Een tijdje geleden vroeg iemand me wat ik het leukste vind aan mijn werk. Toffe vraag, maar ik moest er even over nadenken. Ik word namelijk blij van heel veel dingen in het marketingvak. Okay, als ik dan toch echt moet kiezen, kies ik voor deze twee dingen:
- Ik vind niks leuker dan training over marketing geven. Mensen inspireren met toffe voorbeelden én een concreet stappenplan, zodat ze na zo’n training vol vertrouwen zelf aan de slag gaan.
- Ik krijg er een flinke shot dopamine van: als je een persbericht schrijft nadat je de media hebt benadert. Blijft altijd leuk om te zien dat de media je verhaal dus blijkbaar ook goed vindt!
Maar hoe doe je dat laatste nou precies? De media benaderen om jouw verhaal gepubliceerd te krijgen? Want dat je je eigen verhaal tof vindt, da’s wel een soort van logisch. Het is alleen nog geen garantie dat de media er ook mee aan de haal gaat. Daarom in dit artikel mijn 3 beste tips over hoe je de media benadert.
Zorg ervoor dat je de juiste journalist benadert
In mijn trainingen krijg ik hier de meeste vragen over. Veel marketeers weten wel een beetje hoe ze een persbericht schrijven (zo niet, lees dan hier vooral even verder!). Maar dan… Wat moet je nou met dat persbericht? Hoe benader je de media ermee?
Oplossing 1 is de meest gekozen, maar vaak niet de allerbeste tactiek: Download een perslijst van één of andere vage website en verstuur jouw persbericht naar tientallen algemene ‘redactie@….’ mailadressen. Je persbericht komt dan in de gezamenlijke inbox terecht, samen met zo’n 300 andere ongelezen persberichten.
Wat je dan beter kunt doen bij het benaderen van de media? Zoek die ene juiste journalist die net zoveel met jouw onderwerp heeft als jij. Dus, wil je jouw persbericht over het Songfestival geplaatst hebben? Zoek dan welke journalisten schrijven over entertainment en showbizz. Op die manier werd ik bijvoorbeeld gevraagd om mee te werken met de Live-uitzending van het AD, voorafgaande aan het Songfestival.
Schrijf je over agrariërs? Zoek dan welke journalist daarover schrijft. Schrijf je over de stad Groningen? Zoek dan daar de juiste journalisten bij. Journalisten hebben vrijwel altijd een specialisme of aandachtsgebied waar hun items over gaan. Aan jou de taak om die mensen op te sporen om ze 1-op-1 te benaderen. Je bent dan direct ‘via de achterdeur’ binnen en hebt een grotere kans op plaatsing van jouw nieuws.
Weet hoe je nieuws maakt
Bij een gemiddelde redactie komen honderden berichten per dag binnen. Láng niet alle berichten zijn relevant voor het publiek. Denk aan reclameboodschappen verpakt in een persbericht. Een opening van je nieuwe winkel, de introductie van een nieuw product, een nieuwe directeur…. Meestal allemaal niet zo bijster interessant voor een groot publiek.
Maar wat is dan wél een goed verhaal voor de pers? In mijn nieuwe online training leer ik je 5 concrete manieren hoe jij nieuws kunt maken. En hoe je dus ook met een opening van je pand in de media kunt verschijnen. Journalisten zijn op zoek naar een goed verhaal, interessant voor hun doelgroep. Een opening van jouw pand is geen verhaal, dus je zult die gebeurtenis van een goed verhaal moeten voorzien.
Nieuws voldoet in ieder geval aan deze drie eisen:
- Afwijkend (anders dan anders of anders dan andere mensen)
- Het is actueel (het gebeurt nu, niet 2 weken geleden al)
- Herkenbaar (kan de doelgroep van het medium zich in je verplaatsen?)
- Bonuspunten: Dichtbij (mensen uit Zeeland, lezen liever over dingen uit Zeeland)
Voldoet je verhaal niet aan minimaal 2 punten? Dan is het bij voorbaat al kansloos in de media. Probeer alle vier de punten af te vinken en je hebt een goed verhaal voor de pers.
Maak een persbericht volgens de regels
Een persbericht ouderwets? Misschien een beetje. Maar de meeste redacties vinden het heel prettig als je je nieuws aanlevert in een persbericht. Dat geeft namelijk houvast. Het is voor een journalist of redacteur makkelijk en snel te scannen en de redactie kan zo snel bepalen of iets interessant voor het medium is of niet. Een persbericht is dus nog steeds een effectief middel.
Dus: schrijf een persbericht volgens de regels en benader daarmee de media via een e-mail. Volg je de regels niet? Dan is je persbericht in de meeste gevallen niet bruikbaar en moet de journalist dus méér moeite doen om jouw verhaal te plaatsen. Daar is niet altijd tijd voor. Je staat dus met 1-0 achter wanneer je geen persbericht inlevert als je geen héél groot nieuws hebt…
Aan de slag met jouw eerste persbericht schrijven? Hier vind je een how-to!