Alle marketingmiddelen op een rij, welke kies jij?
Marketingmiddelen zijn tegenwoordig best een hoofdbreker. Waar je vroeger gewoon kon kiezen uit adverteren op de radio of in de krant, ziet marketingland er tegenwoordig wel écht anders uit. Welke marketingmiddelen bestaan er en welk middel kies je om jouw doelen te behalen? Omdat er tegenwoordig zó freaking veel keuze is, schrijf ik er graag over. Om me te verdiepen, maar ook om mijn klanten verder te helpen. Zo kun jij beter een keuze maken welk middel bij jouw past!
Wat is een marketingmiddel?
Marketing, het woord zegt het eigenlijk al. Het betekent market-getting. Dus hoe krijg je een groter deel van de markt in handen? Met behulp van marketing word jij zichtbaar voor je doelgroep, met in de meeste gevallen als doel omzet genereren. Marketingmiddelen zijn middelen die je kunt inzetten om zichtbaar te worden bij die doelgroep en je omzet te verhogen.
Welke marketingmiddelen moet je inzetten?
Marketingmiddelen zijn dus bepaalde manieren en kanalen die je kunt inzetten voor jouw boodschap. Maar welk marketingmiddel is geschikt voor jouw business of organisatie? Let erop dat je niet in de valkuil valt van eigen voorkeuren. Veel ondernemers en marketeers zetten marketingmiddelen in die zij zelf gebruiken of waar ze vertrouwd mee zijn. Een marketingmiddel inzetten ‘omdat je dat al jaren doet’ is geen goede reden. Tenzij je er al jaren flink veel extra orders mee scoort natuurlijk.
Kies je marketingmiddelen wijs. Laat je adviseren. En kies je middelen op basis van je doelgroep, eigen voorkeuren én je boodschap die je wilt overbrengen. Strategisch kiezen dus. Heb je geen idee welke marketingmiddelen voor jou het beste zijn? Dan kunnen we samen aan de slag met een Strategisch marketingplan. In twee dagen tijd weet jij:
- Wie je doelgroep is
- Wat je boodschap is
- Welk archetype bij jouw business past
- Je kernwaarden
- De perfecte marketingmiddelen die hierbij passen
Welke marketingmiddelen bestaan er?
Door de jaren heen is het marketinglandschap enorm veranderd. Hoewel de basis niet eens zo heel anders is (een marketingplan is nog steeds ongeveer hetzelfde qua opzet), zijn de in te zetten marketingmiddelen met bizar tempo uitgebreid. Dat heeft grote voordelen, maar natuurlijk ook nadelen.
Het voordeel is dat je veel specifieker kunt inzetten op bepaalde marketingmiddelen. Waar je vroeger veel waste had bij de inzet van een middel, is dat anno nu echt een stuk minder. Je bent dus veel gerichter aan het communiceren wanneer je de juiste marketingmiddelen inzet. Het nadeel? Het is nogal overweldigend. Er is zó vreselijk veel keuze dat veel ondernemers echt niet meer weten waar ze moeten beginnen. Is een podcast een goed idee? Of liever een e-mail nieuwsbrief? Of toch een tv-commercial op de regionale zender? Oh wacht, of we kunnen Tiktok inzetten? Dat is heel hip tegenwoordig!
Om niet meer te verzuipen in alle keuzes, schrijf ik blogs over marketingmiddelen. Daarnaast adviseer ik ondernemers graag over de te kiezen middelen. Zo kun je zien wat voor jou werkt en wat niet. Waar voel je je thuis en welke middelen zorgen voor meer zichtbaarheid bij jouw doelgroep? Hieronder een lijstje van alle marketingmiddelen (mis je iets? Let me know!):
- Autobelettering / fleetmarketing
- Affiliate marketing
- Beurzen
- Bioscoopreclame
- Bloggen
- Brochures/folders verspreiden
- Clubhouse
- Community
- Direct mail
- Display advertising
- Een boek
- E-mail Automation
- E-mailmarketing
- Events
- Facebook advertenties
- Facebook organisch
- Flyeren
- Gastbloggen
- Google Adwords
- Guerilla marketing
- Instagram Stories
- Koude acquisitie
- Krant advertenties
- LinkedIn advertenties
- LinkedIn organisch
- Luchtreclame (vliegtuigen, drones, ballonnen)
- Magazine advertenties
- Merchandise en gadgets
- Outdoor uitingen
- Podcast
- PR en persberichten
- Radio
- Retargetting
- SEO
- Snapchat
- Sponsoring
- Tiktok
- Toiletreclame
- TV
- Vlogs
- Webinars
- What’s app en SMS
- YouTube