Het winkelwagentje werd uitgevonden door Sylvan Goldman, eigenaar van een paar kruidenierszaken in de jaren 30. Hij zag dat mensen minder boodschappen kochten omdat ze niet meer konden tillen in hun mandjes. Top-uitvinding zou je zeggen he? Maar niemand wilde de dingen gebruiken...
Het zag er namelijk wat gek uit. Het was een soort klapstoel op wielen, daar ging je niet mee voor schut lopen. Nice try Goldman, maar iedereen liet de winkelwagentjes links liggen.
De winkelwagentjes-jongens
Goldman was vastberaden. Toen hij zag dat niemand zijn karren aanraakte, huurde hij mensen in om het winkelwagentje te gebruiken in de winkels. Zo konden andere klanten zien hoe het werkte. De 'wagentjes-jongens en -meisjes' werden een onderdeel van zijn marketingstrategie om het gebruik van het winkelwagentje te stimuleren.
De winkelwagen werd al snel populair door social proof
Doordat klanten andere mensen (net als zij) zagen die een karretje gebruikten, gingen zij de karren óók gebruiken. De winkelwagen werd al snel populairder en andere winkels maakten kopieën van het product om niet achter te blijven. Daardoor gingen nóg meer mensen de karren gebruiken én zagen anderen dat ook weer. Hallo sneeuwbaleffect.
Zo werd de winkelwagen in korte tijd massaal omarmd door het winkelende publiek.
Goldman snapte de kracht van social proof: We doen graag na wat de grote meerderheid ook doet. Doordat veel andere mensen de winkelkarretjes gebruikten, wilden nieuwe binnenkomers dat ook.
Rijk man
En Goldman? Die tweakte zijn designs nog een beetje, verbeterde de winkelwagentjes en stierf na jaren ondernemerschap uiteindelijk als een rijk man met een vermogen van ruim 400 miljoen dollar.
Meer beïnvloedingstechnieken ontdekken?
Wist je dat er meer dan 200 van dit soort beïnvloedingstechnieken bestaan? Je kunt met behulp van deze technieken jouw doelgroep beter en eerder overtuigen. Ik verzamelde de beste 75 in een handige kaartenset die je helpt jouw marketing nog beter te maken. Check 'm hier!