Een goede contentstrategie net als Google? Zo doe je dat
Een contentstrategie als Google. Hero, Hub, Help. Het zegt je wellicht allemaal nog niet zoveel nu, maar na het lezen van dit artikel weet ik zéker dat jij hiermee aan de slag wilt! De Hero-Hub-Help strategie van Google is namelijk simpel in gebruik, makkelijk toe te passen en een hele fijne houvast als het gaat over content maken!
De contentstrategie struggle
Je hoort en ziet het vast veel voorbij komen als je je iets langer verdiept in marketing. Een contentstrategie. Onmisbaar voor je social media, je blogs en nieuwsbrieven. Toch?
Als ik eerlijk ben, heb ik mijn contentstrategie afgelopen jaar meer in mijn hoofd vormgegeven dan op papier, maar feit blijft dat wanneer je het opschrijft, het meestal beter wordt. Dus, ik zocht een manier om een goede contentstrategie te schrijven voor dit jaar. Met als gevolg meer volgers, meer lezers van de blogs die ik schrijf en uiteindelijk meer betalende klanten.
Het afgelopen jaar had ik dus geen strak omkaderde contentstrategie. Ik was wél zichtbaar op de socials (Instagram en LinkedIn), schreef regelmatig blogs, maakte 4 e-books en stuurde marketing updates via e-mail. Allemaal content die zou passen in een goede contentstrategie. Maar hoe schrijf je nou zo’n contentstratgie? Ik vond het antwoord bij Google en ik deel mijn bevindingen met je!
Wat is content?
Tegenwoordig wordt er veel geschreven over ‘content’ of ‘contentstrategie’. Content is een verzamelnaam voor alle boodschappen die een bedrijf/merk uitzend via een medium. Het bestaat dus al zo lang marketing bestaat, maar het heeft tegenwoordig een iets andere verzamelnaam omdat er steeds meer kanalen zijn bijgekomen de afgelopen jaren. Oude wijn in nieuwe zakken zeg maar. Denk bij content aan video’s, blogs, afbeeldingen, magazines, foto’s, infographics, nieuwsbrieven, social media posts etc.
Hoe schrijf je een contentstrategie
De mogelijkheden zijn dus eindeloos als het op content aankomt. Een ‘vast’ stramien voor een contentstrategie is er dus ook niet écht. Als je tien marketeers vraagt om een invultemplate voor een strategie, zul je waarschijnlijk 10 verschillende documenten krijgen. Ze hebben natuurlijk wel veel overeenkomsten.
Om te kiezen voor jouw kanalen kun je nadenken over:
- Wie zijn je doelgroepen (omschrijf deze op basis van demografische gegevens, maar ook op stijl, interesses, aanpreekvorm, waar ze mee worstelen etc.)
- Wat zijn je doelen (wil je naamsbekendheid, autoriteit claimen, mensen naar je website, lezers voor je blog, verkopen of iets anders?)
- Welke stijl past bij jou en je business (omschrijf het karakter, de usp’s, kernwaarden, visie, why, how en what)
Welke kanalen kies je?
Heb je dit alles opgeschreven? Dan kun je kijken welke kanalen het beste passen bij jouw uitkomsten. Wil je dat mensen met kinderen de website van jouw kinderopvang gaan zien, zodat je je naamsbekendheid opbouwt? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor Facebook. Wil je dat mensen je gaan inhuren als jurist? Dan kun je kiezen voor een blog en LinkedIn. Allemaal is het afhankelijk van je wensen, je stijl en je doelgroep.
Je contentstrategie krijgt nu al iets meer vorm door antwoorden te geven op de bovenstaande vragen. Maar wat doet Google nou zo goed dat er zelfs een model van is gemaakt dat jij óók kunt gebruiken voor een goede contentstrategie?
Hero – Hub – Help content van Google
Het Hero, Hub, Help model van Google werd in eerste instantie uitgerold binnen YouTube voor contentmakers. Ze konden zo hun content beter plannen en zo kreeg de contentstrategie meer vorm. Kanalen die dit model gingen toepassen, zagen groei. En het leuke van dit model was dat het ook buiten YouTube toe te passen was. Bijvoorbeeld in een goede contentstrategie. Het creëert meer structuur, een goede planning en een betere binding met klanten.
Het idee van het HHH-model is easy. Gedurende het jaar zet je drie soorten content in:
- Hero
- Hub
- Help
Elke categorie heeft z’n eigen frequentie en zal dus op regelmatige basis voorbijkomen. Hieronder laat ik je zien wat elke categorie inhoudt en deel ik voorbeelden van mezelf met jou. Als je alle Hero, Hub en Help content inplant, krijg je vanzelf een goede contentstrategie mét contentplanning.
Hero-content
Hero content wordt maar een paar keer per jaar ingezet. Er zit namelijk veel werk, tijd en geld in. Het zijn de highlight in het jaar en iedereen uit je doelgroep móet deze content zien.
Bij Bureau Snugger heb ik ervoor gekozen om een aantal e-books te schrijven en te verspreiden. Ik doe dat niet elke maand, want het is veel schrijfwerk. Daarnaast moet je dat ding opmaken, wat ook weer een bak aan uren kost (of geld, als je het uitbesteed). De e-books deel ik zo’n 2 tot 3 keer per jaar met een groter publiek. Op zo’n moment trek ik alles uit de kast om de Hero-content onder de aandacht te brengen. Social media posts, persberichten, advertenties, nieuwsbrieven, gastblogs en webinars. Zo stond mijn e-book over de lessen die je leert uit 6 populaire Netflix-series bijvoorbeeld op VIVA, MarketingTribune en BusinesswomanNederland en haalden de artikelen die ik schreef over Black Friday een plekje in de Libelle, op Marketingfacts en RTV Drenthe.
Hub-content
Hub-content wordt regelmatiger ingezet gedurende het jaar. Het is bijvoorbeeld een wekelijkse vlog of blog. Een maandelijkse nieuwsbrief of een advertentie met een inspiratietip.
Bij Bureau Snugger deel ik veel hub-content. Ik schrijf elke twee weken een blog en deel die via mijn marketing updates e-mail met mijn volgers. Daarnaast post ik geregeld op LinkedIn en Instagram. Dat zijn mijn voornaamste kanalen die ik heb gekozen. De Hub-content heeft bij mij als doel dat zoveel mogelijk mensen mijn naam weer zien bij een interessant artikel, zodat ze mij koppelen aan het woord ‘expert’ op gebied van marketing en marketingpsychologie. De Hub-content kan ook acties bevatten, bijvoorbeeld met Kerst of een tijdelijke sale.
Help-content
De Help-content komt het meeste voor in de contentplanning. In veel gevallen zelfs op dagelijkse basis. Help-content is ervoor bedoelt om je bereik te vergroten, continu on top of mind te blijven en te profiteren van het Mere Exposure Effect. Maar ook om je klanten letterlijk te helpen.
In mijn eigen bedrijf deel ik bijna dagelijks mijn ideeën, tips en tricks via Instagram Stories. Mensen volgen me daar en klikken zelf mijn verhalen aan. Dat maakt het dus meer een ‘pull’ strategie dan een ‘push’ strategie. Ik heb dit kanaal gekozen omdat ik me thuis voel bij het gevoel van Instagram, waarbij zakelijk en privé door elkaar loopt. Daarnaast is het posten van een Story super easy. Je maakt een foto, typt er een tekstje bij en uploaden maar. Via de Stories bereik ik dagelijks zo’n 200 mensen. Als je die mensen even bij elkaar zou zetten, is dat gewoon een klein theater vol publiek dat élke dag jouw content ziet. Toch tof om zoveel mensen te bereiken met tips en verhalen.
Maak jouw eigen contentstrategie
Je weet nu hoe Google het doet. En hoe ik mijn contentstrategie voor komend jaar aanpak. Nu is de beurt aan jou! Maak een plan en schrijf de basics uit. Bedenk daarna op welke 2, 3 of 4 momenten jij komend jaar gaat vlammen met je Hero-content.
Bouw de rest van je content daar omheen en kies je Help-content uit die je bijvoorbeeld elke maand gaat delen met je doelgroep. Vind je dat te veel en te vaak? Ga dan gerust naar één keer per twee maanden. Het moet geen struggle worden…
En als laatste kies je voor een vorm die je gemakkelijk kunt volhouden om vaker te doen. Voor mij is dat posten op Instagram Stories, maar misschien is dat voor jou wel het maken van een dagelijkse korte vlog. Of een podcast, of een LinkedIn update. Kies het kanaal dat bij jou én je doelgroep past om er maximaal plezier aan te beleven. Zo maak je jouw eigen contentstrategie.
Creëer en inspireer. Mensen zitten op je te wachten!
Kom je er niet helemaal uit met jouw contentstrategie? Natuurlijk kunnen we altijd samen aan de slag om een goede basis neer te zetten. Ik kan je ook helpen bij het uitwerken van jouw content, in samenwerking met één van de content experts uit mijn netwerk!