3 Marketinglessen van Zulema Zahir uit Vis a Vis
02 maart 2020 
2 min. leestijd

3 Marketinglessen van Zulema Zahir uit Vis a Vis

Vis a Vis is een Spaanse serie, te zien op Netflix. In vier seizoenen leef je mee met het meedogenloze gevangenisleven in Cruz del Sur en Cruz del Norte. Via hoofdpersonage Macarena maak je al snel kennis met medegevange Zulema Zahir. Of de ‘fee uit de hel’, zoals psychiater Sandoval haar noemt.

Zulema is de nachtmerrie van iedere bewaker én iedere gevangene. Ze kent geen grenzen en geen medelijden. Toch krijg je gaandeweg de serie een vreemd soort sympathie voor haar. Én ze leert je drie belangrijke lessen over marketing…

1. Leef voor je doel

Iemand buiten Cruz del Sur heeft vele doelen. Iemand in deze gevangenis heeft maar één doel: naar buiten. Zulema zegt het in één van de latere seizoenen: ze leeft voor vrijheid. Dag in, dag uit, is ze alleen maar bezig met ontsnappen. De ene poging is succesvoller dan de andere. Hoe vaak Zulema Zahir ook terugkeert in de gevangenis, ze verliest haar doel niet uit ogen. Iets waar we veel kan kunnen leren als marketeers en ondernemers. Kies je doel bewust, bewaak het en leef ervoor.

2. Zulema Zahir weet te verrassen

Zulema is niet vies van een beetje drama. Daarnaast is ze in de meeste opzichten onvoorspelbaar en ongekend slim. Die combinatie maakt dat ze haar medegevangenen en de staf van de gevangenis keer op keer weet te verrassen. En hoewel ze vrij consistent is in de basis (elke dag dezelfde make-up, hetzelfde taalgebruik, hetzelfde doel, altijd Saray aan haar zijde), verrast ze telkens met een uitvoering van een nieuw plan. Ze laat zich inspireren door haar omgeving, van Chinese medegevangenen en kippen tot bewakers die haar helpen.

Veel marketeers vinden het merk waarmee ze werken op den duur ‘saai’ worden als ze er langer mee werken. Of als de huisstijl te lang hetzelfde blijft. Want zij zien iedere dag hetzelfde. Veranderen is dan niet altijd de oplossing, want de doelgroep hecht juist waarde aan die consistente look. Het is dus beter om de verrassing te zoeken in uitingen, acties of campagnes. Want daar kun je het verschil maken. De basis is iets waar je altijd op kunt terugvallen, deze zorgt voor herkenbaarheid en loyaliteit. Pak uit waar het kan, maar houdt je basis op orde.

3. Een goede connectie is goud waard

Je hoeft niet in je eentje je doelen te bereiken. Dat weet Zulema als geen ander. Ze paait medegevangenen, betaalt her en der een specialist die haar van buiten de gevangenis helpt en ze houdt haar netwerk goed in de gaten. Ze ziet veranderingen als eerste en maakt daar slim gebruik van. Ook in jouw bedrijf kun je zo aan de slag met deze strategie. Kun je het niet zelf of kan een ander het beter? Huur een professional in. Houd in de gaten wat er gebeurt bij je klanten en leveranciers, zodat je niet wordt verrast of achter de feiten aanloopt. Bekijk updates via LinkedIn en let op wat daar gebeurt. En heb je eenmaal een fijne samenwerking gevonden? Koester deze dan.

Ben jij net als ik gek op marketing én Netflix? Lees dan ook de 3 marketinglessen van Raymond Reddington uit The Blacklist, of de 3 marketinglessen van Harvey Specter uit Suits. Dat en meer series in mijn nieuwe e-book!