Je hebt een leuke blog geschreven, verstuurt een nieuwsbrief of wilt een social media advertentie plaatsen. Daarbij is een foto een musthave. Maarrrr…. Je mag niet zomaar foto’s van Google (of andere websites) kopiëren en deze in jouw uitingen plaatsen. Dat wist je vast al, maar zo niet, dan ben je bij deze gewaarschuwd. Toen ik als marketingmanager werkte in een vorige baan, deden onze freelance tekstschrijvers dit weleens. We kregen daardoor geregeld boetes van fotografen, die online tools inzetten om ‘hun’ foto’s op te sporen. De rechten liggen namelijk bij de maker van de foto. Zonder toestemming mag je de foto’s niet overnemen. Terecht ook, anders kunnen ze hun baan wel opzeggen natuurlijk.
De alternatieven zijn:
– Eigen fotografie
– Stock fotografie
Eigen fotografie
Wanneer je eigen fotografie kúnt inzetten, doe dat dan. Het geeft jouw sfeer goed weer, het is herkenbaar en uniek. Je kunt ook een fotograaf een dag inhuren (als je betaalbare adresjes nodig hebt, let me know!) om foto’s te laten maken. Daar kun je dan meestal zo een half jaar mee verder.
Stockfoto’s als alternatief
Heb je geen eigen fotografie? Dan kun je stockfoto’s inzetten. Dit zijn foto’s die online te koop zijn. Er zijn honderden stockfoto’s verkrijgbaar. Meestal moet je betalen voor de foto’s, maar via sommige websites zijn ze (beperkt) gratis. Ik werk voor stockfoto’s graag met Shutterstock. Ze hebben een enorme database aan mogelijkheden en bij elke zoekopdracht vinden ze wel iets moois voor je. De prijzen zijn betaalbaar, je betaalt tussen de € 0,21 en € 9,80 voor een foto, afhankelijk van welk abonnement je kiest.
Gratis stockfoto’s
Wil je gratis foto’s? Dan wordt de keuze in beelden en foto’s wel een stuk beperkter. Maar soms is er geen budget voor betaalde foto’s en zijn eigen foto’s ook onmogelijk. Dan hierbij de alternatieven, die ik zelf weleens gebruik: