zeer tevreden klant hebben, omdat hij zo goed had meegedacht richting het gewenste resultaat. Maar omdat hij zijn eigen belang vooropzette, kochten we de kasten niet bij hem. We lieten de kast bij een meubelmaker maken, waar we zelf naar op zoek moesten.

Check of je je eigenbelang voorop wilt stellen óf je functie. Dit geeft soms een andere uitkomst. Maak een bewuste keuze voor welke uitkomst je gaat.

Tom Kirkman bekijkt alle opties en weeg af

Bij Tom Kirkman gebeurt van alles, als de nieuwe president van Amerika. Hij wordt aan alle kanten belaagd door mensen die iets van hem willen. Hij moet keuzes maken, maar weet soms niet voldoende van het onderwerp. Toch schreeuwen de experts dat hij voor hun aanbod moet gaan. In deze situaties bekijkt Tom wat zijn prioriteiten zijn. Hij doet niet alles tegelijk en verdiept zich in die ene prioriteit totdat hij de juiste beslissing kan maken.

Herkenbaar? Want als ondernemer is deze situatie soms niet zo heel anders. Denk maar eens aan de adviseurs die je de laatste tijd hebt gesproken of gehoord. De ene raadt Facebook advertenties aan om onder de aandacht te komen. De ander zegt dat je beter kunt gaan bloggen en moet investeren in zoekmachine optimalisatie. Weer een derde zweert bij de inzet van Google Adwords. En jij weet niet precies van de hoed en de rand. Er leiden meerdere wegen naar Rome, zullen we maar zeggen. Maar sommigen zijn omwegen waar je extra tol moet betalen. Bekijk altijd meerdere opties voor je probleem. Vraag meerdere offertes aan en bekijk je uitdaging vanuit verschillende hoeken of laat je hierbij helpen. Daarna kun je beter een afweging maken welke oplossing voor jou de beste is.

Check je prioriteiten

In de serie is de president natuurlijk druk met van alles. Emily en Aron dragen hem dagelijks nieuwe prioriteiten aan, maar president Tom Kirkman bepaalt in The Designated Survivor zelf wat zijn écht prioriteiten zijn. Wat is het exacte doel op dít moment? Wil je mee bezoekers naar je website? Of wil je product X verkopen? Wil je mee inschrijvingen op je nieuwsbrief? Of wil je dat je accountmanagers vol zitten met afspraken? Allemaal andere doelen, maar sommigen hebben nét iets meer prioriteit dan anderen. Zorg ervoor dat je in de juiste volgorde werkt en je niet laat leiden door de experts om je heen. Maak je eigen keuzes en besluiten. Een marketing coach (ik ken er nog wel één…) kan je helpen met de juiste doelen en vervolgens kun je kiezen voor het juiste kanaal zodat je je doelen van dit moment haalt.

Ben je gek op marketing én Netflix? Ik schreef ook de 3 marketinglessen van Reddington uit The Blacklist en 3 marketinglessen van Otis uit Sex Education.

Deze website gebruikt cookies