3 Marketinglessen van Otis uit Sex Education
Sex Education is een serie op Netflix, over de jonge Otis. Zijn moeder is sextherapeute, dus Otis heeft alle antwoorden als het om seks gaat. Zijn klasgenootje Maeve stelt voor een sekstherapiepraktijk op school te openen… Dit is het begin van een avontuur vol humor, excentrieke schoolgenoten en ongemakkelijke situaties. Hoewel ik deze serie met veel plezier heb gekeken, vertelt Otis ook drie belangrijke lessen waar je als marketeer iets aan hebt!
1. Otis weet waar de markt om vraagt
Otis en Maeve ontdekken per toeval dat er heel veel tieners op hun school zijn met vragen over seks. Ze zijn onzeker, hebben klachten of willen weten of hun lijf normaal is. Otis heeft die kennis in huis, door het werk van zijn moeder, maar heeft geen benul van zijn talent. Het is Maeve die hem overtuigd van alle vragen in ‘de markt’ die ze samen kunnen beantwoorden. Ze hebben gezien wat de vraag is, zien een businessmodel en starten een praktijk. Zie je in jouw omgeving ook vragen waar jij een antwoord op hebt? Beantwoord die vragen dan! Heb je al een bedrijf? Denk dan nog steeds af en toe ‘omgekeerd’. Waar is jouw klant naar op zoek? Welke vragen heeft je klant? En hoe kun jij helpen? Dus niet: “Ik bied product X aan” maar: “Ik los probleem X voor je op”.
2. Laat anderen over je praten
Otis zegt in Sex Education niet over zichzelf dat hij sekstherapeut is, hij helpt zijn schoolgenoten gewoon met hun problemen door te luisteren en een oplossing aan te dragen. Doordat anderen zijn geholpen met zijn advies, gaan al snel de verhalen op school rond over hem. De welbekende mond-tot-mond reclame doet zijn werk. Otis hoeft niet te adverteren voor zijn dienst, maar laat anderen over zich praten. Hij helpt wel het populairste meisje van de school, zodat zijn dienst sneller onder de aandacht komt. Zij is immers een rolmodel voor velen. Slim!
Door iemand in te zetten die populair is bij jouw doelgroep, breng je je product onder de aandacht via een autoriteit (Beinvloedingsprincipe van Cialdini). Denk aan de vele influencers tegenwoordig, die hier hun geld mee verdienen. Zij maken reclame voor een dienst of product, en zijn hiermee geloofwaardiger dan de aanbieder zelf. Kun jij ook iemand inzetten die invloed heeft op jouw doelgroep? Bied diegene dan eens je hulp aan, wie weet waar het toe leidt!
3. Als een klant niet bij je past, neem hem niet aan
Oké, deze tip is misschien iets meer sales dan marketing, maar wel van toepassing. Otis krijgt in de loop van de serie een klant die hij niet wil helpen omdat hij dezelfde belangen heeft als deze klant. Zo zou hij zijn concurrent helpen. De klant past niet bij hem. Otis is op dit moment niet geïnteresseerd in het geld dat hij kan verdienen, maar besluit dat de klant niet bij hem past en wijst deze af. Heb je er weleens over nagedacht welke klanten bij jou passen? Van welk soort klant krijg jij energie? Welke klant koopt jouw dienst of product en waar haal je het meeste voldoening uit? Ik heb dit voor mezelf aardig goed in kaart. Wanneer een lead totaal niet aansluit bij dat profiel, neem ik deze klant ook niet aan, omdat ik weet dat het me geen voldoening geeft.
Hoe je je ideale klant in kaart brengt?
- Bedenk welke klant je de afgelopen tijd het meest is bijgebleven in positieve zin
- Waarom kreeg je energie van deze klant? Schrijf deze kenmerken op
- Wil je een bepaalde branche bedienen? Klanten met een bepaald budget? Klanten met ervaring?
- Het helpt om een persona uit te schrijven van je ideale klant. Heb je hier hulp bij nodig? Let me know!
Net als ik fan van marketing én Netflix? Lees hier de drie marketinglessen van Raymond Reddington van The Blacklist!