De onderzoekers van Stanford en Rice University waren er maar druk mee dit jaar. Zij analyseerden namelijk meer dan 55.000 Instagram-posts van 763 influencers, om te kijken wat een post succesvol maakt. Hopelijk hadden de arme mensen hulp van een algoritme of AI...
De resultaten van het onderzoek waren best opvallend én makkelijk toe te passen voor jezelf, dus doe er je voordeel mee voor je eigen volgende social media post!
Alleen op de foto? Don't...
De onderzoekers kwamen erachter dat het van belang is voor influencers om onderdeel te zijn van een groep. Soms zelfs door het letterlijk te benoemen, steeg de betrokkenheid met een post. Conclusie van het onderzoek: social media posts van influencers krijgen meer betrokkenheid als ze de nadruk leggen op nauwe sociale relaties met anderen.
Meer likes door meer mensen op een foto
Het maakte verschil of de influencers alleen op de foto's stonden of met meerdere mensen. Hoewel de meeste influencers foto's van zichzelf online zetten, is het waardevol om ook af en toe een foto te uploaden die meerdere mensen laat zien. Een paar conclusies uit het onderzoek:
- Het vermelden van een nauwe sociale relatie (bijvoorbeeld beste vriend(in), een maatje of familie) verhoogde de betrokkenheid bij de posts met 8,67%.
- Een post met 2 personen kreeg 28,7% meer likes dan een post met 4 of meer personen.
- Volgers waren 95% meer geneigd om posts leuk te vinden waarin een nauwe sociale relatie letterlijk in omschrijving en hashtags werd genoemd (bijvoorbeeld dochter, vriend, vriendin, vader etc.) in vergelijking met een verre relatie (bijvoorbeeld ontwerper, ondernemer).
Nog twee bijkomstige resultaten:
- De posts waren effectiever wanneer de influencers emoties toonden. Inclusief negatieve emoties zoals frustratie of verdriet.
- De posts scoorden ook beter wanneer de influencers persoonlijke voornaamwoorden gebruikten, zoals ik, wij of ons.
Waarom je moeder goed scoort
Zoals je ziet, werkt het om foto's te posten die laten zien dat je sociaal bent. Dat je vrienden hebt en/of goed met je familie kunt opschieten. Het laat zien dat we banden kunnen opbouwen en onderhouden met anderen. Volgers zien influencers als warmer, vriendelijker en behulpzamer, door de connectie met iemand anders op de foto. Dat zorgt ervoor dat we ons meer verbonden voelen met hen en hen leuker vinden. Ze zijn authentiek.
Door het Cheerleader Effect word je knapper gevonden
Ben je nou niet zo knap als al die influencers? Ook dan is er geen man overboord. Dan kun je gebruik maken van het Cheerleader Effect. Onderzoekers Drew Walker and Edward Vul toonden aan dat mensen geneigd zijn de gemiddelde aantrekkelijkheid van een groep te overschatten ten opzichte van individuele leden van die groep.
Wanneer we naar een groep kijken, hebben onze hersenen de neiging om de individuele kenmerken bij te stellen naar het gemiddelde en te focussen op de algemene uitstraling van de groep. Hierdoor lijken de leden van de groep met z'n allen aantrekkelijker als ze bij elkaar staan.
Zet je jezelf op de plaat als onderdeel van een groep? Dan wordt je dus aantrekkelijker gevonden.
3 Tips voor de beste foto's op de socials
- Vraag influencers waarmee je samenwerkt om 1 of 2 van hun naaste vrienden of familie te vermelden of op de foto te zetten. Of als je zelf wilt scoren op je socials, plaats af en toe een foto van jezelf met iemand die dichtbij staat, en benoem de band met diegene op de foto.
- Straal sociale verbondenheid uit in je foto. Je kunt dit bereiken door foto's te maken waarin je interactie hebt met anderen, zoals lachen met vrienden, samen een activiteit doen of betrokken zijn bij een groep.
- Plaats foto's die je persoonlijkheid en interesses laten zien. Dit versterkt je persoonlijkheid, echtheid en oprechtheid.
Nog een heleboel andere beïnvloedingstechnieken…
Nog iedere week worden er nieuwe manieren gevonden om anderen te beïnvloeden, super interessant! Je hebt er nu eentje onder de knie, maar je kunt de rest ook snel ontdekken! Ik heb een kaartenset ontwikkeld met de 75 beste beïnvloedingstechnieken, die je zó uit je tas haalt als je even inspiratie zoekt. Zo heb je een compleet overzicht van al die toffe opties!
Kleine disclaimer:
- Dit onderzoek is alleen uitgevoerd naar posts op Instagram, niet naar posts op andere media
- Test altijd zelf de technieken om te zien hoe ze voor jou werken
- Het kán natuurlijk zijn dat dit onderzoek in de toekomst wordt tegengesproken door andere wetenschappers door nieuw/ander onderzoek.
Bronnen:
Chung, J., Ding, Y., & Kalra, A. (2023). "I Really Know You: How Influencers Can Increase Audience Engagement by Referencing Their Close Social Ties." Journal of Consumer Research.
Walker, M., & Vul, E. (2019). Hierarchical encoding makes individuals in a group seem more attractive. Psychological Science.