Meer omzet in het nieuwe jaar door het Fresh Start Effect

Zo in het nieuwe jaar hebben we niet alleen maar goede voornemens. We stellen onszelf doelen, hebben weer zin in nieuwe avonturen. Ons hoofd zit vol frisse ideeën en we hebben er zin in om dingen aan te pakken. We stellen doelen voor meer omzet, willen een fitter lijf of we gaan voor minder schermtijd. “Work hard, play hard”, dat werk. Herken je deze mindset? Typisch voor het Fresh Start Effect. Maak er gebruik van nu het nog kan!

Wat is het Fresh Start Effect?

Het Fresh Start Effect is het idee dat mensen een mentale en emotionele reset ervaren wanneer ze een nieuwe periode ingaan. Dat kan bijvoorbeeld bij het begin van een nieuw jaar of een nieuwe maand. Of zelfs bij een nieuwe week, ik denk bijvoorbeeld vaak op maandag (en nooit op zaterdag): “Vanaf vandaag gaan we echt weer even gezond eten…”

Een nieuwe periode kan ook een levensgebeurtenis zijn, zoals een verhuizing, de komst van een baby of een nieuwe baan. Deze mentale reset (hoe tijdelijk ook) helpt je om je weer volledig te concentreren op nieuwe doelen en om je gedrag te veranderen.

Dichter bij een nieuw jaar? Dan meer motivatie

Een van de studies over het effect werd uitgevoerd door psychologen Roese en Vohs. In één van de experimenten vroegen ze de deelnemers om een doel op te schrijven dat ze wilden bereiken in de toekomst. Daarna moesten de deelnemers bepalen hoe ze dit doel zouden aanpakken. Sommige deelnemers werd gevraagd om dit doel op te schrijven op een dag die dicht bij het begin van een nieuw jaar lag, terwijl andere deelnemers dit op een willekeurige dag moesten doen.

Roese en Vohs ontdekten dat de deelnemers die hun doel op een dag dicht bij het begin van het nieuwe jaar opgeschreven hadden, gemotiveerder waren om dit doel te bereiken en meer concrete stappen hadden gepland om dit te doen.

Hoe maak je gebruik van het Fresh Start Effect bij jezelf?

Het Fresh Start Effect kan heel effectief zijn om een lekkere start te maken. Om te beginnen aan dat boek dat je altijd wilde schrijven, om nieuwe klanten binnen te gaan halen, om eindelijk eens te gaan solliciteren naar leuker werk of om je huis op te ruimen. Het geeft je een boost, motivatie om te starten. Zo maak je gebruik van het effect voor jezelf:

  1. Stel doelen op: Maak een lijstje met doelen (niet te veel!) die je wilt bereiken en stel een tijdschema op om ze te bereiken. Dit kan helpen om je te concentreren en om je motivatie te verhogen.
  2. Maak een plan: Bedenk hoe je je doelen kunt behalen en maak een plan om ze te bereiken. Schrijf bijv. op wat je nodig hebt, wie je nodig hebt en waarom het nu wél zou lukken.
  3. Maak gebruik van mentale resetpunten: Herinner jezelf aan ‘resetpunten’ en markeer ze in je agenda als een soort reminder. Denk aan het begin van een nieuw jaar of een nieuwe maand. Na zo’n periode maak je de balans op en kun je nieuwe doelen stellen voor de periode erna. Zo maak je telkens opnieuw gebruik van het Fresh Start Effect.
  4. Gebruik visuele hulpmiddelen: Maak bijvoorbeeld een moodboard of een doelenlijst, om je doelen te visualiseren en om je te helpen je vooruitgang te volgen.
  5. Gebruik je netwerk: Deel je doelen met anderen. Zoek hulp en motivatie bij vrienden, familie of een professional om je te helpen je doelen te bereiken.

Het Fresh Start Effect betekent helaas niet automatisch dat je je doelen gaat behalen. Het vereist discipline en hard werken om je doelen te bereiken, ongeacht of je je doelen op een nieuw moment stelt of niet. Maar door gebruik te maken van het Fresh Start Effect motiveer je jezelf misschien nét dat beetje extra!

Hoe maak je gebruik van het Fresh Start Effect bij je klant?

Het effect is ook te gebruiken als beïnvloedingstechniek in je marketing. Jij kunt je klanten namelijk ook herinneren aan zo’n ‘nieuwe start’ zodat ze actie gaan ondernemen. Of jouw product of dienst kopen. Denk bijvoorbeeld aan de sportscholen, die ieder jaar in januari flink campagne voeren: “Wil jij het nieuwe jaar ook goed beginnen”? En alle varianten die daarop mogelijk zijn…

Ook de campagnes van de overheid tegen roken staan in december en januari in de spotlights. Je wilt namelijk het nieuwe jaar wél optimaal gaan benutten. Dry January, nog zo’n voorbeeld van het een Fresh Start Effect campagne. Allemaal voorbeelden van marketingcampagnes die getimed zijn zodat het effect optimaal is én mensen gemotiveerd zijn om hun gedrag te veranderen.

Kies je moment voor jouw campagne dus bewust. Wil je dat mensen iets gaan doen of veranderen? Dan is de start van een nieuwe week, of maand een goed idee. Of haak aan bij een life changing event. 

Ook het benadrukken van jouw gekozen resetpunt is handig om te doen: ‘Begin de week goed met…’. Om maar een voorbeeldje te noemen. Zo herinner je je klant eraan dat hij of zij een frisse start kan maken na het resetpunt. De kans is op zo'n moment groter dat je klant meegaat in jouw voorstellen.


Bron:
Roese, N. J., & Vohs, K. D. (2011). The future is now: Temporal perspective and goal-directed behavior. Personality and Social Psychology Bulletin, 37(6), 742-753.