Enclothed Cognition: Je kleding bepaalt hoe je je gedraagt
16 februari 2024 
3 min. leestijd

Enclothed Cognition: Je kleding bepaalt hoe je je gedraagt

Elke avond voordat ik ga slapen, bedenk ik welke kleren ik de volgende dag aantrek. Scheelt niet alleen tijd de volgende ochtend, maar het heeft ook een psychologische reden: Enclothed Cognition is bijzonder effectief in het veranderen van je denkpatronen, bleek uit onderzoek…

Professor Adam Galinsky bedacht de term Enclothed Cognition (geklede cognitie) na een serie onderzoeken. Het beschrijft welke invloed onze kleding heeft op onze denkwijze. Studies hebben aangetoond dat het dragen van bepaalde kleding ons denken beïnvloed. Zo voel je je machtiger wanneer je je formeel kleedt en door een pyjama te dragen word je absoluut niet productiever.

De labjas zorgt voor minder fouten

Galinsky kwam er in één van zijn studies achter dat je door het dragen van een labjas, preciezer wordt. Deelnemers van zijn experiment associeerden de labjas met een dokter en gingen dus zelf ook nauwkeuriger werken, zoals ze van een dokter zouden verwachten.

Grappig detail: wanneer de witte jas werd omschreven als schildersjas, gingen de deelnemers van het experiment niet nauwkeuriger werken. De associaties zijn dus enorm belangrijk voor ons gedrag.

Next level verkleden met enclothed cognition

Ook de excentrieke professor Karen Pine liet in haar experimenten zien dat onze kleding onbewust van alles doet met onze denkpatronen. De tijd dat we kleding puur en alleen als ‘bedekking en bescherming’ zien, ligt na deze experimenten nog verder achter ons.

Pine zette een aantal experimenten op met twee groepen studenten:

  • Groep 1 droeg een t-shirt met Superman logo erop
  • Groep 2 droeg hetzelfde t-shirt, maar dan zonder Superman logo erop

Zouden beide groepen anders denken over zichzelf na deze kledingwissel?

Superman t-shirt zorgt voor zelfvertrouwen

Uit haar experimenten bleek dat er psychologie in onze kleding schuilt. De studenten die een Superman t-shirt droegen, geloofden dat ze fysiek sterker waren dan de studenten uit de controlegroep zonder Superman t-shirt.

geklede cognitie

Door het dragen van een Superman t-shirt voelen we ons superieur

Daarnaast beoordeelden de dragers van het Superman t-shirt zichzelf als aardiger en zelfs superieur aan andere studenten. Onze mentale processen werken dus niet alleen van binnen naar buiten, maar ook van buiten naar binnen.

Kleding verandert niet alleen hoe een ander over je denkt

Het was al bekend dat kleding ervoor kan zorgen dat de buitenwereld anders over ons gaat denken. Wanneer ik bijvoorbeeld alleen merkkleding als Prada, Gucci of Hermes zou dragen, krijgt jij een ander beeld van me dan wanneer ik vooral in de huispakken van Roy Donders (kennen we ‘m nog?) rondloop. Die bekende merken zijn autoriteiten en dus zie je mij ook meer als autoriteit omdat je een verband legt tussen die mooie merken en mij. En wat dacht je van het Red Sneaker Effect? Ook een tof voorbeeld dat laat zien hoe kleding een ander beïnvloed.

Maar kleding gaat dus verder dan alleen indruk maken op een ander. De studies zowel Galinsky als Pine, laten zien dat kleding het denkproces en zelfs het humeur van de drager beïnvloed.

We worden wat we dragen

Pine deelt nog meer bijzondere inzichten over onze kledingkeuze, ze heeft zich vooral gespecialiseerd in vrouwen en fashion. Onze kledingkeuzes zijn afhankelijk van onze stemming, maar we kunnen onze kleding ook gebruiken om in een bepaalde stemming te komen.

Ze ontdekte ze dat vrouwen eerder een spijkerbroek uit de kast trekken als ze zich somber voelen. En wanneer we gestrest zijn, wordt onze wereld kleiner. Dat heeft als gevolg dat we minder van onze kleding benutten, we dragen in zo’n periode vaak maar zo’n 10% van wat er in onze kast hangt.

Wil je je zelfvertrouwen een dikke boost geven? Dress up. Pak uit en trek je mooiste outfit uit de kast. Of draag een t-shirt met het logo van Superman onder je blouse. Je wordt wat je draagt, dát is enclothed cognition.

Bronnen:

Mind what your wear, The Psychology of Fashion – Pine, K, 2014
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022103112000200

Meer beïnvloedingstechnieken ontdekken?

Wil je meer geheimen ontdekken over marketingpsychologie? Bekijk dan mijn kaartenset eens met de 75 beste beïnvloedingstechnieken!

kaartenset-beinvloedingstechnieken