Rhyme as Reason Effect – Je reclame van rijm voorzien? Dan wordt ‘t als waarheid gezien
Retteketet naar Beter Bed. Je bent een rund als je met vuurwerk stunt. De maatschappij, dat ben jij. In de afgelopen jaren zijn er knétterveel voorbeelden van rijm in reclames te zien en te horen geweest op tv, radio en online. In de marketingwereld en dus ook in reclames hoor je veel rijm. En da’s natuurlijk niet voor niks. Toeval bestaat niet in marketing…
Rijmwoorden hebben iets magisch in zich, bleek uit onderzoek van McGlone & Tofighbakhsh (geen idee hoe je dat laatste uitspreekt, misschien was een artiestennaam beter geweest voor deze mevrouw). Er is dus een hele goede reden waarom zoveel reclames gebruik maken van rijmende woorden.
Rijm is fijn (dit rijmt bijna…)
Reclames met rijm vinden we prettig. Het ligt prettig in het gehoor, we kunnen het snel verwerken in ons onbewuste brein. Het voelt herkenbaar wanneer woorden in reclames rijmen. Ook alliteratie (waarbij woorden beginnen met dezelfde letter) en een ritme dat zich herhaalt in zinnen vinden we prettig en kunnen we goed en snel verwerken.
De rijmwoorden en alliteratie in de reclames zorgen ervoor dat de boodschap lekker blijft hangen bij de ontvanger. Denk maar eens aan de volgende reclames die rijmen:
- Ga nu snel, naar (vul naam in) punt NL
- Hoesten of niezen, zakdoek kiezen
- 112, daar red je levens mee
- 4e in de rij, kassa erbij
- Arke.nl. Dacht ’t wel
- Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet
- Heerlijk, Helder, Heineken
- Stay safe
Wanneer iets rijmt, denken we dat ’t waar is
Oké, dan nu the creepy part. Want dat rijm in reclames lekker blijft hangen, dat wisten we al. Het is makkelijk te verwerken en het is een prachtig middel om een catchy slogan over te brengen op je publiek.
Maar de onderzoekers kwamen ook met een andere bizarre conclusie in hun onderzoek naar rijm. Het bleek namelijk dat de testpersonen in dit onderzoek de zinnen die rijmen, vaker als waarheid zagen.
De verschillende testpersonen kregen telkens boodschappen te zien die qua inhoud hetzelfde waren, maar die anders waren opgeschreven. Variant 1 rijmde, variant 2 niet. Een voorbeeld:
- Testgroep A kreeg te zien: What sobriety conceals, alcohol reveals
- Testgroep B kreeg te zien: What sobriety conceals, alcohol unmasks
De mensen in de testgroepen moesten aangeven in hoeverre de uitspraken de waarheid bevatten. De uitspraken die rijm bevatten, werden vaker aangewezen als waar.
“Wat jij zegt in je reclame is waar,
Met een rijmpje hier en daar”
Zo gebruikte de advocaat van O.J. Simpson rijm
In 1995 moest O.J. Simpson (voormalig American football-speler en acteur) voorkomen, omdat hij werd verdacht van de moord op zijn ex en haar vriend. Hij werd vrijgesproken, maar later in een andere zaak toch veroordeeld.
De advocaat van O.J. had de kracht van rijm ook onder de knie en paste deze slim toe in de rechtzaak. Toen het ging over een handschoen op de plaats delict, sprak de advocaat de woorden: “If it doesn’t fit, you must acquit” (als hij niet past, moet je hem vrijspreken).
De advocaat had natuurlijk zijn woorden logischerwijs anders gekozen, maar hij paste rijm toe. Omdat dat goed blijft hangen én vaker als waarheid wordt gezien. Het werd een statement in de zaak tegen O.J. Simpson die goed bleef hangen bij de jury. Sommige volgers van het proces zeggen zelfs dat die uitspraak een turning point was.
Rijm werkt niet alleen in liedjes, maar is dus ook goed toe te passen in marketing, reclames én rechtzaken…
Bronnen:
McGlone, Matthew S., and Jessica Tofighbakhsh. “Birds of a Feather Flock Conjointly (?): Rhyme as Reason in Aphorisms.” Psychological Science11, no. 5 (September 2000): 424–28.
https://effectiviology.com/rhyme-as-reason/