Wat is neuromarketing? Tips, tools en 3 technieken om mee te starten

Neuromarketing is al een aantal jaren een woord met magische impact. Waar het woord neuromarketing valt, daar gaan ogen open. Want iedereen wil graag weten hoe we een ander beïnvloeden. Om onze zin te krijgen, om meer te verkopen óf om mensen te helpen in de goede richting. Die laatste natuurlijk het liefst, als we naar de ethische kant kijken… Maar de term neuromarketing brengt ook verwarring. Want wat is neuromarketing eigenlijk precies? Het klinkt alsof het een vorm van marketing is, terwijl het in feite om een manier van onderzoek gaat...

Wat is neuromarketing?

Neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied dat de laatste jaren aan populariteit wint. Dat komt omdat de technieken steeds beter, goedkoper en betrouwbaarder worden.

Neuromarketing is dus geen vorm van marketing. Het is de studie van hoe onze hersenen reageren op marketing. De studies maken gebruik van instrumenten zoals fMRI-scans en gezichtscoderingssoftware zoals eyetracking om emoties te meten en gedrag te voorspellen.

Met neuromarketing meet je hoe mensen reageren op jouw marketing-uitingen

In haar boek ‘Basisboek Neuromarketing’ legt Eveline van Zeeland heel mooi uit wat neuromarketing nou exact is:

“Neuromarketing is de vakdiscipline waarbij neuro-onderzoek als onderzoeksmethodiek wordt ingezet. Neuro staat voor ons zenuwstelsel, dat bestaat uit de hersenen, het ruggenmerg en de zenuwen in de rest van lichaam. De hersenen vormen het centrale aanstuurpunt, waardoor veel neuro-onderzoek is gericht op hersenactiviteit. Bij neuromarkering worden neuro-onderzoekstechnieken gebruikt om reacties van het zenuwstelsel op een marketingprikkel te meten.”

Waarom zou je neuromarketing gebruiken?

Je weet nu wat neuromarketing is, maar waarom zou je het gebruiken als onderzoeksmethodiek?

Bedrijven gebruiken neuromarketing als ze willen weten waarom hun klanten bepaalde aankoopbeslissingen nemen. Daarnaast kunnen ze meten welk gevoel we hebben bij bepaalde marketingboodschappen. En het is natuurlijk een mooie tool om commercials, outdoor-uitingen of online advertenties te testen voordat ze worden getoond aan het grote publiek.

Stel je voor: je hebt een groentemerk, waar je een tv-commercial voor inzet. Voordat je tienduizenden euro's uitgeeft aan het uitzenden van die commercial, kun je met neuromarketing testen hoe effectief de commercial zal zijn. Naar aanleiding van een rapportage, kun je je commercial optimaliseren voor een nog beter resultaat.

Wil je weten hoe zo'n fMRI-scan wordt uitgevoerd? Ik deed mee aan zo'n onderzoek en laat het je graag zien! In de onderstaande video legt Sam Usher je uit hoe een neuromarketing-onderzoek precies werkt. Leuk als je nét iets meer wilt weten dan de snelle definitie van neuromarketing.


Wat kun je met de uitslagen van een neuromarketing onderzoek

Je kunt een eigen neuromarketing onderzoek laten doen voor je marketing-uitingen. Maar wat nog interessanter is voor kleinere bedrijven... Je kunt ook een heleboel inzichten uit neuromarketingland gebruiken voor je eigen business. Zonder de kosten van het onderzoek!

Door de neuromarketing onderzoeken, én door een heleboel gedragsexperimenten, weten we beter hoe mensen reageren op bepaalde marketingprikkels. We weten meer over ons brein en hoe het onderbewuste werkt. Zelfs als je dus geen neuromarketing onderzoek op maat laat doen, kun je profiteren van de uitslagen van andere cases.

Zo leerde ik bijvoorbeeld van andere cases die ik las:

  • Dat wanneer je uitzoomt in een tv-commercial, je kijker minder aangetrokken is tot het beeld
  • Dat je de kijkrichting van consumenten flink kunt sturen met behulp van gaze cueing
  • Dat niet alleen je merk belangrijk is om te tonen, maar ook brand assets zoals muziek, vormgeving of kleuren

Je kunt je marketing dus verbeteren, zelfs naar aanleiding van cases en experimenten van andere bedrijven. In mijn blog schrijf ik veel over dit soort cases en experimenten vanuit de marketingpsychologie! Wanneer je je inschrijft voor mijn Marketing Updates, stuur ik je er regelmatig een e-mail over.

Neuromarketing tools

Er zijn diverse onderzoekstools die gebruikt worden voor neuromarketing onderzoeken. De meest gebruikte:

Bij een fMRI-scan krijgt een proefpersoon tv-commercials te zien in een scanner

De kosten voor de diverse neuro onderzoeken lopen uiteen van € 10.000 tot een paar honderd euro. Let er wel op dat je onderzoeksbureau de juiste technieken gebruikt, als je hiermee aan de slag wilt.

Het leuke van tegenwoordig is dat de techniek supersnel gaat. De kosten worden de komende jaren dus lager, en de technieken gemakkelijker toe te passen. Zo is er bijvoorbeeld ook al een eyetracking tool, gebaseerd op artificial intelligence. Aan de hand van AI kan een computer voorspellen waar mensen naar kijken in een tv-commercial, een online banner of advertentie. Tof voor designers: als je een beeld hebt gemaakt, zie je direct of mensen de juiste dingen zien. De tool heet Expoze.io en is verkrijgbaar vanaf € 19,99 per maand. Je kunt dan 50 afbeeldingen testen (en het werkt verslavend!).

Neuromarketing tips

Wat zijn de beste tips op gebied van neuromarketing? Je wilt er ook je voordeel mee doen in je eigen bedrijf of in je eigen marketing. Dan kom je in mijn vakgebied: marketingpsychologie en beïnvloedingstechnieken. Ik kijk graag naar hoe we mensen kunnen sturen in de juiste richting. Zodat we ze nog beter kunnen helpen met onze producten of diensten.

Hoe beïnvloed je mensen in je marketing-uitingen? Hoe pas je consumentenpsychologie toe? Soms is het gemakkelijk, soms moet je eerst beter testen om de juiste beïnvloedingstechniek te vinden. Maar hierbij alvast de eerste tips die veel en vaak goed werken:

  1.  Zorg voor 'cognitive ease'. Dat betekent dat je het je klant zo gemakkelijk mogelijk maakt, zodat hij niet teveel moeite hoeft te doen en niet teveel na hoeft te denken. De keuze voor jouw product wordt dan zó gemakkelijk en chill, dat het een soort vanzelfsprekendheid wordt om voor jou te kiezen. Je doet dit door drempels weg te nemen. Maak formulieren op je website kort, geef antwoord op vragen, laat zien hoe je product of dienst werkt, stel default opties in. Zorg ervoor dat je klant niet hoeft na te denken.
  2.  Bekijk deze blog over social proof, of sociale bewijskracht. Dit is één van de krachtigste beïnvloedingstechnieken die er bestaan. Het betekent zoveel dat we graag doen wat andere mensen ook doen. Als er 10 mensen op straat omhoog kijken, zullen voorbijgangers ook omhoog kijken. Je kunt dit onwijs goed toepassen in je marketing. Hoe je dat doet? Dat lees in je in de blog.
  3.  Verdiep je in de werking van ons brein. We maken beslissingen op basis van emotie, in zo'n 95% van de gevallen! Je overtuigd je bezoekers en klanten dus niet met feiten en rationele cijfers. Wel met verhalen en beïnvloedingstechnieken, die we leren uit neuromarketing onderzoeken. In dit artikel lees je alles over ons reptielenbrein, zoogdierenbrein en mensenbrein. Met deze kennis sta je al 1-0 voor op je concurrent!
  4.  Verdiep je verder in neuromarketing en marketingpsychologie, bijvoorbeeld door deze online training te volgen over online overtuigen. Of wat dacht je van een live masterclass over marketingpsychologie en beïnvloeden?

Hoe werkt het zenuwstelsel?

Als ‘neuro’ voor ons zenuwstelsel staat, moeten we allereerst weten hoe dat werkt. Het zenuwstelsel communiceert namelijk met onze hersenen en bevat miljarden zenuwcellen (neuronen). Er zijn drie verschillende neuronen, die omgaan met de prikkels die we krijgen:

  1. Sensorische neuronen: Deze krijgen informatie van de buitenwereld, en geven deze door aan onze binnenwereld
  2. Interneuronen: Deze geven de informatie door van de ene neuron naar de andere, als een postbode
  3. Motorneuronen: Deze activeren spieren, organen en klieren en zetten dus prikkels om in actie

De uitwisseling tussen de diverse neuronen is chemisch, en daardoor zijn ze goed meetbaar met behulp van een EEG-scan of een fMRI. Die onderzoeken worden gedaan door een klein aantal partijen in Nederland.

Neurotransmitters geven kleur 

Neurotransmitters ‘kleuren’ de uitwisseling tussen de neuronen. Het zijn stofjes die vrijkomen in bepaalde situaties, bij bepaalde prikkels.

Een aantal bekende neurotransmitters zijn:

  • Dopamine (sensatie zoekend, plezier en genot)
  • Noradrenaline (stimulerend/opwekkend effect)
  • Serotine (brengt zenuwstelsel tot rust)
  • Endorfine (natuurlijke pijnstiller)

Samenvatting en toepassingen neuromarketing

Afhankelijk van de situatie wisselen onze neuronen informatie uit, waarbij de neurotransmitters kleur geven aan deze informatie. Die informatieoverdracht is weer te zien bij neuromarketing-onderzoek. Op basis daarvan kunnen er aanbevelingen worden gedaan over marketingmiddelen.

Wil je meer weten over marketingpsychologie, neuromarketing en beïnvloedingstechnieken? Check dan ook vooral mijn kaartensets, met daarop de 75 beste beïnvloedingstechnieken. Voor een flinke upgrade van jouw marketingboodschappen!