Een advertentie in de krant, wanneer zet je die nou in? (interview)
Als marketingstrateeg adviseer ik mijn klanten over de inzet van freaking veel marketingmiddelen. Want my god, wat bestaan er veel tegenwoordig. Waar je vroeger alleen kon kiezen voor een advertentie in de krant of een commercial op radio, is het landschap tegenwoordig écht anders. Maar wanneer zet je nou welk marketingmiddel in? Wat werkt het beste in jouw geval? In een serie interviews vroeg ik specialisten over hun vakgebied.
Deze keer sprak ik met Patrick van den Oever, van Mediahuis Noord, de grootste uitgever in Noord-Nederland van kranten en weekbladen. Patrick heeft al heel wat veranderingen meegemaakt in de markt van adverteren. Lees mee wat een advertentie in de krant voor jouw business kan doen!
Kun je kort iets over jezelf vertellen?
Mijn naam is Patrick van den Oever en inmiddels werk ik alweer 15 jaar bij Mediahuis Noord (hiervoor NDC mediagroep) als salesmanager. We zijn de uitgever van onder andere Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en ruim 40 weekbladtitels, maar ook Wonen&Co, Sport Noord, Sikkom en vele andere online platformen behoren tot het portfolio.
Ik heb deze functie inmiddels in meerdere teams en meerdere provincies in Noord-Nederland mogen uitoefenen. Het mediavak verveelt nooit, het is heel dynamisch en continue in beweging. Maar ook houd ik van de provincie en de stad Groningen.
Heb je bewust gekozen voor een baan in de media?
Om bij NDC mediagroep te werken was destijds een bewuste keuze, maar ik ben wel toevallig in het mediavak gerold. Mijn roots liggen in de detailhandel (mode) waar ik als bedrijfsleider bij diverse winkelformules heb mogen werken. Daar zat ik in de buitendienst voor een modemerk en vervolgens stapte ik over naar een mediabedrijf (DTG). Ik heb veel meegekregen uit de detailhandel en begrijp daardoor goed hun huidige problematiek, maar kijk met name welke kansen er liggen.
Is een advertentie in de krant niet een beetje ‘geweest’?
Voor het eerst dat ik deze vraag krijg! Ik denk dat het zeker niet ‘geweest’ is. Sterker nog, we zijn op dit moment aan het groeien.
Uiteraard snap ik jouw vraag heel goed omdat een krant valt onder de categorie ‘traditionele media’. Ten opzichte van 10 jaar geleden hebben we een ander bereik. Met de komst van online media is het media-aanbod enorm versnippert. Alleen denk ik dat de krant nog steeds een groot aandeel heeft binnen alle mediakanalen. Ik vind overigens belangrijk dat wanneer je kiest voor adverteren dat je nooit voor 1 kanaal moet kiezen. Je doelgroep doet dat ook niet. Je hebt altijd meer impact als je cross mediaal kiest.
Wij zien op dit moment een enorme stijging in online abonnementen van onze dagbladen. Ook toen we aan het begin van de intelligente lockdown in maart een speciale nieuwsbrief zijn gestart – waarin alle corona-gerelateerde nieuwberichten zijn verzameld (incl. gratis premiumberichten) – zien we dat inmiddels 60.000 mensen deze nieuwsbrief ontvangen. Een enorm mooi resultaat. Hieruit blijkt ook weer dat wij een goede binding hebben met onze doelgroep ‘Het Noorden’.
Welke mogelijkheden biedt adverteren in de krant, ten opzichte van online?
We hebben gemiddeld wekelijks een bereik van 1.2 miljoen lezers (13 jaar en ouder) met onze week- en nieuwsbladen in Noord-Nederland. Met onze dagbladen zijn dat 445.000 lezers door de week en op zaterdag is dat nog hoger. Groot bereik met mogelijkheden zowel lokaal als regionaal.
Je adverteert in een umfeld dat enorm wordt gewaardeerd door onze lezers en dus je potentiële klanten. Doordat een krant aandachtig wordt gelezen (lezersintensiteit) zal een advertentie langer gezien worden en nog beter opvallen. We zien ook steeds meer adverteerders die hun eigen verhaal willen vertellen (branding campagnes). Hiermee kun je als bedrijf je eigen nieuws maken.
Ook hier wil ik adviseren dat je niet alleen in de printversie van de krant moet adverteren, maar ook zeker ook onze online producten moet meenemen voor een optimaal resultaat.
Welke doelgroep bereikt een klant met een krantenadvertentie? En hoeveel mensen zijn dat dan?
Een advertentie in de krant heeft een groot bereik. Kijk maar eens:
Dagbladen (Leeuwarder Courant, Dagblad van het Noorden en Friesch Dagblad)
- Print 455.00 lezers door de week
- Online: op onze sites maandelijks bijna 12 miljoen weergaven
- Onze mobile apps van LC en DvhN hebben nu 42.000 gebruikers
Weekbladen
- De week- en nieuwsbladen worden wekelijks gelezen door gemiddeld 1.2 miljoen mensen.
- Online met de bijbehorende sites genereren wij bijna 5 miljoen paginaweergaven per maand.
Wanneer zet je een advertentie in de krant in?
Ik vind dat een krantenadvertentie altijd onderdeel moet zijn van de campagne die je inzet. Afhankelijk van de marketingdoelstelling en communicatievraag van de klant probeer ik deze te vertalen in een compleet mediavoorstel waar we ook naar de customer journey kijken. In dit voorstel zal bijna nooit alleen een printadvertentie in staan. Tenzij dat een concrete vraag en behoefte is van de klant.
Voorbeeld:
- Doel: awareness/merkboodschap laden
- Medium: print/display/online video
- Doel: engagement
- Medium: branded content/ storytelling/sociale kanalen
- Doel: Conversie
- Medium: retargeting/ actie gerichte print
Op welke manier help jij je klanten?
Ik geloof dat je klanten het beste helpt door eerst goed de behoefte te achterhalen en soms de pijnpunten van een bedrijf moet blootleggen. Als je dat weet kun je iemand helpen een goed advies te geven.
Welke trends zie je op dit moment in jouw vakgebied?
Wij zien dat uitgevers meer doen dan alleen een krant uitgeven. Denk aan het organiseren van events (o.a. Trendship en Wonen&Co de beurs) en het ontwikkelen van diverse online platformen denk aan Sikkom, Sport Noord. Maar we organiseren ook de populaire online spellen zoals Coach van het Jaar en F1 Teammanager.
Een hele andere trend is dat door Corona een grotere behoefte is aan lokaal en regionaal nieuws. Wat speelt er bij de ziekenhuizen en verpleeghuizen? Hoe moeilijk hebben de ondernemers het in de buurt? Wij zien deze behoefte met name terug in het aantal bezoekers op onze nieuwssites, maar ook wordt er meer gelezen en komen de bezoekers vaker terug.
Als je mensen 2 tips mag geven over het gebruik van advertenties in de krant, welke zouden dat dan zijn?
Denk goed na over je media-euro. Je kunt het maar 1x besteden. Bepaal eerst je behoefte en maak een plan voor langere termijn. Ga niet je volledige budget in één keer inzetten, houd ruimte vrij om bij te kunnen sturen. Ga niet voor de laagste prijs, maar voor kwaliteit. Iedereen is trots op zijn bedrijf, vertel waarom dat is en blijf authentiek. Breng deze boodschap over in je advertenties.
Er kan met een krant snel worden ingespeeld op de actualiteiten. Je kunt bijvoorbeeld een leuke inhaak-advertentie plaatsen in de krant als FC Groningen de beker heeft gewonnen. Ook kun je snel inspelen op een bepaalde actie die je in het weekend hebt, door 2 dagen van tevoren een advertentie aan te leveren. Je kunt de verkoopresultaten dan direct kunt meten.
Vond je dit artikel over het marketingmiddel adverteren in de krant interessant? Check dan ook eens of adverteren via outdoor media of sponsoring wat voor jou is!