Heb jij moeite met het schrijven van een goede tekst voor jouw salespagina? Je bent niet de enige… In de gemiddelde website van een MKB-onderneming zitten een flink aantal salespagina’s. De teksten op die verkooppagina’s zijn de belangrijkste van de hele website, maar er wordt lang niet altijd het maximale resultaat behaald door die teksten… Hoe schrijf je nou een goede tekst voor jouw salespagina? En is er een manier waarop het niet zo’n struggle wordt om te schrijven voor je website?
Salespagina’s schrijven kun je leren
Een salespagina heeft als doel dat deze pagina op je website aanzet tot verkoop. Het is de pagina die voorafgaat aan een directe verkoop, een contactaanvraag of een vraag naar een offerte. Bijvoorbeeld deze pagina, die gaat over de contentsprints die ik aanbied. Doel is dus: verkopen.
Maar hoe werk je niet op iemands zenuwen? Hoe schrijf je een goede tekst voor je verkooppagina zonder dat je je opdringt? Zodat je je bezoeker helpt de juiste keuze te maken? Dat kun je leren.
Er zijn een heleboel modellen in de marketing en communicatie die je zouden kunnen helpen. Ik heb een eigen samenstelling gemaakt uit al die modellen en er een eigen methode van gemaakt: de HIPA-methode. Door deze methode toe te passen:
- Schrijf je moeiteloos een nieuwe salespagina
- Maak je zonder twijfel een nieuwe tekst
- Werk je in de juiste volgorde
- Haal je meer conversies uit je website
Door de HIPA-methode krijgen de teksten op je salespagina’s een vaste structuur, die jouw helpt betere teksten te schrijven. Klaar voor een uitleg van de methode? Let’s go!
Herkenning
Nadat je een goede titel hebt bedacht, komt de eerste alinea tekst. Om mensen direct aan te haken, is het hier van belang dat je doelgroep zich herkent. Vraag je doelgroep eens wat er in hun hoofd speelt op dit moment. Waar lopen deze mensen tegenaan? Waar maken ze zich zorgen over? Wat irriteert ze als het gaat over jouw vakgebied? Leg dat vast in jouw teksten. Een voorbeeld van mijn eigen website:
Heb je ook zo’n zeurend stemmetje in je hoofd? Jooeehooee, waarom staat de concurrent wel steeds in de krant en jij niet? Op welke manier ga je die nieuwe dienst lanceren dan? En wat gaan we deze week op social media plaatsen?
Ideale situatie
Je eerste alinea is klaar, goed gedaan! Tijd voor de tweede alinea tekst, die gaat over de ideale situatie. Wanneer je een salespagina schrijft, wil je dat mensen in deze alinea zichzelf voor zich zien alsof ze hun problemen hebben opgelost. Door deze ideale situatie te visualiseren, is de stap naar jouw dienst of product een stuk kleiner. De bezoeker ziet zichzelf in een prettige situatie, waarin de problemen zijn opgelost. Jij hebt daar de oplossing voor.
Hoe ziet de ideale situatie eruit voor jouw doelgroep? Omschrijf die. Op mijn website zeg ik bijvoorbeeld dit:
Marketing hoeft niet alleen maar aan te voelen als één grote struggle. Want je kunt ook werken aan je zichtbaarheid en groei met plezier. Denk er eens over na hoe fijn het zou zijn wanneer je op maandagochtend je laptop openklapt en je weet precies wat je moet doen om nieuwe klanten binnen te halen. Je weet wat je moet posten op social media én je weet welke marketingacties je moet gebruiken voor die extra omzet.
Perfecte oplossing
Om die ideale situatie te bereiken, heb jij een perfecte oplossing. Hier komt jouw dienst of product dus pas in beeld. Je bezoeker herkent zich in je tekst en wil graag die ideale situatie die jij schetst bereiken. Hoe dan? Door jouw dienst of product in te zetten.
In deze alinea van je salespage schrijf je over de unieke voordelen van jouw methode, je werkwijze, je dienst of je product. Probeer het concreet te maken, zodat de bezoeker écht wat hij of zij koopt. Een stukje tekst van mijn eigen website uit deze alinea:
In een marketing sprintsessie vinden we samen een antwoord op jouw marketingvraag in één sessie. We gaan in maximaal 1,5 uur oplossingen bedenken voor jouw vraagstuk. Ik kom bij jou op locatie, of we spreken elkaar via een videocall. De gesprekken zijn één-op-één en je mag een collega laten meepraten als je wilt. Geen training met 50 andere mensen, maar een specifieke oplossing voor jouw probleem.
Actie
De laatste stap in je verkooppagina is de actie. Bezoek een gemiddelde website en je ziet dit echt nog veel te vaak misgaan. In veel websites zit geen call-to-action. Een button, een oproepje, een invulveld om je telefoonnummer achter te laten. Helemaal niks van dat alles.
Een goede salespagina sluit je áltijd af met een oproep tot actie. Je kunt er niet vanuit gaan dat jouw bezoeker zelf wel contact opneemt bij interesse, want ons brein is aardslui. Wanneer jij niet zegt wat we moeten doen, is de kans groot dat we niks doen.
Dus: trigger het brein van je bezoeker en zet in op actie: wat wil je dat de bezoeker doet? Schrijf je teksten zo dat het logisch wordt om contact op te nemen. Kies welke actie jij wilt en stuur je bezoeker. Je kunt mensen:
- Laten bellen
- Laten e-mailen
- Een formulier laten invullen
- Iets laten downloaden
- Je laten volgen via de socials
- Etc.
Een voorbeeld uit de alinea ‘actie’ uit mijn eigen website:
Mail je vraag via onderstaande button naar me toe en ik bel je om een afspraak te plannen. Wanneer je na afloop van onze sprintsessie een eerlijke Google Review voor me schrijft, krijg je de sprintsessie met maar liefst €45,00 korting. Je ontvangt de sessie dan dus voor maar 235,-. Wanneer spreken we af?
Zonder moeite nieuwe salespagina’s schrijven
Door altijd gebruik te maken van mijn HIPA-methode, heb ik bijna nooit meer een writer’s block als ik een salespage moet schrijven. Het is een fijne methode om aan te houden, je kunt de alinea’s uitschrijven en samen vormen ze een dijk van een nieuwe salespagina.
Wil je meer weten over schrijven voor het brein en andere beïnvloedingstechnieken die je kunt gebruiken in je online én offline marketing? Dan is een masterclass Marketingpsychologie absoluut een meerwaarde voor jou! Of wat dacht je van de tweedaagse training beïnvloedingstechnieken? Daar leer je nog véél meer over hoe je onbewust kunt beïnvloeden… Stuur me een berichtje en we plannen een gratis intake!