Zo schrijf je een goede titel voor je blog

Een tijdje terug leverde ik een gastblog aan bij Frankwatching: een online platform voor marketeers en professionals die geïnteresseerd zijn in marketing. Het artikel is op het moment dat ik schrijf al bijna 19.500x gelezen: een personal record op dit platform voor mij. 

De titel?
"Hoe je met één zin zorgt voor meer geld in het laatje”

Waarom werd dit artikel zoveel gelezen? Wat sprak mensen zo aan en hoe kun jij ook dit soort lezersaantallen bereiken? 

De titel van een blogbericht is extreem belangrijk

De titel. Die is belangrijk. Wanneer je een artikel, blog, nieuwsbrief of zelfs een boek schrijft, is een goede titel een absolute must... Dat is de reden dat mensen doorklikken en überhaupt aan het artikel beginnen. 

Als het gaat om het opbouwen en schrijven van een blog, richt je je natuurlijk eerst op de inhoud. Je wilt een interessant artikel schrijven waar mensen iets aan hebben. Waardoor je je expertise kunt laten zien. Waardoor mensen misschien wel contact met je opnemen voor een offerte aanvraag. Maar voordat het zover is, zul je die mensen je artikel in moeten trekken. En dát doe je weer met een onweerstaanbare titel. Want zonder pakkende titels voor je blogs zal niemand je inhoud lezen. 

Wanneer is je blogtitel goed en wanneer is het clickbait?

Maar wat is dan een 'goede' titel? Hoe haal je je doelgroep over om te starten met lezen? Daar zijn de meningen (natuurlijk) ook weer over verdeeld. Een tactiek van veel schrijvers is bijvoorbeeld om zoveel mogelijk sensatie te maken (denk aan de Telegraaf of Story). Zo klikken veel mensen door naar het hele artikel. Dat noemen we clickbait: een sensationele, misleidende titel om mensen binnen te harken.

Daar ben ik zelf minder fan van. Je wilt namelijk dat mensen je content lezen, maar je wilt niet dat ze teleurgesteld zijn over de content waar ze op stuiten. Niks is frustrerender dan een blogbericht te zien met een boeiende titel, om er vervolgens op te klikken en te ontdekken dat het artikel best wel waardeloos is. En dat onthouden mensen voor een volgende keer. Op den duur stoppen ze met klikken, omdat de inhoud altijd tegenvalt… 

Mijn titel leek wellicht ook op clickbait, maar dat was het niet. In dit artikel heb ik het écht over 1 zin die meer geld oplevert wanneer je 'm gebruikt. Onderbouwt door diverse onderzoeken.  

Hoe schrijf je een goede blogtitel?

  1. Een goede titel is in mijn ogen altijd waar. Natuurlijk mag je er een beetje spektakel van maken, maar ga niet te ver weg bij de waarheid. 
  2. Schrijf voor je doelgroep, die moet getriggerd worden doordat er iets te winnen valt (bijv. tips, handigheidjes, shortcuts of een handleiding). 
  3. Dan komt de grootste uitdaging: mensen nieuwsgierig maken of laten lachen. Want daardoor gaan ze doorklikken. Je mag zelfs een beetje argwaan opwekken (huh? Daar geloof ik niks van, maar ik klik toch door omdat ik benieuwd ben).
  4. Vervolgens scoor je ook nog pluspunten met je titel als er iets van gemak in zit. In mijn titel kon je bijvoorbeeld meer geld verdienen door één zin. Da’s gemakkelijk.
  5. Wil je dat je blog ook in de zoekmachines goed wordt gevonden? Dan is het verwerken van een zoekwoord een must. In mijn voorbeeld heb ik hier niet de focus op gelegd.

Tools voor het schrijven van een goede titel

Als je eens inspiratie zoekt voor een nieuwe titel, gebruik dan vooral de Title Generator eens. Wanneer je je onderwerp invult, krijg je zo 700 ideeën voor jouw beste titel.  Misschien zit er niet direct een titel tussen die je kunt gebruiken, maar het geeft je sowieso inspiratie!

Wil je meer van dit soort handige tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn Marketing Updates en ik stuur je regelmatig de nieuwste tips & tricks via e-mail!