The Queen’s gambit (vernoemd naar een openingszet op het schaakbord) is een fantastische miniserie op Netflix, met in de hoofdrol Beth Harmon. Wanneer Beth in een weeshuis stiekem leert schaken van de conciërge, ontdekt hij dat ze een enorm schaaktalent is. Ze gaat op weg naar de schaaktop, terwijl ze worstelt met haar medicijnenverslaving.
Ik ben, net als de rest van de wereld, groot fan van de setting van The Queen’s Gambit, van het acteerwerk, het verhaal en de prachtige sfeer. De schaaksets vliegen over de toonbank en chess.com heeft nog nooit zoveel bezoekers gehad als nu door de serie. Maar wist je dat Beth je ook nog drie marketinglessen geeft in de schaakserie? Lees hier wat je van Beth Harmon kunt leren op gebied van marketing…
Beth Harmon vs. Igor Ansoff
Het verhaal van Beth begint halverwege de jaren ’50 in het weeshuis. Rond die tijd werd ook de allereerste keer geschreven over het model van Igor Ansoff. Hoewel het klinkt alsof Ansoff een tegenstander van Beth zou kunnen zijn aan het schaakbord, was deze Russische hoogleraar actief op een heel ander gebied: strategisch management. Zijn model werd en wordt veel toegepast in marketingplannen en Beth heeft er onbewust handig gebruik van gemaakt.
Beth was een bijzonder meisje, dat zag conciërge Shaibel goed. Ze had het schaakspel snel door en werd elke dag beter. Tijd voor groei…
Wanneer je wilt groeien met je business, kun je het model van Ansoff (ook wel Ansoff matrix) erbij pakken om te zien wat de juiste stap is. Welke groeistrategie je kunt toepassen. In het model van Ansoff staan vier strategieën, waarvan Shaibel er onbewust één heeft gekozen voor Beth. De uitleg van de vier strategieen:
- Marktpenetratie: In een bestaande markt, push je jouw bestaande producten. Dus meer verkopen van hetzelfde, in dezelfde markt.
- Marktontwikkeling: Je gaat je oude vertrouwde product verkopen in een nieuwe markt. Bijvoorbeeld door het kiezen van een nieuwe doelgroep die ook gebruik kan maken van jouw bestaande product.
- Productontwikkeling: Je ontwikkelt een nieuw product voor een bestaande markt. Er moet dus iets afwijkends zijn, anders zul je je niet kunnen onderscheiden van de bestaande aanbieders.
- Diversificatie: De moeilijkste groeistrategie. Een nieuw product ontwikkelen voor een nieuwe markt.
Weet je al welke groeistrategie conciërge Shaibel koos voor Beth? Het was de productontwikkeling. Een nieuw product (onbekend klein meisje) werd geïntroduceerd in een bestaande markt (de schaakwereld). Shaibel wist dat Beth uniek was door haar talent, haar jonge leeftijd én haar geslacht. Hij kreeg gelijk. De gekozen groeistrategie werkte en Beth groeide door naar de top van de markt.
Wanneer je kiest voor deze groeistrategie, is het handig om een kruiwagen te hebben. Bijvoorbeeld een ander product dat al succesvol is, koppelen aan het nieuwe product. In het geval van Beth Harmon, introduceerde Shaibel haar bij zijn schaakclub. Wanneer ze zelf de top had willen bereiken, had ze veel meer moeite moeten doen.
Een ander bedrijf dat deze groeistrategie veelvuldig inzet is Apple. Door iedere keer een nieuwe iPhone te introduceren in een bestaande markt, blijft er groei binnen het bedrijf. Ook automerken die nu komen met een elektrische auto kiezen voor deze groeistrategie en kiezen hun bestaande modellen als kruiwagen.
Concurrentieanalyse
In geval van marketing komt het veel voor dat je een concurrentenanalyse maakt. Maar ook in de schaakwereld is dit heel gebruikelijk. Beth Harmon las alle boeken van haar concurrenten. Ze keek bij wedstrijden en speelde hun zetten na. Zo wist ze hoe de spelers dachten en wat ze graag deden op het schaakbord. Ze leerde hun zwakke plekken kennen en zag zo de kansen om haar tegenstanders te verslaan.
Ook in je business is het handig om een goede concurrentieanalyse te maken. Om tot een goede concurrentieanalyse te komen was het voor Beth heel fijn dat er al zoveel informatie bestond, zelfs uit eerste hand. Echter, in de zakelijk wereld is het niet zo gebruikelijk dat elk bedrijf z’n strategieën openbaar maakt. Daar zul je dus naar op zoek moeten in jaarverslagen, via social media, in marketingcampagnes of in persberichten.
Stel je een goede concurrentieanalyse op in 5 stappen. Schrijf alleen je belangrijkste concurrenten op, maximaal 5:
- Wie is de doelgroep van de concurrent?
- Hoe zijn de prijzen van de concurrent?
- Op welke producten/diensten richt de concurrent zich?
- Welke service biedt de concurrent?
- Hoe positioneert de concurrent zich?
Zet de sterke punten en zwakke punten van je concurrenten op een rij, geef ze bijvoorbeeld een cijfer op basis van de bovenstaande 5 punten. Je gaat nu zien waar de kansen liggen. Stel dat al je concurrenten in jouw ogen een onvoldoende scoren op basis van service, dan weet jij dat je je daarin kan onderscheiden. Je kiest in dat geval voor een positionering die past bij jouw uitstekende service. Het is een gat waar nog niemand in is gedoken. Zo versla jij je concurrent, net als Beth.
Team-up met partners die geen concurrent zijn
Heb je de serie nog niet uitgekeken? Dan kan het zijn dat er in dit stukje een paar spoilers zitten. Lees dan vooral verder wanneer je de serie helemaal hebt gebinged 😉 Gedurende de afleveringen blijkt namelijk dat Beth Harmon bezit over een ijzersterk doorzettingsvermogen. Maar het blijkt óók dat dat helaas niet voldoende zal zijn om echt naar de top te klimmen. Ze kiest voor een slimme marketingstrategie. Team-up met partners.
Beth is al snel beter dan alle schakers waar ze ooit tegen heeft gespeeld, het zijn geen concurrenten meer. Het worden haar vrienden, die haar steunen op weg naar de winst van Borgov. Ze neemt Beltik in huis en traint dagelijks met hem. Later trekt ze in bij Benny Watts, die haar honderden zetten leert en haar op het goede pad houdt. Wanneer ze in het belangrijkste toernooi van haar leven zit, redt ze het doordat ze de samenwerking is aangegaan met alle schakers uit haar verleden.
In je business kun je deze strategie ook goed toepassen. Denk aan de vele artiesten die tegenwoordig samenwerken en zo vette hits scoren. Zij kiezen ervoor om een tijdelijk team te worden en zo muziek uit te brengen. Ze profiteren van elkaars netwerk en worden samen sterker. Maar ook in de fashionwereld wordt dit principe veel toegepast. Bijvoorbeeld door Patta en Supreme. Zelfs de grotere partijen als HEMA, H&M en Ikea passen de team-up strategie toe, wanneer zij producten uitbrengen in samenwerking topdesigners. Met wie kun jij een samenwerking starten zodat je gebruikt maakt van deze voordelen?
Wil je meer marketinglessen van hoofdrolspelers uit Netflix-series zoals Harvey uit Suits of Otis uit Sex Education? Dan heb ik een heel fijn (gratis) e-book voor je geschreven! Downloaden doe je hier.