Tijdens mijn eerste echte kantoorbaan, werd ik geregeld op het matje geroepen, omdat mijn kleding niet goed zou zijn afgestemd op mijn vak. Het was meestal te casual voor zakelijke afspraken. Wist ik veel. Inmiddels ben ik qua smaak wat gegroeid. Ik hou van bijzondere items, ga graag in een opvallende rode jurk naar een congres vol grijze pakken. En toen ik voor mezelf begon, vond ik het te gek dat NIEMAND mij meer ging vertellen dat je niet in een gescheurde jeans naar een zakelijke afspraak kan.
Hysterische schoenen
Vorige week droeg ik mijn meest hysterische schoenen naar een meeting. Luipaard instappers met grote paarse kwasten eraan. Ik vind ze fantastisch. “Coole schoenen!” Zei mijn zakelijke afspraak. En vandaag las ik in een onderzoek van dat die schoenen er óók nog voor zorgden dat die afspraak vindt dat ik meer zelfvertrouwen heb én competenter ben in mijn werk.
Wat is het Red Sneaker Effect
Dat is het Red Sneaker Effect. Door je niet te kleden volgens de regels in bepaalde situaties, vinden mensen je competenter en schatten ze in dat je veel zelfvertrouwen hebt. Beide zaken die handig zijn als je die offerte wilt laten tekenen. Want we houden van deze eigenschappen bij anderen en sluiten ons graag aan bij dit soort mensen.
Daarom gaan supersterren in joggingpak shoppen
Dit effect zorgt er ook voor dat beroemdheden in een joggingpak hoger worden ingeschat wanneer ze een dure boetiek binnenlopen. En waarom een ongeschoren professor op sneakers aan Harvard een betere eerste indruk geeft dan die in een net pak. Ze wijken flink af van de norm die geldt op die plekken.
Zo pas je het Red Sneaker Effect toe
Zomaar een paar gekke schoenen uit de kast trekken is nog niet voldoende helaas. Dit effect geldt alleen als de situatie voldoet aan de volgende voorwaarden:
- Jij weet wat de norm is in een bepaalde situatie. Bijvoorbeeld: in een sterrenrestaurant dragen mensen normaal gesproken nette kleren en geen spijkerbroek
- De omgeving in die situatie weet óók wat normaal gesproken de norm is. Dus, wanneer je afwijkt door een bijzondere outfit, weten zij ook dat dat niet is hoe je je normaal kleedt in die situatie. Ze weten dus dat je het express doet
- Het effect treedt alleen op in bepaalde situaties waarin iedereen heel duidelijk weet wat de massa zal dragen. In een drukke winkelstraat zul je dus geen profijt hebben van een hysterische outfit, want de massa weet niet exáct wat dresscode is voor die plek. En jijzelf kan die ook niet precies omschrijven. Denk eerder aan een evenement voor mensen uit de sales. Daar lopen over het algemeen mannen van middelbare leeftijd in een grijs pak. Wanneer jij dan een rood pak draagt met shiny schoenen, snapt iedereen (inclusief jijzelf) dat je afwijkt. Op dat moment is het Red Sneaker Effect op z’n best.
Vond je dit artikel interessant? Ik geef ook masterclasses over beïnvloedingstechnieken en marketingpsychologie. Of lees verder hoe je met cadeaus meer gedaan krijgt van anderen…
Bron: Bellezza, Gina, Keinan. The Red Sneaker Effect, Competence from Signals of Nonconformity. Journal of Consumer Research, 2014