Vol verwachting is je persbericht verzonden naar de redacties. Fingers crossed, je hoopt dat ze jouw nieuws gaan plaatsen. Maar hoe weet je nou of jouw persbericht is geplaatst? Er zijn een aantal manieren om daar achter te komen!
De journalist mailt of belt je bij plaatsing
Wanneer je een persbericht instuurt naar een journalist dat hij of zij super interessant vindt, dan belt de journalist je meestal met een aantal aanvullende vragen. Zo bepalen ze of het nieuws écht interessant is voor de doelgroep van het medium. Daarnaast heeft de journalist meestal een bepaalde insteek met het artikel en zijn een paar aanvullende vragen handig om die richting op te gaan.
Natuurlijk kan de journalist of redactie je ook terugmailen wanneer ze iets gaan doen met jouw persbericht. Ook dat gebeurt regelmatig. Zo weet je welk medium jouw nieuws gaat plaatsen en meestal zeggen ze ook wel wanneer (of vraag daar even naar). Hoera! Je persbericht wordt geplaatst en je bent op de hoogte. Maar wat als je geen enkele reactie terug krijgt? Dan zijn er nog meer opties…
Een betaalde knipseldienst
Er zijn een aantal bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het tracken van berichten van hun klanten. Dit zijn de zogenaamde knipseldiensten. Ze bieden aan dat ze tegen betaling alles in de gaten houden wat er over jou wordt gezegd. Wil je een knipseldienst inzetten om te zien waar je persbericht wordt opgepakt? Let er dan wel op dat je een dienst kiest die zowel de offline áls de online media voor je in de gaten houdt. Zo zie je de plaatsingen in alle offline media, inclusief tv, radio, kranten, magazines. Maar je weet ook wat er online over je wordt gezegd in blogs, op social media of op YouTube.
Voor grote bedrijven is dit een fijne dienst, maar voor de meeste MKB-bedrijven zijn de kosten te hoog. Zeker als je niet elke week persberichten verstuurt. Hoe weet je dan tóch of jouw persbericht wordt opgepakt? Er is nog een gratis manier…
Gratis meldingen via Google Alerts
De afgelopen jaren verspreidde ik tientallen persberichten. Van de meeste journalisten hoor je niets terug. Dat lijkt wat asociaal (‘je kunt toch even een mailtje terugsturen dat je er niks mee gaat doen’). Maar als je bedenkt dat redacties élke dag honderden e-mails krijgen met persberichten en pitches, kun je je voorstellen dat ze er niet aan kunnen beginnen om iedereen persoonlijk te antwoorden. In veel gevallen krijg je als reactie dus radiostilte, terwijl er achter de schermen soms wel degelijk iets met jouw bericht wordt gedaan!
Maar hoe weet je dan of je persbericht is opgepakt en geplaatst? Daarvoor is er een gratis tool beschikbaar, die in ieder geval de meeste online plaatsingen voor je kan vinden. Het is uiteraard niet zo goed als de knipseldiensten, maar het is in ieder geval iets.
We hebben de mazzel dat steeds meer offline media ook online berichten maken. Zo worden die berichten ook makkelijker vindbaar. De gratis tool heet Google Alert en is (zoals de naam doet vermoeden) van Google. Met deze tool kun je zoekwoorden opgeven die gecrawld kunnen worden op internet. Zodra de crawlbots van Google jouw zoekwoord ergens tegenkomen op het web, geven ze jou een seintje via de mail.
Als je wilt weten of jouw persbericht is geplaatst, dan stel je een Google Alert in. Het werkt zo:
- Je gaat naar de pagina Google Alert
- Je vult jouw zoekterm in, bijvoorbeeld je eigen naam, of je bedrijfsnaam. Of je vult een zoekwoord in dat je gebruikt in je persbericht
- Google stuurt jou een e-mail op het moment dat jouw zoekterm ergens online verschijnt
Deze dienst gaat niet áltijd goed, maar meestal krijg je wel een melding. Zo weet je snel wat er wordt geschreven over een bepaald onderwerp, zoals jouw persbericht, je eigen naam of je bedrijfsnaam. Het kan soms even duren voordat je een melding ontvangt, vandaar nog een laatste manier om te zien of jouw persbericht ergens is opgepakt…
Zelf Googelen op je persbericht
Wat ik zelf ook vaak doe na het uitsturen van een persbericht, is na een dag even Googelen op de titel van mijn bericht. Of op een deel ervan. Stel ik heb het volgende persbericht uitgestuurd: Marketingstrateeg geeft jaar lang gratis training aan gedupeerde horecaondernemers.
De dag na verzending van het bericht kun je dan even Googelen op de gehele titel. Maar het kan ook zijn dat de media je titel hebben herschreven. Het is dan handig om te Googelen op je bedrijfsnaam, op ‘marketingstrateeg training horeca’ etc. Bedenk wat voor woorden de journalist zou kunnen gebruiken en ga even 10 minuutjes Googelen. Ook dit is geen waterdichte methode omdat Google nog niet direct alles in de zoekmachine heeft verwerkt, maar herhaal de methode na een week nog eens en soms komt er dan nog een geplaatst persbericht in beeld!