Zo gebruik je de inhaakkalender wél goed
16 januari 2021 
3 min. leestijd

Zo gebruik je de inhaakkalender wél goed

De inhaakkalender zien veel marketeers als iets onzinnigs. Ze vinden het geen strategisch middel, te veel eenheidsworst, niet creatief en het zit vol dagen die niet relevant zijn. De inhaakkalender wordt vaak gezien als het suffertje van de klas. Diegene waar je niet mee gezien moet worden…

Ik ben niet één van die marketeers. Ik hou namelijk heel erg van de inhaakkalender. Op regelmatige basis gebruik ik hem en de inhaakkalender is voor mij een superfijne tool ter inspiratie. Voor blogs, voor social media posts, nieuwsbrieven en zelfs voor persberichten. En dat kan ook écht wel op een creatieve manier, trust me.

De inhaakkalender zorgt voor nieuwe invalshoeken, voor fijne inhaakmomenten richting de pers én voor creativiteit bij mijn klanten. Een contentplanning is makkelijker gemaakt met de inhaakkalender bij de hand. Dus: een ode aan de inhaakkalender!

Wat is een inhaakkalender

Voor de mensen die écht nog geen idee hebben waar ik het over heb, even een korte uitleg over de inhaakkalender. Dit is een online of fysieke agenda, waar alle dagen van het jaar in vermeld staan. Denk aan Nieuwjaarsdag op 1 januari. Maar ook aan de Dag van de Epilepsie op 12 februari. Of wat dacht je van Pyjamadag op 30 maart. Of Talk like a Pirate day op 19 september. Nouja, voor elk thema is er zo ongeveer wel een dag uitgeroepen inmiddels, die wordt opgenomen in de inhaakkalenders.

Je kunt even Googelen op Inhaakkalender en je vindt zo’n 380 goede voorbeelden. Ik zou zeggen, download er één die je aanspreekt en check vooral de dagen die erin staan. Zeker weten dat je een paar keer moet glimlachen 😉 Ik heb zelf dit jaar een online variant toegevoegd aan mijn Google Agenda, zodat ik iedere week zie welke speciale dagen er deze week zijn.

Voorbeelden van inhakers

In eerste instantie lijken deze ‘feestdagen’ totale onzin. Voor alles is tegenwoordig wel een dag in het leven geroepen. Wat moet je ermee als er ‘Dag van de Pindakaas’ in je agenda staat? Maar dat is juist ook de charme van de inhaakkalender! Je kunt gedurende het jaar op veel dingen aanhaken. Er zit dus áltijd wel iets voor jou bij.

Zo schreef ik afgelopen jaar bijvoorbeeld een post op LinkedIn over Capslockdag en wat hoofdletters met ons brein doen als we ze lezen. Ik pakte flink uit met persberichten rondom Black Friday (de psychologie achter Black Friday), wat me meerdere publicaties in de media opleverde. Ik haakte aan bij de releasedatum van het nieuwe seizoen van La Casa de Papel met een blog dat werd geplaatst door MarketingTribune. En vlak voor kerst zette ik de mooiste kerstcommercials op een rij in een blog, die ik verspreidde in een nieuwsbrief en op de socials. Dat leverde weer extra verkeer naar mijn website op.

la casa

Mijn blog over de marketinglessen in La Casa werd ruim 11.000 keer bekeken op MarketingTribune

Voor volgend jaar heb ik al content klaar voor Popcorndag, het begin van de lente en de Dag van de komkommer. Ik ga dan niet letterlijk praten over popcorn of de lente, maar heb voorbeelden uit mijn vakgebied die enig raakvlak hebben met deze thema’s (bijv. Dag van de komkommer, dan kun je uitleggen dat het deze maanden komkommertijd is in de media en dat je dus makkelijker zichtbaar wordt).

Verzin je eigen inhakers

Je kunt je voorstellen dat inhaken om het inhaken niet echt lekker zal werken. Iedereen een fijne moederdag wensen op Moederdag heeft niets met jouw dienst of product te maken als je een webbouwer bent. Dat is wat vergezocht dus. Maar stel dat je moeder je ooit een wijze les heeft geleerd (bijv. altijd je proefwerk nalezen op foutjes) die van toepassing is op jouw business (want door die werkwijze nu nog toe te passen, gaan je websites altijd foutloos live), is het weer wél relevant.

Je zou ik het geval van een webbouwer ook kunnen denken aan deze inhakers:

  • Wereld backup dag (blog met tips over hoe je het beste een backup kunt draaien en bewaren)
  • Dag van de stem (persbericht over de trends op gebied van voice)
  • Social Media dag (video met tip over hoe je meer website bezoekers krijgt door social in te zetten)
  • Systeembeheerdersdag (social post met grappige Meme over systeembeheer)

En zo noem ik even random vier bijpassende dagen voor een bepaald thema. Ook voor jouw business weet ik zeker dat er genoeg te vinden is in de lijst waarop jij kunt aanhaken. Je contentplanning wordt zo snel gevuld met leuke content. Je gaat anders nadenken over creatieve invalshoeken en je content wordt meestal beter omdat je er langer van tevoren over nadenkt.

Gratis inhaakkalender

Deze inhaakkalender van Reclameland is gratis en je hoeft geen gegevens achter te laten. Hier vind je al die gekke dagen. Kijk er eens naar en verzin op welke manier jij zou kunnen inhaken op een aantal van die dagen. Welke koppeling kun jij maken van één van die dagen naar jouw eigen dienst of product?

Zet de relevante dagen uit de inhaakkalender in je agenda en maak leuke content die aanhaakt op een bepaalde dag!

Dit artikel verscheen ook op FrankWatching.

 

Heb je nog steeds te weinig inspiratie voor jouw blog, social media of nieuwsbrieven? Plan dan een tweedaagse Contentsprint, waarbij we 1-op-1 sparren over tientallen ideeën die jij kunt uitvoeren gedurende het jaar!