SEO inzetten als marketingmiddel, hoe werkt dat? (interview)

Als marketingcoach adviseer ik mijn klanten over de inzet van freaking veel marketingmiddelen. Want my god, wat bestaan er veel tegenwoordig. Maar wanneer zet je nou welk marketingmiddel in? Wat werkt het beste in jouw geval? In een serie interviews vroeg ik specialisten over hun vakgebied. Deze keer een interview met Martijn Hoving, eigenaar bij SEO bureau Onder. Martijn is een oud-collega en ik bewonderde zijn kennis altijd. Hij kan lastige technische taal begrijpelijk verwoorden, dus ook voor de beginners op gebied van SEO geen stress! Lees je mee? Dan weet jij straks ook of SEO jouw marketingmiddel wordt.

Kun je kort iets over jezelf vertellen?

Martijn Hoving – SEO specialist

Ik ben ooit via een stage de wereld van online marketing binnen gerold, tijdens m’n studie in Groningen. Ik kreeg een enorme drive van ‘bovenaan staan in Google’ en dat is eigenlijk sindsdien niet veranderd. Na een aantal dienstverbanden bij bureaus, maar ook aan de klantkant, ben ik in 2015 als freelance SEO specialist gaan werken. Dat heb ik een aantal jaren met veel plezier fulltime gedaan. Als freelancer miste ik wel het sociale aspect en het teamgevoel wat je normaal bij een bureau of ander bedrijf wel hebt. Op een gegeven moment heb ik de keuze gemaakt om zelf een team te bouwen en als SEO bureau verder te gaan. Onder bestaat sinds januari 2020 en we werken aan zichtbaarheid in de zoekmachines voor een vrij breed palet klanten. Die drive om posities te krijgen in Google is niet verdwenen.  Naast SEO en ondernemen loop ik hard, stap ik graag op de racefiets, hou ik van kamperen en luister ik naar rockbandjes (via Spotify, maar ook live in concertzaal of op een festival)

Wat is SEO en heb je een paar concrete voorbeelden van het nut ervan?

Het marketingmiddel SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie. Het idee erachter is dat we zoekgedrag in Google matchen aan websites. Op die manier kun je met je website relevant verkeer binnen halen, mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw producten/diensten of een vraag hebben in het stadium voor deze zoektocht. 

Een eenvoudig voorbeeld is een camping. We hebben meerdere campings als klant. Er zijn twee belangrijke soorten zoektermen die in dit geval belangrijk zijn:

  • Locatie > een gezin besluit om te gaan kamperen en zoekt een camping in een bepaalde omgeving (bvb. Overijssel of het Vechtdal)
    • Potentiële zoektermen: camping overijssel, camping vechtdal, kamperen in overijssel
  • Type camping > een gezin besluit om te gaan kamperen en zoekt een bepaald type camping
    • Potentiële zoektermen: kindvriendelijke camping, anwb camping, 5 sterren camping, etc.
  • Bonuszoekterm (vooral tijdens de Corona periode) > camping met privé sanitair

Als je de juiste zoektermen in kaart hebt gebracht en er vindbaar op bent, dan ga je als camping dus mee in de overweging van de doelgroep. En dat levert veel ‘gratis’ verkeer op. 

Heb je bewust gekozen voor SEO als marketingmiddel?

Ja, ik heb hier bewust voor gekozen, omdat ik al jaren de drive heb om hoog in Google te komen. SEO is daarnaast een vrij brede discipline: je hebt kennis nodig van techniek, marketing, copywriting en PR. Andere marketing middelen of kanalen die ik ook tof vind zijn:

  • Conversie optimalisatie > omdat we ook vaak merken dat klanten er niet zijn als ze veel verkeer naar de website krijgen. Die bezoekers moeten ook in actie komen
  • Growth hacking > een klein beetje overhyped de laatste jaren, maar growth hacking is experiment-driven. En dat is iets wat ik ook graag in onze dienstverlening terug zie

SEO is een marketingmiddel dat afhankelijk is van de grillige zoekmachines toch?

Ja, volledig afhankelijk. Maar we hebben goed in de gaten waar een Google heen gaat met z’n zoekresultaten. Het is de kunst om de intentie van de zoeker (als je de zoekresultaten bekijkt zie je daar al veel van) te koppelen aan een website. Google wil ook alleen maar de meest relevante resultaten laten zien en daar helpen we een handje mee. Daarnaast zijn de ontwikkelingen ook gunstig: het draait steeds meer om de gebruikerservaring, in plaats van het manipuleren van zoekresultaten.

In welke situatie is SEO hét marketingmiddel om in te zetten?

Voor elk product of elke dienst waarvan we weten dat er een zoekvolume is in Google (of bvb. Amazon). Ik kom erg weinig organisaties tegen die echt geen geschikte zoektermen of zoekgedrag hebben. Daarnaast wordt het steeds belangrijker hoe je als merk in de zoekmachine te vinden bent en ook daar hebben we invloed op.

Als je een nieuwe website start, is SEO dan nog relevant of is de inhaalslag die je moet maken te groot?

Nee, ik zie nog steeds nieuwe websites die vrij snel positie krijgen. Normaal gesproken is de theorie dat je zonder links van andere websites of domeinhistorie een lastig gevecht voert in de eerste jaren, maar dat gaat niet helemaal op. We hebben zelf ook veel nieuwe initiatieven meegemaakt, waar we een steentje aan bij mochten dragen, die vrij snel positie kregen.

Waarom zouden we SEO inzetten?

De zoekmachine is nog steeds het kanaal dat de meest relevante bezoekers voor websites oplevert. Je kunt via Google Ads bezoekers binnen krijgen uit de zoekmachine, maar dat wordt al gauw een kostbare aangelegenheid. Een goede SEO strategie zorgt voor ‘gratis’ relevant verkeer en ook nog eens blijvend verkeer. Wijzigingen die je een half jaar geleden hebt gedaan betalen zich een half jaar laten ook nog uit. We zien bij veel klanten nog steeds een mooie organische groei. SEO is daarom als marketingmiddel heel interessant.

Welke SEO trends zie je op dit moment?

Enkele trends die we zien:

  • Focus op snelheid en mobielvriendelijkheid van websites
  • SEO voor marketplaces, zoals Amazon en Bol.com 

Als je 2 SEO tips mag geven, welke zouden dat dan zijn?

  1. Heb je een website? Regel dan Search Console, een gratis tool van Google zelf. Dit staat boordevol boeiende informatie, waar je echt iets mee kunt. Er zijn te weinig mensen (buiten het SEO bureau) die gebruik maken van Search Console
  2. Zoek in Google eens op de belangrijkste zoekterm die bij je website hoort: wat zie je gebeuren in de zoekresultaten van Google? Is het zoekresultaat lokaal? Staan er veel afbeeldingen? Gebruik deze informatie voor het verbeteren van pagina’s op je website.

Op welke manier help jij je klanten? Hoe komt een advies tot stand?

We hebben een abonnementsmodel en een projectmatig model. In het abonnementsmodel helpen we klanten maandelijks aan organische groei in bezoekers, omzet (of leads) en marktaandeel in de zoekmachine. Het maandelijks schakelen zorgt ervoor dat we veel meer gedaan krijgen over het algemeen. Het projectmatig model zit meer in het eenmalig adviseren of helpen van een klant. Denk aan een eenmalige scan van een website, of het helpen tijdens een SEO migratie.

Wat we inhoudelijk doen in bovenstaande dienstverlening: zoektermanalyse, nulmeten, technische verbeterpunten briefen, contentplannen maken en overbrengen aan de klant, linkbuilding en analysewerk. En de laatste maanden voeren we ook steeds vaker content verbeteringen uit.  

Vond je dit een leuk artikel? Lees dan ook de blog over zakelijk bloggen als marketingmiddel!