Het krachtigste woord van de wereld
Met één oor luister je nog half naar het verhaal van je gesprekspartner, die je tot 3 seconden geleden nog interessant vond. Met het andere oor én je volle aandacht ben je bij het gesprek aan de andere kant van de kamer. Daar hoorde je namelijk het krachtigste woord dat er ter wereld bestaat: je eigen naam.
Strokes scoren
Het noemen van de naam van je klant is een krachtig middel om ze te beïnvloeden. Denk maar eens aan de wereldwijde campagne van Coca Cola, waarbij flessen werden voorzien van voornamen, zodat je altijd een gepersonaliseerde versie kon kopen. Voor het eerst in 11(!) jaar daalde de verkoop niet langer. Tijdens en na de campagne steeg de verkoop met 0,4% (Bron: The Verge). De omzet steeg met 2,5%. Een enorm succes op zo’n grote schaal.
De psychologie van warme drank of warme handen
Ben je uitgenodigd voor een gesprek bij een potentiele klant? Dan ga ik er vanuit dat we ooit wel weer handen mogen schudden bij een kennismaking. Dit klinkt heel raar nu in tijden van Corona, maar stel je voor dat dat ooit weer mag. Zorg dan voor warme handen. Omdat ons onbewuste brein dingen echt heel letterlijk neemt, krijgt iemand met warme handen de associatie ‘warm’. Heb je koude handen, dan word je afgestraft. Je wordt dan door ons onbewuste bestempeld als koude persoonlijkheid en je moet dus meer moeite doen om dat goed te maken tijdens je gesprek.
Kun je geen handen schudden en is de klant op bezoek bij jou? Dan helpt het ook om een warme drank aan te bieden. Je kunt die keuze sturen door niet te vragen: “Wil je iets drinken?”. Maar in plaats daarvan te vragen: “Wil je koffie of thee?”. De keuze voor een warme drank is zo vanzelfsprekend en een default optie geworden.
Jouw plek tijdens het verkoopgesprek
Omdat ons reptielenbrein is gefocust op overleven en voortplanten, scannen we met ons onbewuste brein onze gesprekspartner. Binnen een aantal seconden wordt bepaald of hij/zij een bedreiging is of dat we toenadering kunnen zoeken. Glimlach dus altijd bij een eerste kennismaking.
Daarnaast is jouw plek aan tafel van belang. Ga je tegenover iemand zitten? Dan voelt dat onbewust alsof je een ‘tegenpartij’ bent. Probeer dus een plek te bemachtigen die minder aanvallend is, zoals het hoofd van de tafel of naast degene die de beslissingen neemt.
Anchoring: Noem als eerste een prijs
Uit onderzoeken blijkt dat degene die als eerste met een prijs komt tijdens een verkoopgesprek, het vaakst aan het langste eind trekt. Zet deze psychologie hack dus goed in. Door als eerste een getal te noemen, zet je een zogenaamd ‘anker’ neer. In de psychologie wordt dat Anchoring genoemd. We hangen na het noemen van dat eerste getal de rest van onze onderhandeling eraan op.
Zet je anker dus goed in en noem als eerste een prijs (bijv. ‘Ik zal een offerte voor u maken met alle specificaties, ik schat in dat de investering slechts 3.000 euro zal zijn’). De klant heeft nu 3.000 euro in het hoofd en zal in de rest van het gesprek vanuit daar redeneren. Alles wat eronder zit, wordt gezien als meevaller.
Het geven van een cadeautje is ook een krachtig middel om je verkoopgesprekken te voorzien van een psychologische hack. Het beinvloedingsprincipe Wederkerigheid treedt dan in werking… Lees er gauw over!