Merkkleding als beïnvloedingstechniek

Ben jij gevoelig voor merkkleding? Dikke kans, ook al zal je dat misschien ontkennen... Uit onderzoek bleek al vaker dat status symbolen (sociaal-economische verschillen) zoals dure auto's of merkkleding belangrijk zijn. Je kunt ze zelfs inzetten als beïnvloedingstechniek...

Minder toeteren bij dure auto's

Tijdens een experiment naar sociaal-economische verschillen zochten onderzoekers een stoplicht op. Wanneer het stoplicht op groen springt en de eerste auto niet optrekt, gaan mensen achter die auto vanzelf claxonneren. Het bleek echter dat mensen veel minder snel toeteren als ze achter een mooie, dure auto staan. Zo'n statussymbool zorgt er blijkbaar voor dat we meer geduld kunnen opbrengen...

De stopping-power van het Tommy Hilfiger shirt

 In 2009 deden Nederlandse onderzoekers Nelissen en Meijers een experiment in een winkelcentrum, om te zien hoe we worden beïnvloed door merkkleding.

Op dag 1 droeg een enquêteur een merkloos shirt. Ze vroeg mensen om een aantal vragen te beantwoorden. Op dag 2 droeg de enquêteur een shirt van Tommy Hilfiger. Verder deed ze niets anders dan op dag 1.

  1. In experiment 1 stopte 13% van de voorbijgangers.
  2. In experiment 2 stopte 52% van de voorbijgangers.

 Bizar verschil toch? Alleen door een kledingwissel te doen, haal je zoveel meer resultaat...

La Coste voor het goede doel

 Ook in een vervolgonderzoek bij huis-aan-huis collectanten voor de Hartstichting bleek merkkleding een belangrijke invloed te hebben. Toen de collectanten een La Coste shirt droegen, haalden ze ongeveer 2x zoveel donaties op voor het goede doel. De kleding kwam niet ter sprake in de interacties.

Mensen werden dus bewust óf onbewust beïnvloed door de merkkleding. Niet alleen toe te passen in het commerciële werkveld, maar dus ook bij goede doelen :)

Deze onderzoeken waren trouwens later niet te reproduceren toen een andere onderzoeker ze uitvoerde. Een veel voorkomend probleem bij psychologie onderzoeken. Da's natuurlijk best jammer, want daardoor kun je er niet in elke situatie vanuit gaan dat merkkleding altijd hetzelfde effect heeft. Maar een keer proberen of het dragen van zo'n La Coste polo in je voordeel werkt, is natuurlijk altijd een optie... ;)

Hoe je jezelf beïnvloedt met kleding

 Dat kleding niet alleen anderen beïnvloed, maar ook jezelf, dat bewees onderzoeker Galinsky. Hij bedacht de term 'enclothed Cognition'. Ontdek via de link hoe je betere cijfers scoort op toetsen of scherper wordt in meetings...

 Bronnen:

  • Social benefits of luxury brands as costly signals of wealth and status Rob M.A. Nelissen, Marijn H.C. Meijers Department of Social Psychology, Tilburg University (2011).
  • Messengers, Martin & Marks (2019).
  • https://www.researchgate.net/publication/313466674_Are_Luxury_Brand_Labels_and_Green_Labels_Costly_Signals_of_Social_Status_An_Extended_Replication