Wanneer je de pers wilt benaderen met jouw nieuws, is het handig dat je een goed persbericht kunt schrijven. De meeste redacties van magazines, kranten, tv-zenders en radiozenders werken nog altijd graag met een traditioneel persbericht. Een goed persbericht zorgt namelijk voor heel veel gemak voor de journalist. Je kunt je voorstellen dat wanneer je tientallen mailtjes per dag krijgt, het fijn is dat die berichten dezelfde opmaak hebben. Een goed persbericht is makkelijk te scannen voor de redactie, bevat alle informatie die de journalist nodig heeft en met een beetje geluk kan de redactie grote delen van het persbericht overnemen voor een publicatie. Het scheelt een heleboel tijd als jij het werk al hebt gedaan, je kans op plaatsing wordt daarmee ook echt vergroot. Dus… De kunst van het schrijven van een persbericht is de moeite waard om jezelf aan te leren. Lets go!
De 5 W’s van een goed persbericht
De opbouw van een bericht voor de media is altijd hetzelfde, waarbij vooral de 5 W’s een grote rol spelen:
- Wie: Vertel in je persbericht over WIE het gaat
- Wat: WAT is er aan de hand, WAT is de situatie?
- Waar: Noem WAAR het nieuws zich afspeelt, bijvoorbeeld een plaatsnaam
- Wanneer: Vertel hier iets over WANNEER en wees concreet met een datum, tijd etc.
- Waarom: Zeg ook WAAROM er iets gebeurt of WAAROM je iets doet
De 5 W’s van Vakantiepark het Tentstokje
Als ik een persbericht schrijf, schrijf ik eerst de 5 W’s op, met het antwoord erachter voor de situatie. Vanuit daar ga ik schrijven. Voor dit artikel is het handig om even een fictieve case te hebben, om de voorbeelden duidelijk te maken. Dus bij deze een verzonnen situatie:
Hans en Arjanne van Vakantiepark het Tentstokje uit Assen maken zich weer klaar voor een nieuw kampeerseizoen. Ze zijn wel van de gekke acties en oplossingen en ze zien dat gasten het leuk vinden als er iets nieuws wordt verzonnen. Dit jaar hebben ze ingezet op doorzichtige iglo’s om in te logeren. Ze hebben 8 iglo’s gekocht die verspreid in het bos staan. In deze tenten zijn de Drentse nachten goed te bewonderen en beleef je de natuur optimaal. Ze hebben onderzocht of gasten dit een aanvulling zouden vinden van de camping en het bleek dat zo’n 90% van de gasten aangaf te willen verblijven in zo’n iglo.
Als we kijken naar de 5 W’s in dit geval:
- Wie: Vakantiepark het Tentstokje
- Wat: 8 doorzichtige iglo’s waar je in kunt logeren
- Waar: Drenthe, Assen
- Wanneer: Vanaf het nieuwe seizoen, dat start tijdens het Paasweekend
- Waarom: Gasten blijken dit erg leuk te vinden, om de Drentse natuur optimaal te beleven
Voorbeeld van een goed persbericht
Om tot een compleet verhaal te komen, werk je deze antwoorden uit in een bericht. Natuurlijk zijn er meer tips voor het schrijven van een goed persbericht. Denk daarbij aan een sprekende titel, een goede introductie waar de 5 W’s in verwerkt zijn en een uitwerking en verdieping. Daarnaast kun je nog quotes opnemen in de tekst zodat je persbericht gaat ‘leven’. Wanneer je nog nooit een persbericht hebt geschreven, kan ik me voorstellen dat je graag eens een voorbeeld zou zien met wat meer uitleg over het schrijven. Je kunt je ook verdiepen in het benaderen van de pers door middel van een masterclass op gebied van PR en pers. In dit artikel deelde ik de basis met je, maar er staan nog veel meer tips voor je klaar zodat jij ook een killer persbericht kunt schrijven.
Wil jij ook die complete (gratis) handleiding om goede persberichten te schrijven? Ik heb alle tips en tricks voor je op een rij gezet in deze downloadable. Inclusief een voorbeeld van een goed persbericht dat ook daadwerkelijk is geplaatst in diverse media.
Veel plezier met het schrijven van jouw persbericht!