Alles wat je wilt weten over bioscoopreclame (interview)

Als marketingstrateeg adviseer ik mijn klanten over de inzet van marketingmiddelen, want ik begrijp je voor 100% als je door de bomen/middelen het bos niet meer ziet. Maar wanneer zet je nou welk marketingmiddel in? Wat werkt het beste in jouw geval? In een serie interviews vraag ik specialisten over hun vakgebied.


De bioscoop is een plek waar ik vroeger graag kwam. Inmiddels ben ik er een stuk minder te vinden en ik ben benieuwd hoe het daar inmiddels zou zijn qua marketing. Is het nog handig om bioscoopreclame in te zetten? En wie bereik je dan? Tijd om op onderzoek uit te gaan. Julia van Jean Mineur Mediavision kon me helpen met al mijn vragen, lees mee!

Kun je kort iets over jezelf vertellen?

Mijn naam is Julia Keuter en ik ben 2 jaar werkzaam bij Jean Mineur Mediavision als Sales Executive. Ik houd mij voornamelijk bezig met adverteren op het witte doek én met online (video) bannering campagnes op de websites van Pathé, VUE en Kinepolis.  Mijn hobby is fotograferen en ik ben natuurlijk een enorme film fan!

Bioscoopreclame klinkt duur, zijn er ook mogelijkheden voor MKB-ers?

Bioscoopreclame is zeker niet alleen voor ‘de grote jongens’. Jean Mineur biedt verschillende pakketten aan voor een optimaal passend product op basis van doelgroep, campagnedoelstellingen en budget. Voor minder dan € 1.000,- ben je al vier weken zichtbaar in een kleine bioscoop met een Grafix commercial! Als adverteerder kun je via Jean Mineur kiezen voor verschillende inkoopmogelijkheden. Het is mogelijk om heel regionaal in te kopen bij één of meerdere bioscopen in het land of bijvoorbeeld alleen in Arthouse bioscopen binnen ons netwerk.

De bioscoop maakt het mogelijk om heel selectief een campagne te vertonen. Elke film heeft namelijk een uniek bezoekprofiel waarmee je jouw doelgroep kunt bereiken. Zo bieden we pakketten aan met specifieke vrouwen- of mannenfilms, films gericht op tieners of juist een senior publiek.

Mocht een adverteerder niet over een commercial beschikken (zoals je die van televisie kent), dan kan je ook in de bioscoop adverteren met een Movie Grafix commercial. Movie Grafix commercials worden aan het begin van het reclameblok vertoond, eventueel ondersteund door stereo geluid. De commercial is opgebouwd uit computeranimaties of dynamisch bewerkte afbeeldingen. Scheelt ook weer in de kosten.

Welke doelgroep bereik je met bioscoopreclame?

Bioscoopbezoekers vertegenwoordigen een brede doelgroep van mensen. Elke filmtitel trekt een andere samenstelling van publiek aan. De doelgroepkeuze en de campagnedoelstellingen staan centraal. Segmenteren kan je heel goed doen op basis van een bioscoopfilm. Het publiek dat graag naar de film Top Gun: Maverick gaat, ziet er weer heel anders uit dan de bezoekers van de Nederlandse film Soof 3.

We weten met een commercial in de bioscoop de ongrijpbare Gen Z, Y en X (12-39jr) te bereiken. Deze generatie staat het meest positief tegenover bioscoopreclame en zij ervaren deze als onderdeel van de gehele bioscoopervaring. Vooral Gen Z, de eerste generatie die is opgegroeid in een online, on-demand, ad-blocking tijdperk, is lastig te bereiken voor merken. Bioscoop is dé plek om ze te entertainen en te verbinden aan een merk.  

Normaal is Gen Z lastig te bereiken, in de bioscoop niet

Hoeveel bezoekers je bereikt, hangt volledig af van de doelstellingen van een adverteerder en welk pakket je inkoopt. Jean Mineur doet een inschatting van het bioscoopbezoek per campagne. Meerdere keren per week worden de bezoekcijfers nauwlettend in de gaten gehouden om ervoor te zorgen dat de bezoekersaantallen van de desbetreffende commercial gerealiseerd worden.

Waarom zou je bioscoopreclame inzetten? 

Het grote witte doek heeft impact op de bezoekers in de zaal. Als adverteerder wil je dat de commercial gezien wordt en je de volledige aandacht hebt van de persoon die de commercial bekijkt. De kracht van bioscoopreclame is ongeëvenaard. De bioscooptechniek garandeert impact, zowel in beeld en geluid.

De bioscoopbezoeker is volledig gericht op het witte doek. Hierdoor heeft bioscoopreclame een 8x hogere attentiewaarde dan tv. Het witte doek geeft de adverteerder de mogelijkheid om echt een verhaal over te brengen. Je ziet dat merken er steeds vaker voor kiezen om een langere commercial te vertonen in de bioscoop.

Er zijn online zoveel nieuwe mogelijkheden, zijn dat bedreigingen voor jou?

Het grote unique selling point van bioscoopreclame in vergelijking met online is dat je de commercials niet kan wegklikken of zoals reclame op televisie even kan weglopen van de bank. Als de bezoeker in de zaal zit, krijgt het publiek de commercial te zien en te horen.

Jean Mineur heeft in samenwerking met DVJ Insights onderzoek gedaan naar de kracht van bioscoopreclame. Uit dat onderzoek blijkt dat bioscoopreclame structureel beter in staat is om het merk en de boodschap over te brengen ten opzichte van TV en online video (skippable/non- skippable) Een commercial in de bioscoop laat een positieve indruk achter, is enthousiasmerend en wordt als meer onderscheidend gezien. Dit geldt in het bijzonder als een merk kiest voor een relatief langere commercial, bijvoorbeeld van 1 minuut.

Is een commercial in de bios effectiever dan een tv-commercial?

De impact van bioscoopreclame is sterk. De kans dat de commercial de aandacht krijgt is groot.
Het publiek zit in een heerlijk comfortabele stoel met een grote bak popcorn klaar voor entertainment. Het moment dat de commercials worden vertoond op het enorme scherm en het geluid zich door de zaal verspreid kijkt het publiek naar het scherm.

Bioscoopreclame scoort op zowel herkenning als herinnering beter dan tv

Bioscoopreclames scoren aanzienlijk hoger op top-of-mind herkenning. Waar tv-commercials een score van 11% krijgen, ligt dit bij de bioscoopreclame een stuk hoger op 34%. Bij geholpen merkherinnering scoort tv 71%, terwijl er in de bioscoop in 88% van de gevallen het merk wordt herinnerd.

Ook boodschap overdracht doet het aanmerkelijk beter, met 48% voor tv en 58% voor het witte doek. Samenvattend zien we dat bioscoopreclame structureel beter in staat is om het merk en de boodschap over te brengen. Bron: DVJ Insights.

Welke trends zie je op gebied van bioscoopreclame?

In de bioscoop vind je steeds meer verschillende reclames. De bioscoop wordt vaker ingezet door andere platformen als communicatiemedium, denk hierbij aan Amazon, Disney+ etc. Het bioscoopbezoek blijft stijgen. Honger naar content is groot, consumenten zijn opzoek naar een intensere filmbeleving. Bioscopen hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in moderne technologieën. Dat loont.

Als je marketeers twee tips mag geven over reclame maken in de bioscoop, welke zouden dat zijn?

Hoe maak je een sterke bioscoopcommercial? Uit onderzoek is gebleken dat passend bij het merk en onderscheidend de grootste impact hebben op het succes van een bioscoopcommercial. Gevolgd door of de commercial begrepen wordt door de doelgroep, geloofwaardigheid overbrengt en amuserend is.

Persoonlijke relevantie voor de doelgroep en of de commercial weet te enthousiasmeren dragen ook bij aan een sterke bioscoopcommercial. Daarnaast mocht je de mogelijkheid hebben doe een pre-test van de commercial om te onderzoeken hoe sterk de commercial is, schaaf de commercial bij waar nodig is.

Wil je meer weten? Hier lees je het hele onderzoek over bioscoopreclame.


Ben je benieuwd welke marketingmiddelen je nog meer kunt inzetten voor jouw business? Ik adviseer je er graag over in een marketingsprint! Of bekijk hier alvast alle marketingmiddelen op een rij.