Prijspsychologie - 4 snelle geheimen achter geldbedragen
Het is je wellicht nooit écht opgevallen, maar de prijzen van diensten en producten beïnvloeden ons elke dag. De prijspsychologie in winkels, offertes, menukaarten en aanslagbiljetten is heel tof om je eens in te verdiepen. Bedragen van diensten of producten worden in veel gevallen met zorg samengesteld. Een psychologische prijs dus. En niet zonder reden… Soms is een bepaald bedrag verantwoordelijk voor veel meer verkopen. Hoe dat precies zit, daar kun je een boek over schrijven, want er is ontzettend veel onderzoek naar gedaan naar het communiceren van prijzen. In dit artikel lees je 4 snelle geheimen van prijspsychologie, om gewoon alvast eens mee te starten.
Met prijspsychologie vergroot je de kans op verkoop
Natuurlijk heb je je prijzen bepaald op basis van kosten en je winstmarge. Maar door een psychologische prijs te kiezen, zet je nét dat puntje op de i waardoor je verkoop nog meer kan stijgen. Je hoeft geen extra tijd of geld te investeren, het is puur een aanpassing op basis van de psychologie. Ik heb vier manieren op een rij gezet hoe jij je verkoop laat stijgen door het toepassen van prijspsychologie… Komt ie!
Een aanslag op je insula
In één van de hersenonderzoeken naar prijspsychologie, bleek dat onze insula actief wordt wanneer we prijstekens (zoals dollartekens of eurotekens) zien. De insula is een centrum in ons brein dat o.a. actief wordt bij pijn, afkeer, angst en woede. Wanneer de insula dus oplicht in de scans, betekent dat, dat we die negatieve emoties ervaren. Het tonen van eurotekens doet dus letterlijk een beetje pijn in ons brein. Net zoals wanneer we ons hoofd stoten. Daar kwam de onderzoekers Yang, Kimes en Sessarego achter in een onderzoek naar prijstekens.
Haal eurotekens weg waar het kan
Haal die eurotekens dus weg voor een pijnvrije ervaring bij je klant (bijvoorbeeld op je menukaart of in offertes). Deze techniek wordt al heel veel toegepast, maar ik zie ze nog geregeld tekens staan in offertes. Niet meer doen dus… Zolang maar altijd duidelijk is dat het om een prijs gaat. Twijfel je of het nog helder is dat je een prijs communiceert? Dan kun je het euro-teken altijd nog vervangen door het woord euro (785 euro). Daarmee haal je de pijn er ook uit.
Rond bedragen af bij emotionele aankopen
Wanneer het om emotionele en hoge prijzen gaat (zoals een dienst of parfum), rond je bedragen dan af. Gaat het om een rationeel product (zoals stofzuigerzakken of wasmiddel), wees dan exact met je prijzen. Onderzoekers Wadwha en Zhang kwamen erachter dat de kans op verkoop dan groter is. Rationeel product? Dan graag een rationele prijs.
Hou het linker getal laag
Mensen hebben een focus op het eerste getal, probeer dat dus zo laat mogelijk te houden. We lezen van links naar rechts in de meeste landen, dus dat betekent dat je het linkergetal laag houdt waar dat kan. Dat is de reden dat veel producten 1,99 kosten. Het linkergetal is dan laag en je product of dienst verkoopt zo eerder. Dat onderzochten onderzoekers Adaval en Monroe.
Oude prijs = groter lettertype
Onderzoekers Coulter en Coulter deden een andere toffe ontdekking over kortingen presenteren. Heb je een korting op je dienst of product? Plaats dan de oude prijs in een groter lettertype (en het liefst vetgedrukt) en de nieuwe prijs kleiner eronder. Ons brein is zó ingesteld dat het direct ziet dat de nieuwe prijs zowel letterlijk als figuurlijk kleiner is.
Dit zijn vier makkelijke tips om zelf toe te passen in je eigen business, zonder extra kosten of veel extra tijd. Het enige dat je nodig hebt is een stukje bewustwording. Om nog meer te leren over prijspsychologie, blijf mijn artikelen vooral volgen!
Vind je marketingpsychologie interessant? Mis dan mijn gratis e-book niet… Ik leer je hoe deze 10 beïnvloedingstechnieken jouw business beter maken. Ontvang ‘m meteen via deze link!