Social proof tijdens een Bob Ross schilderworkshop
Al sinds lange tijd stond op mijn bucketlist een Bob Ross schilderworkshop. Voor als je Bob Ross niet kent, bekijk vooral deze video even. Iedere zondag was Bob, inclusief iconisch kapsel, leeg canvas en kwasten op tv. Hij schilderde binnen een half uurtje de meest coole dingen. En het mooiste? Dat kon iedereen thuis óók.
Goed, Bob's schildertechniek uitproberen stond dus op mijn lijstje van 'dingen die je ooit wilt doen'. Mijn zus liet zich meeslepen en in Utrecht vonden we een plekje.
Allemaal dezelfde schilderijen, behalve ik...
In de workshop was een docent, die voordeed hoe de techniek werkte. Daarna mochten we zelf aan de slag. Er stonden twee lange tafels tegenover elkaar, met daarop 14 schildersezels en doeken. Omdat ik links ben, mocht ik aan het hoofd van de tafel. Anders zou ik anderen aanstoten.
Na zo'n twee uur liepen we een rondje rond de tafels om te kijken hoe iedereen het eraf had gebracht. En tot onze verbazing zagen we het verschil...
- Aan de linkerkant van de tafel had iedereen de lucht donkergroen en de wolken wit gemaakt
- Aan de rechterkant van de tafel had iedereen de lucht lichtblauw en de wolken grijs gemaakt
- Mijn lucht was paars en de wolken roze
Hoe dan? Waarom maakt de ene helft van de tafel één soort schilderij en de andere helft van de tafel een ander soort? En ik wéér iets anders? We kregen dezelfde uitleg toch?
Het antwoord zit 'm in de social proof.
In nieuwe situaties kijken we graag af bij anderen
Vooral in nieuwe situaties, doen we graag wat anderen ook doen. De hele linkerkant van de tafel kon elkaars schilderkunsten bekijken. Maar ze zagen niet wat de rechterkant deed. En andersom. Ze maakten dus elkaars schilderijen na en zo ontstond er aan beide zijden een soortgelijk schilderij. Ik kon beide kanten niet zien, daarom week mijn schilderij af. Ik had niemand om na te apen, dus voor mij geen social proof om op terug te vallen...
Wanneer social proof het sterkst is
Social proof is een sterke beïnvloedingstechniek, in de volgende situaties passen we ons gedrag het meest aan op dat van anderen:
- Wanneer we onzeker zijn, doen we graag een ander na
- Wanneer de grote massa het doet, doen we graag mee
- Wanneer mensen die op ons lijken dit gedrag vertonen
Hoe social proof de omzet bij McDonalds flink liet stijgen
Wist je dat McDonald's deze techniek gebruikte om 55%(!!) meer McFlurry's te verkopen? En wil je ontdekken hoe je deze techniek zelf toepast in je marketing of sales? Lees dan het artikel over social proof dat ik erover schreef, met concrete tips over hoe je social proof in je eigen marketing en sales kunt toepassen.
Meer beïnvloedingstechnieken ontdekken?
Ben je benieuwd hoe je deze beïnvloedingstechnieken voor je eigen organisatie kunt inzetten óf wil je weten welke beïnvloedingstechnieken er nog meer bestaan? Bekijk dan de mogelijkheden voor een toffe masterclass marketingpsychologie eens. Of wat dacht je van de kaartenset met de 75 beste beïnvloedingstechnieken? Op naar een heleboel nieuwe inspiratie!