Waarom cursieve tekst je onbewust sneller laat handelen

Haaien gaan sneller af op een zwemmend object dan op iets dat stil ligt. Ons brein werkt net zo. Beweging grijpt direct onze aandacht en dat werkt zélfs in tekst. 

Zo wordt de zin ‘Hurry, this deal won’t last!bijna 30% urgenter ervaren als deze in cursief is getypt.

Afbeeldingen die beweging veinsen krijgen aandacht

Als we een afbeelding zien die de illusie van beweging wekt, besteed ons brein er automatisch meer aandacht aan. Een foto waarop iemand loopt, krijgt meer aandacht dan wanneer diegene stil staat. Dat we meer aandacht hebben voor beweging, is een overlevingsmechanisme:  het was cruciaal om snel bewegende objecten (zoals roofdieren of prooien) op te merken. 


Je kunt het slim inzetten als beïnvloedingstechniek in je communicatie- en marketinguitingen.

Het effect van cursieve tekst

Niet alleen visuele beelden profiteren van het bewegingseffect, ook tekst kan deze illusie creëren. Onderzoek toont aan dat tekst in een cursief lettertype meer aandacht trekt dan reguliere tekst. Dit heeft een psychologische reden: cursieve letters hellen naar rechts, wat we associëren met voorwaartse beweging en progressie.

Een reeks experimenten met 2.026 deelnemers toonde in 2020 aan dat cursieve tekst een merkbaar effect heeft op consumentengedrag, vooral als het gaat om tijdelijke aanbiedingen:

    Drie keer meer mensen klikten op een e-mailaanbieding van Starbucks waarin cursieve tekst werd gebruikt voor een kortingsactie.

    12,9% meer mensen gaven aan een Mexicaans restaurant te willen bezoeken bij een promotie die cursief werd weergegeven.

    Mensen voelden zich 41,6% meer onder tijdsdruk staan om in te gaan op een Amazon-aanbieding wanneer deze cursief was geschreven.

Waarom werken cursieve aanbiedingen?

We associëren cursieve teksten met voorwaartse bewegingen. Daardoor lijkt de tijd waarin we kunnen profiteren van een aanbieding korter. En dat zorgt er weer voor dat we het als urgenter zien, dus nemen we sneller beslissingen.

Een tweede reden is dat we niet alleen lezen, maar ook kijken naar de vorm waarin woorden worden gepresenteerd. Schuine letters vallen op (het Von Restorff Effect) én ze creëren onbewust het gevoel van actie.

Let op: Mensen die gevoelig zijn voor aanbiedingen reageren sterker op cursieve promoties omdat ze sneller het gevoel krijgen dat ze moeten toeslaan voordat het te laat is. Ook wanneer mensen moe zijn (dus later op de avond) zal het effect sterker zijn.

Wanneer werkt cursieve tekst minder goed?

    Bij mensen die niet zo gevoelig zijn voor aanbiedingen en kortingen.

    Als de boodschap geen urgentie bevat (bijvoorbeeld: "Stop by for your winter shopping!").

    Als de schuine tekst naar links helt in plaats van naar rechts, omdat dit juist het tegenovergestelde effect kan hebben: niet vóóruit maar achteruit.

Beweging in beeld en tekst heeft een bewezen effect op aandacht en gedrag. Door slim gebruik te maken van schuine tekst in promoties kun je de perceptie van urgentie verhogen en consumenten sneller aanzetten tot actie. 

Wil je dus meer kliks, conversie en actie? Dan is een klein detail als het gebruik van cursieve tekst misschien wel jouw geheime wapen...

Meer beïnvloedingstechnieken ontdekken?

Wil je meer geheimen ontdekken over marketingpsychologie? Bekijk dan mijn kaartenset eens met de 75 beste beïnvloedingstechnieken!



Bron:
Mead, J. A., Richerson, R., & Li, W. (2020). Dynamic right-slanted fonts increase the effectiveness of promotional retail advertising. Journal of Retailing, 96(2), 282–296.