La Casa de Papel is één van de populairste Netflix series, met ‘El Profesor’ in de hoofdrol. In vier seizoenen (yes, het laatste seizoen is nét uit!) kijk je mee met El Profesor en zijn team specialisten (vernoemd naar steden) die de grootste overval in de Spaanse geschiedenis op hun naam zetten. Ze overvallen de Koninklijke Munt van Spanje en drukken er zelf hun eigen bankbiljetten. Doel is om met in totaal 2,4 miljard euro het gebouw te verlaten. Naast een geniaal brein heeft El Profesor ook een paar lessen marketing voor ons!
1. Neem de tijd om f*cking goed te worden
In La Casa de Papel is El Profesor is van plan een overval te plegen die zijn vader vroeger ooit bedacht. Hij doet er jaren over om de overval te plannen en tot in detail uit te werken. Zijn team stelt hij zorgvuldig samen, hij heeft strenge regels waar ze zich aan moeten houden. Zo streven ze allemaal hetzelfde doel na. Hij bereidt zijn team voor aan de hand van ouderwetse lessen in een klaslokaal dat hij bouwt in een verlaten kasteel.
El Profesor neemt de tijd, jarenlang, om de beste te worden. Er wordt niets aan het toeval overgelaten, tenminste niet in seizoen één en twee… Als we dit vertalen naar een marketingles, dan passen de waarde strategieën van Treacy en Wiersema hier perfect bij. Zij zeggen dat een organisatie zou moeten kiezen waarin ze uitblinken. Je kunt kiezen uit drie disciplines:
- Product leadership (productinnovatie, denk aan Apple)
- Customer intimacy (aandacht voor de klant, denk aan Coolbue)
- Operational Excellence (superieure operatie/uitvoering, denk aan Lidl)
Operational Excellence is zeker van toepassing bij El Profesor en zijn team in La Casa de Papel. Ze blinken uit in hun productie en uitvoering. De focus ligt op efficiency, duidelijke taken, meetsystemen en gestroomlijnde operaties. Denk eens na of jij een duidelijke keuze hebt gemaakt of dat je die wellicht kunt maken. Natuurlijk moeten alle drie de disciplines op orde zijn, maar in welke van de drie blink jij uit? Zo kun je je onderscheiden van je concurrent.
2. El Profesor geniet van zijn werk
El Profesor, Tokio, Denver, Berlin, Nairobi en de andere overvallers uit ‘La Casa’ zijn vakmensen. Ze doen hun werk, hebben zich goed voorbereid en ze streven een gezamenlijk doel na. Maar, los daarvan genieten ze van hun werk! Daardoor krijg je als kijker sympathie voor de criminelen. En zo langzaamaan, krijgen de mensen om hen heen ook sympathie voor ze. Sommigen sluiten zich zelfs bij ze aan. Je ziet het werkplezier bij het team, het straalt er aan alle kanten af. Ze vieren successen en staan af en toe stil om te kijken wat ze bereikt hebben en te genieten.
Het mooie van deze werkwijze is dat het voor jouw merk óók werkt. Wanneer werknemers of ondernemers oprecht enthousiast zijn over hun producten, diensten of werkwijze, krijg je sympathie voor ze. En dat is één van de beinvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Merken die sympathiek zijn, verkopen beter. Of in het geval van La Casa de Papel: stelen beter. Hoe je sympathie laat zien? Dit zijn een paar ideetjes…
- Laat zien dat je je klant begrijpt
- Plaats foto’s op je website van jezelf zodat mensen je leren kennen
- Deel een persoonlijk verhaal, zodat mensen zich kunnen herkennen in jou of je situatie
- Probeer een overeenkomst te zoeken met je klant, gelijkgestemden trekken ons aan
- Regelmatig contact met je klant draagt bij aan een sympathieker merk
3. Deel je idealen met anderen
Gedurende de afleveringen in La Casa de Papel krijgen we een inkijkje in het hoofd van El Profesor en waarom hij bepaalde dingen doet. Hij heeft flink wat normen, waarden en idealen. Gaandeweg laat hij steeds meer los over deze idealen en daardoor sluiten mensen zich bij hem aan. Ze begrijpen hem beter en streven hetzelfde doel na.
Hoe kun jij dit toepassen in je eigen marketing? Als je hem kent, weet je al welke kant ik op wil… De Golden Circle van Simon Sinek. Wanneer je aan de slag gaat met deze marketingstrategie, zie je dat je drie cirkels gaat invullen: de Why, How en What. De Why is in dit geval het ideaal dat je nastreeft, net als El Profesor. Bedrijven die een sterke Why hebben, zijn vaak succesvol. Dat komt omdat ze niet worden gedreven door ‘winst maken’. Werknemers snappen waarom ze dingen doen en kunnen aansluiten bij een hoger doel.
Waar kom jij je bed voor uit ’s ochtends? Waarom bestaat je bedrijf en waarom doe je wat je doet? Wil je hiermee aan de slag? Laat het me weten!
Ben jij net als ik gek op marketing én Netflix? Lees dan ook de 3 marketinglessen van Raymond Reddington uit The Blacklist, of de 3 marketinglessen van Tom Kirkman uit Designated Survivor. Dat en meer series in mijn e-book over de marketinglessen van 6 Netflix series!